האם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יבטל את הבחירות

על רקע הפיצול בתנועת פת"ח וכווונתם של בכירים בתנועה להתמודד עצמאית בבחירות לפרלמנט, הציעו גורמים בכירים ליו"ר הרש"פ לדחות את הבחירות. תנועת חמאס מעוניינת בבחירות כדי לנצל את הפיצול בתנועת פת"ח ולהביסה, מחמוד עבאס יצטרך להחליט בקרוב על גורל הבחירות.

ההכנות לבחירות לפרלמנט הפלסטיני האמורות להתקיים ב-22 במאי נמשכות במלוא הקצב, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס פירסם, על פי הסיכום עם תנועת חמאס, צו על הקמת בית דין לנושא הבחירות ומזכ"ל פת"ח ג'בריל רג'וב יצא לקהיר לפגישות עם בכיר חמאס צאלח אלעארורי כדי לדון בבחירות למל"פ, במחצית החודש אמורים נציגי הפלגים הפלסטינים לשוב לקהיר למפגש נוסף בנושא הבחירות בחסות המודיעין המצרי.

אולם, הפיצול בתנועת פת"ח ממשיך להדאיג את הנהגת פת"ח שחוששת מהפיצול ומאובדן קולות, דבר שישרת את האינטרסים של תנועת חמאס.

נאצר אל-קידווה,חבר הוועדה המרכזית של פת"ח ושר החוץ לשעבר הכריז ב-2 במרץ, בשיחת "זום" עם 250 פעילים של פת"ח בשטחים, על הקמת "המועדון הלאומי הדמוקרטי" שיריץ רשימה עצמאית לבחירות לפרלמנט. אל-קידווה טען שהוא נשאר בתנועת פת"ח וכי הרשימה הינה רשימה של פת"ח ואיתגר את יו"ר הרש"פ אשר אסר על פעילי התנועה לרוץ ברשימות עצמאיות בבחירות לפרלמנט.

אל-קידווה התעלם מהאיום על חייו לפני כחודש שהשמיע מאג'ד פרג' ראש המודיעין הכללי, בנוכחות מחמוד עבאס, אם ירוץ ברשימה עצמאית, זאת ועוד, הוא הודיע על כוונתו להכליל ברשימתו העצמאית אישים המקורבים למרוואן ברגותי ולמוחמד דחלאן,שני יריביו הפוליטיים המרים של מחמוד עבאס.

אל-קידווה גם פירט חלק מהמצע של הרשימה שלו, שבימים אלה עוסקים בכתיבתו: מלחמה בשחיתות, בניה מחדש של מוסדות אש"פ, חידוש המשא ומתן עם ישראל במגמה להגיע להסדר מדיני, שחרור האסירים הביטחוניים, מאבק נגד ההתנחלויות, התמודדות עם משבר הקורונה ועוד.

הרשימה הזו איננה אמורה להיות הרשימה העצמאית היחידה של בכיר מתנועת פת"ח, גם בכירים נוספים כמו מוחמד דחלאן, נביל עמרו וראמי חמדאללה שוקלים לרוץ ברשימות עצמאיות, ההערכה היא שבסך הכל יתמודדו בבחירות לפרלמנט הרשימה הרשמית של תנועת פת"ח ועוד 3-4 רשימות עצמאיות של בכירים בפת"ח.

הפיצול הזה בהתמודדות בבחירות לפרלמנט מעיד על כך שיו"ר הרש"פ איבד את השליטה על בכירים רבים בתנועה שרוצים להחליפו, אינם מצייתים להוראותיו ואינם נרתעים מאיומיו, גורמים בכירים בפת"ח המליצו למחמוד עבאס לשקול ברצינות את דחיית הבחירות כדי להביא בהמשך לביטולן, גורם בכיר בפת"ח אומר כי התמודדות בבחירות של כמה רשימות המזוהות עם פת"ח היא "התאבדות פוליטית" שמשרתת את תנועת חמאס ותביא לניצחונה בבחירות לפרלמנט כפי שניצחה בשנת 2006.

מחמוד עבאס מתלבט, הוא במילכוד, הוא עשה שינויים בחוק הבחירות הפלסטינית ובמערכת הבחירות כדי להבטיח את ניצחונו  בבחירות אך השינויים האלה לא עוזרים לו לאחד את התנועה לרשימה אחת,הוא חושש מלסגת מהרעיון הבחירות שמא יאבד את התמיכה הכספית של ממשל ביידן ושל האיחוד האירופי, בתנועת פת"ח מחכים לראות כיצד ינהג בבכיר פת"ח נאצר אלקידווה, אחיינו של יאסר ערפאת, שהעז להמרות את פיו בפומבי ולרוץ ברשימה עצמאית, יתכן שיו"ר הרש"פ יורה לעצור אותו או ייזום את גירושו מתנועת פת"ח, כדי להרתיע אחרים מללכת בעקבותיו, או שינסה לפגוע בו פיזית, אפשרות החיסולים הפוליטיים בתנועת פת"ח היא נושא חדש שמדברים עליו בגלוי בקרב פעילי התנועה ואי אפשר לשלול אותה על הסף.

 עמדתה של תנועת חמאס

 גם בתנועת חמאס, העסוקה בבחירות הפנימיות שלה גוברים הקולות לדחות את הבחירות לפרלמנט הפלסטיני במאי.

בכיר חמאס נאיף אלרג'וב אמר ב-3 במרץ כי האווירה בשטחי הגדה איננה מתאימה לעריכת בחירות, הוא אמר כי הרש"פ לא שחררה את העצורים הפוליטיים וכי ישראל עצרה כמה עשרות תומכי חמאס בגדה.

על פי גורמים בחמאס, גם בקרב האסירים הביטחוניים של חמאס בבתי הכלא בישראל יש התנגדות עזה לעריכת הבחירות בשטחים.

אולם הנהגת התנועה רואה בפיצול בתנועת פת"ח הזדמנות פז להשיג ניצחון פעם נוספת בבחירות לפרלמנט, לכן היא זורמת כרגע עם הדרישות והתנאים של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ולא  נכנסת עמו לעימותים כדי שלא לספק לו תירוץ לדחיית הבחירות או ביטולן גם במחיר של עימותים פנימיים בשורותיה.

  ההכרעה תיפול בקרוב

 על פי גורמים בפת"ח, ההכרעה על גורל הבחירות תיפול בקרוב, הדור הצעיר בפת"ח בגדה דורש להיות מיוצג ברשימת פת"ח הרשמית שתתמודד בבחירות לפרלמנט, בכיר פת"ח מרוואן ברגותי האסור בכלא הישראלי ממתין לתשובתו של מחמוד עבאס על דרישתו למנוע השתתפות גורמים מושחתים משורות פת"ח בבחירות.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ממשיך לקבל אזהרות מגורמים בפת"ח לעצור את תהליך הבחירות, גם מצרים וירדן מביעות דאגה מהמגמות המסתמנות בשטח, הן אינן מעוניינות בניצחון תנועת חמאס.

בסופו של דבר מה שיכריע את גורל הבחירות הוא הפיצול בתנועת פת"ח, אם מחמוד עבאס יחוש כי ניצחונה של תנועת פת"ח בבחירות איננו מובטח הוא יתחמק מעריכתן וימצא כבר את התירוץ המתאים ועל מי להשליך את האשמה לדחיית הבחירות.

הערה: הכותב הוא עיתונאי, מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי