ממשל ביידן הטיל סנקציות על בכירים סעודים בעקבות דו"ח המודיעין על רצח חאשוקג'י

הממשל האמריקני פירסם את דו"ח המודיעין על רצח חאשוקג'י והטיל את האחריות על הרצח על יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. ממשל ביידן נמנע מלהטיל סנקציות על יורש העצר והסתפק בהענשתו פומבית ותקשורתית, ארה"ב זקוקה לסעודיה כבת ברית ואיננה יכולה לוותר על האינטרסים שלה.

הממשל האמריקני החדש פירסם בסוף השבוע את הדו"ח המודיעיני על רצח העיתונאי הסעודי, כתב ה"ושינגטון פוסט",ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב-2018, הנוסח שפורסם הינו דו"ח גלוי שהנשיא טראמפ נמנע מפירסומו בתקופת כהונתו כדי לשמור על יחסי ארה"ב עם סעודיה.

הנשיא ג'ו ביידן עמד בהבטחת הבחירות שלו לפרסם את הדו"ח, אולם, הממשל גילה זהירות רבה, הוא הטיל את האחריות לרצח על יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן אך הסתפק ב "שיימינג" פומבי ולא נקט שום סנקציות נגדו.

הנשיא ביידן הודיע למלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז כי ארה"ב תכריז על שינויים משמעותיים ביחסים בין שתי המדינות ואף תחייב את סעודיה לקחת אחריות על הפרות זכויות האדם, "הסברתי למלך סעודיה כי הכללים משתנים" אמר הנשיא ביידן והוסיף כי "ידרוש דין וחשבון" על רצח חאשוקג'י.

אמש אמר הנשיא ביידן כי מחר תודיע ארה"ב מה בכוונתה לעשות בקשר ליחסיה עם סעודיה.

דו"ח המודיעין האמריקני הסביר מדוע הוא מטיל את האחריות לרצח חאשוקג'י על יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, בדו"ח נכתב: "אנחנו מבססים את ההערכה הזו על שליטתו של יורש העצר בן סלמאן על קבלת ההחלטות בממלכה ועל המעורבות הישירה של יועץ בכיר שלו ושל חברי צוות האבטחה שלו במבצע ועל התמיכה של יורש העצר באמצעים אלימים להשתקת מתנגדי משטר גולים, כולל חאשוקג'י."

 סנקציות על מעורבים ברצח חאשוקג'י

 דו"ח מודיעין חשף שמות של שני בכירים סעודים שהיו מעורבים ברצח חאשוקג'י ששמותיהם לא פורסמו בעבר באמצעי התקשורת.

א.הגנרל עבדאללה בן מוחמד אל-הוויריני-אחיו של ראש המודיעין הסעודי עבד אלעזיז אל-הוויריני, הוא עובד בתפקיד עוזר המנהל הכללי לענייני הלוחמה בטרור.

ב. הגנרל אחמד בן זאיד אלעסירי-ראש מנהלת הראיות הפליליות, העובד כבר כ-8 שנים במשרד הפנים הסעודי.

 ארה"ב הודיעה על הטלת סנקציות כספיות על היחידה להתערבות מהירה של הגנרל אחמד אלעסירי, האיש מספר שתיים במודיעין הסעודי שמוקרב ליורש העצר בן סלמאן, בגלל חלקו ברצח חאשוקג'י.

כמו כן הטיל הממשל סנקציות על 76 סעודים שחשודים באיומים על מתנגדי המשטר השוהים בחו"ל והם לא יורשו להיכנס לארה"ב.

שר החוץ האמריקני בלינקן הבהיר כי מדובר במדיניות חדשה, אולם, הסביר כי ארה"ב רוצה בהמשך הקשר עם סעודיה ולא בנתק עמה.

"מה שעשינו איננו ניתוק הקשר אלא כיול הקשר כדי שהוא יעלה בקנה אחד עם האינטרסים ועם הערכים שלנו, עשינו זאת כדי למנוע התנהגות כזו בעתיד מצדה של סעודיה" הבהיר בלינקן והוסיף כי ארה"ב תבחן  את מכירת הנשק לסעודיה לאור המשך המלחמה בתימן.

 מדוע לא ננקטו סנקציות נגד מוחמד בן סלמאן?

רשת CNN דיווחה כי הענשתו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן לא עמדה כלל על הפרק וכי הבית הלבן לא ביקש כלל ממשרד החוץ האמריקני הצעות כיצד להעניש את יורש העצר הסעודי.

גורמים אמריקנים בכירים אמרו כי הטלת הסנקציות על יורש העצר הסעודי הייתה מסכנת את האינטרסים הצבאיים של ארה"ב בסעודיה, הם הבהירו כי הנשיא האמריקני הבהיר למלך סעודיה כי ארה"ב לא תגלה סובלנות כלפי ההתנהגות הזו של יורש העצר למרות שלא ננקטו צעדים נגדו.

נראה כי הנשיא ביידן מבין כי הוא זקוק לשיתוף פעולה מצדו של בן סלמאן, "האיש החזק" בממלכה כדי להביא להפסקת המלחמה בתימן ולצורך המלחמה בטרור האסלאמי הקיצוני, זה מחייב את המשך היחסים הטובים עם סעודיה וביידן יצטרך גם את שיתוף הפעולה הסעודי במקרה שיחדש את המשא ומתן עם איראן.

הממשל האמריקני איננו יכול גם להתעלם מהרפורמות שעשה מוחמד בן סלמאן שמשרתות את האינטרסים של ארה"ב, כמו ההפסקה של ההשפעה של מוסדות הדת הוואהביים ועידוד הסובלנות הדתית.

פירסום דו"ח המודיעין האמריקני על רצח חאשוקג'י הוא סוג של התחשבנות ממשל ביידן עם סעודיה אך מוחמד בן סלמאן ימשיך לשלוט,הממשל התלבט כיצד לנהוג כלפיו ובסופו של דבר נפלה ההחלטה להסתפק בהענשה פומבית תקשורתית שתהווה אזהרה לעתיד כדי למנוע הישנות מקרים דומים.

מבחינת סעודיה, הפרשה הגיעה לסיומה, סעודיה העמידה לדין חלק מהמעורבים בפרשה, מוחמד בן סלמאן עצמו התנצל ומשפחת חאשוקג'י הודיעה כי היא סולחת למעורבים בפרשה והיא ממשיכה לחיות בסעודיה.

אין כמעט שום חדש בדו"ח המודיעין שממשל ביידן אישר לפרסם, רוב הפרטים דלפו כבר ב-2018 אך הממשל רוצה להשתמש בדו"ח הזה כדי לרסן את סעודיה במלחמתה בתימן ובהדרגה להביא להפסקתה, לאלץ אותה להשתפר בתחום השמירה על זכויות האדם ולאותת באמצעותה למדינות ערביות נוספות, כמו מצרים,כי עליהן להפסיק את הפרות זכויות האדם. הוא גם רוצה להראות לאיראן כי הוא נוקט "מדיניות מאוזנת" ואיננו חושש להתעמת עם בנות הברית שלו.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי