יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ניצח בעימות עם הנשיא ביידן

תנועת "האחים המוסלמים" המוגדרת כארגון טרור בסעודיה מאוכזבת מאופן טיפול ממשל ביידן בדו"ח המודיעין האמריקני על רצח חאשוקג'י. טורקיה  וקטאר שהובילו מאבק מדיני ותקשורתי בשנתיים האחרונות נגד יורש העצר הסעודי שומרות על שתיקה והנמיכו פרופיל.

אכזבה גדולה בקרב תנועת " האחים המוסלמים" מדו"ח המודיעין האמריקני שפירסם הממשל על רצח העיתונאי  ג'מאל חאשוקג'י והצעדים שנקט הממשל נגד סעודיה.

תנועת "האחים המוסלמים" מוגדרת בסעודיה כארגון טרור והיא מתנגדת לשלטון בית המלוכה הסעודי ובמיוחד לשלטון יורש העצר מוחמד בן סלמאן הנחשב ל"איש החזק" בממלכה.

עם היבחרו של ג'ו ביידן לנשיא הייתה ציפייה גדולה בקרב תנועת "האחים המוסלמים"כי הנשיא החדש יבוא חשבון עם יורש העצר הסעודי כפי שהוא הבטיח  בקמפיין הבחירות שלו, אולם הצעדים שננקט הממשל עד כה נגד סעודיה נראים בעיניה כצעדים קטנים וחסרי חשיבות, שום צעד לא ננקט נגד יורש העצר מחמד בן סלמאן שהדו"ח המודיעיני קובע כי הוא שאחראי לרצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י.

יש לומר בכנות, דו"ח המודיעין האמריקני איננו מציג שום הוכחה חותכת לכך שיורש העצר מוחמד בן סלמאן הורה להרוג את ג'מאל חאשוקג'י, הדו"ח מבוסס על הערכות מודיעיניות ולא על עובדות, מדובר בהנחות המבוססות זו על זו שאינן יכולות לעמוד בפני עצמן מבחינה משפטית ואינן מאפשרות לדרוש , בהסתמך על הדו"ח, מסעודיה כי תעמיד לדין אנשים נוספים שהיו מעורבים בפרשה או להעמיד לדין בבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג את יורש העצר מוחמד בן סלמאן באשמה רצח או קשירת קשר להרוג את חאשוקג'י.

גורמים ב"תנועת האחים המוסלמים" מתבטאים ברשתות החברתיות שלהם כי גו' ביידן איכזב את בוחריו ולא עמד בהבטחת הבחירות שלו כי סעודיה תשלם את המחיר על רצח חאשוקג'י. הנשיא ג'ו ביידן נתפס כמי שאיכזב את כל מי שחשב שהוא יחזיר את ארה"ב למעמד של הגיבורה הנלחמת בעד שמירה על זכויות האדם, לדבריהם, המסר שמשדר ממשל טראמפ, באמצעות האופן שבו טיפל בפרשה, הוא שנוצר תקדים מסוכן ששליטים רודנים ועריצים יכולים להתחמק מעונש רק בגלל שהם משרתים נאמנה את האינטרסים  של ארה"ב במזה"ת.

לאחר פירסום דו"ח המודיעין בעניין חאשוקג'י והצעדים המינורים שנקט הממשל נגד סעודיה, הנשיא ביידן נתפס בעיני העולם הערבי כ"נמר של נייר", נשיא חלש שמעדיף את האינטרסים הביטחוניים, הכלכליים והאזוריים של ארה"ב על פני ערכי המוסר והצדק הטבעי שהמפלגה הדמוקרטית כה מתגאה בהם.

הקריאה של ארוסתו של ג'מאל חאשוקג'י, חדיג'ה ג'ינקינס להעניש את מוחמד בן סלמאן נופלת על אזניים ערלות.

גם נשיא טורקיה רג'ב טייפ ארדואן, ממנהיגי תנועת "האחים המוסלמים" העולמית ,שרצח חאשוקג'י אירע במדינתו, והוא שהוביל לפני שנתיים וחצי את המאבק המדיני והתקשורתי נגד יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, שומר על שתיקה רועמת מאז פורסם דו"ח המודיעין האמריקני. 

 החרם הסעודי הבלתי רשמי על המוצרים והסחורות מטורקיה נמשך והוא פוגע בכלכלה הטורקית, יתכן שזו הסיבה שארדואן איננו מדבר על הנושא.

גם קטאר, שמארחת את הנהגת "האחים המוסלמים" בתחומיה ושערוץ אל-ג'זירה שבבעלותה ניגח במשך השנים האחרונות את יורש העצר מוחמד בן סלמאן על רצח חאשוקג'י, הורידה לגמרי את הפרופיל התקשורתי בפרשה, נראה כי הפיוס בין מדינות המפרץ עושה את שלו ולקטאר אין שום אינטרס כעת להסלים את היחסים עם סעודיה בעקבות פירסום דו"ח המודיעין על רצח חאשוקג'י.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן יצא, נכון לעכשיו, כמנצח בדו קרב בינו לבין הנשיא ביידן, הנשיא ביידן הודיע כי ינהל את היחסים עם סעודיה רק מול אביו המלך סלמאן בן עבד אלעזיז בן ה-85  ולא מול יורש העצר, אך סוד גלוי הוא שמי שמנהל בפועל את הממלכה הוא יורש העצר וכי הכל עובר דרכו.

 הממשל האמריקני לא יכול היה להתעלם מהחשיבות הגדולה  של סעודיה לאינטרסים הצבאיים האמריקנים במפרץ, הנשיא ביידן זקוק לה בתוקף היותה ראש המחנה הסוני כדי להתמודד מול איראן השיעית וכדי להביא להפסקת המלחמה בתימן.

דוברת הבית הלבן ג'ין סאקי אמרה ב-1 במרץ כי ארה"ב שומרת לעצמה את הזכות להעניש בעתיד את יורש העצר בן סלמאן אם יהיה צורך בכך, והסבירה כי המדיניות הממשלתית של ארה"ב היא לא להעניש  ראשי ממשלות שיש לארה"ב קשרים דיפלומטיים עימם.

"יש אמצעים יותר יעילים למנוע הישנות מקרים כאלה בעתיד, לארה"ב יש אינטרסים לאומיים ואלה הם פני הדיפלומטיה", היא הסבירה.

 דבריה של ג'ין סאקי לא הרשימו את בית המלוכה הסעודי, מבחינתו הפרשה הסתיימה מזמן, סעודיה העמידה לדין חלק מהמעורבים בפרשה, יורש העצר מוחמד בן סלמאן התנצל ובני משפחתו של ג'מאל חאשוקג'י הודיעו כי הם סולחים לרוצחים.נכון לעכשיו, הפרשה הסתיימה בקול ענות חלושה, סעודיה רואה בהמשך העיסוק בפרשה התערבות בענייניה הפנימיים  והיא בוחרת להתעלם מהשמועות  והבחישות בפרשה ולהשאירה מאחוריה. 

הערה: הכותב הוא עיתונאי, מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר.     

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי