האם בתו של שליט דובאי שנחטפה על ידי אביה עדיין בחיים?

ארגוני זכויות אדם בעולם קוראים לנשיא ג'ו ביידן לפעול לשחרורה של הנסיכה שיח'ה לטיפה, בתו של שליט דובאי, שנחטפה על ידי אביה ומוחזקת בניגוד לרצונה. האו"ם דורש מאיחוד האמירויות לשחררה או לספק הוכחות כי היא עדיין בחיים.

פרשה חדשה מסעירה את העולם הערבי ואת הקהילה הבינלאומית והיא החשש לגורלה של הנסיכה שיח'ה לטיפה, בתו של שליט דובאי, השיח' מוחמד בן ראשד אלמכתום.

האו"ם דרש בסוף השבוע מאיחוד האמירויות הוכחה כי שיח'ה לטיפה עדיין בחיים, במקביל גוברת הציפייה של בריטניה וארגוני זכויות האדם בעולם מהנשיא ג'ו ביידן להפעיל לחץ על איחוד האמירויות לשחרר את שיח'ה לטיפה ממעצר הבית שבו היא מוחזקת.

שגרירות איחוד האמירויות בלונדון פרסמה בסוף השבוע הודעה רשמית שבה נאמר: " לטיפה היא בהשגחה ביתית ומצבה משתפר".

פרשת חטיפתה והחזקתה בכוח של שיח'ה לטיפה על ידי אביה, שיח' אלמכתום שליט דובאי שהינו גם ראש הממשלה וסגן הנשיא, עלתה מחדש לכותרות בעקבות תחקיר ששידרה התוכנית "פנורמה" של ה-BBC בשבוע שעבר, בתוכנית שודרו קטעי סרטון שהוברח מהוילה שבה מוחזקת שיח'ה לטיפה שבו היא מספרת כי "היא מוחזקת כבת ערובה בוילה שהפכה לכלא", הסרטון צולם בחשאי באמצעות מכשיר טלפן סלולארי שהוברח לתוך הוילה, הנסיכה בת ה-35  הביעה בסרטון אחר חשש לשלומה  ואמרה כי היא איננה יודעת אם תצליח להינצל מהמצב שבו היא נמצאת.

 בסרטון היא סיפרה כי הקליטה את עצמה בחדר השירותים מכיוון שזהו המקום היחידי בוילה שבו היא יכולה להיות לבדה," כל החלונות נעולים ואינני יכולה לפתוח אף חלון", היא אמרה.

על פי הדיווח ב-BBC , הסרטונים האלה הוקלטו בחשאי שנה לאחר שהיא נחטפה, על פי דיווחים שונים היא נחטפה ב-2018 בעת שהייתה ביאכטה שהפליגה מול חופי הודו על ידי כוח קומנדו מיוחד ששלח אביה לאחר שנמלטה מאיחוד האמירויות.

שר החוץ הבריטי דומיניק ראב אמר שהתיעוד של שיח'ה לטיפה מטריד מאוד," בהתחשב במה שראינו, אני חושב שאנשים, ולו ברמה האנושית,רוצים לראות שהיא בחיים ובמצב טוב" הוא אמר.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר שהוא "מודאג" מהסרטונים שפורסמו ברשת BBC.

אין זו השערוריה המשפחתית הראשונה שבה מעורב שליט דובאי השיח' מוחמד בן ראשד אלמכתום, הוא מנהל כעת בבית משפט בלונדון משפט גירושין מכוער מרעייתו, הנסיכה הייא, בתו של מלך חוסייין בן טלטל ז"ל ואחותו למחצה של מלך ירדן הנוכחי עבדאללה השני שאף היא טוענת להתעללות נפשית ופיזית מצדו.

בחודש מרץ 2020 היא הגישה תביעה לבית משפט בלונדון בעניין גירושיה מהשיח' אלמכתום שבה נטען בין היתר כי השיח' הורה על חטיפת בתו שיח'ה לטיפה, עורך דינו של שליט דובאי דחה בבית המשפט את טענותיה.

פרשת חטיפתה של הנסיכה שיח'ה לטיפה איננה פרשת החטיפה הראשונה במשפחת אלמכתום,בשנת 2000 ברחה הנסיכה שמסה, אחותה של שיח'ה לטיפה, מפני אביה לאחר שעברה התעללות נפשית ופיזית, היא נמלטה ממנו בלונדון בעת ביקור משפחתי אך סוכניו של שליט דובאי איתרו אותה ברחובות קמברידג',היא נחטפה והוחזרה בכוח לדובאי ומאז לא נראתה בציבור.

פעילי זכויות האדם השיקו בסוף השבוע קמפיין תקשורתי ענק תחת הכותרת "FREE LATIFA" שבו הם קוראים לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן לפעול לשחרורה של שיח'ה לטיפה, לדבריהם,נושא זכויות האדם קרוב מאוד לליבו והוא היחיד שיכול להפעיל לחץ כבד על דובאי לשחרר אותה ממעצרה או לספק הוכחות חד משמעיות כי היא עדיין בחיים.

לדבריהם, בזכות הלחץ שהפעיל הנשיא ג'ו ביידן באחרונה על סעודיה שוחררה מן הכלא פעילת זכויות האדם לג'ין אלהד'לול שנעצרה לפני שלוש שנים בעקבות פעילותה למען זכויות האשה בסעודיה.

פרשנים בעולם הערבי מטילים ספק ביכולת של הנשיא ביידן להביא לשחרורה של הנסיכה שיח'ה לטיפה ממעצרה, לדבריהם, שליט דובאי הנו אדם עקשן מאוד שנשוי ל-6 נשים ואב ל-23 ילדים ושאיננו מאפשר לשום גורם להתערב בחיי משפחתו, סביר להניח שהוא ימשיך להחזיק את בתו במעצר בית וימנע את יציאתה מדובאי.

השיח' מוחמד בן ראשד אלמכתום הינו אחד מעשירי העולם, הונו מוערך ב-4.5 מיליארד דולר,הוא זוכה לפופולאריות רבה בארצו כמי שקידם את המודרניזציה, יש לו גם קשרים טובים עם בית המלוכה הבריטי.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי