מהם היעדים החדשים של יחיא סינוואר מנהיג חמאס ברצועה?

הבחירות הפנימיות בחמאס הולידו את אותה ההנהגה פרו איראנית ברצועת עזה המציגה עצמה כהנהגה חדשה למרות שעברה רק "מתיחת פנים". בתנועה ממתינים לראות מי יבחר למנהיג התנועה: ח'אלד משעל או אסמעיל הניה, בחירתו של משעל צפויה להביא לחיכוכים קשים עם הנהגת עזה במיוחד בכל הקשור לישראל.

שקט ביטחוני יחסי שורר כבר כחודשיים ימים בגבול רצועת עזה עם ישראל, לפתע נעלם "טפטוף" הרקטות לעבר ישראל, לא שומעים עוד סיפורים על ארגונים "סוררים" היורים רקטות לעבר ישראל או ברקים שהפעילו בגלל החורף את כני השיגור של הרקטות.

הסיבה לכך היא פשוטה, ארגון הטרור חמאס, שהינו הארגון החזק ביותר והריבון ברצועה, עסוק בתהליך הבחירות הפנימיות בחמאס שעדיין בעיצומו ובהכנות לבחירות לפרלמנט הפלסטיני בחודש מאי.

הנהגת חמאס החליטה להשתתף עד הסוף בשני התהליכים האלה והיא איננה רוצה ששום מתיחות או הסלמה תשבש את השתתפותה בהם.

המטרה העיקרית של חמאס היא לנצח בבחירות לפרלמנט כצעד מכין לקראת השתלטותה על שטחי הגדה, בניגוד לפיצול הגדול בתנועת פת"ח, תנועת חמאס היא מאורגנת וממושמעת וכפי שהדברים נראים כרגע יש לה סיכוי לנצח בבחירות לפרלמנט.

הנהגת חמאס החדשה ברצועת עזה

הבחירות הפנימיות להנהגת חמאס החדשה ברצועת עזה הסתיימו בשבוע שעבר ומנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר נבחר בקושי רב לקדנציה נוספת של 4 שנים, הוא נזקק ל-4 סיבובי הצבעה במועצת השורא כדי לגבור בהפרש קטן על יריבו ניזאר עוואדאללה.

המרוץ הצמוד במועצת השורא של יחיא סינוואר וניזאר עוואדאללה מעיד על חוסר שביעות הרצון של הנהגת חמאס מתפקודו של יחיא סינוואר בארבע השנים האחרונות שהתבטא בחוסר יכולת להביא להסרת המצור מעל הרצועה, כישלון פרויקט "צעדות השיבה", הכישלון בקידום עסקת חילופי שבויים חדשה עם ישראל וההתקדמות האיטית בביצוע הבנות הרגיעה עם ישראל.

למרות זאת, הנהגת חמאס מטפלת בבעיית הקורונה ברצועה ביד ברזל ומתמודדת עמה הרבה יותר טוב מאשר הרש"פ בשטחי הגדה.

בניגוד לבחירות הפנימיות בחמאס לפני 4 שנים, תנועת חמאס החליטה להסיר בהדרגה את מעטה הסודיות שאפף את הבחירות בעבר ולגלות יותר פתיחות כלפי הציבור הפלסטיני וכלפי הקהילה הבינלאומית.

הנהגת חמאס פירסמה באופן רשמי ב-14 במרץ תמונה קבוצתית של חברי הנהגת חמאס ברצועת עזה החדשים ואת שמותיהם כלהלן:

  •  יחיא סינוואר, ראש תנועת חמאס ברצועה
  • ח'ליל אלחיה, סגן ראש תנועת חמאס ברצועה
  • ניזאר עוואדאללה, חבר בהנהגה
  • מחמוד א-זהאר, חבר בהנהגה
  • רוחי מושתהא, חבר בהנהגה
  • פתחי חמאד, חבר בהנהגה
  • סאמח א-סראג', חבר בהנהגה
  • מרוואן עיסא , חבר בהנהגה
  • צלאח אלברדוויל, חבר בהנהגה
  • ג'מילה א-שנטי, חברת בהנהגה
  • פאטמה שוראב, ראש התנועה הנשית של חמאס
  • ראזי חמד, חבר בהנהגה
  • אסמעיל ברהום, חבר בהנהגה
  • סוהייל אל הינדי, חבר ההנהגה
  • זכריא אבו מעמר, חבר בהנהגה
  • ג'וואד אבו שמאלה, חבר בהנהגה
  • כמאל אבו עון, חבר בהנהגה
  • עיסאם אלדאעליס, חבר בהנהגה
  • אוסאמה אלמזיני,ראש מועצת השורא ברצועה
  • מאהר צברה,עוזר ראש המטה המנהלי של חמאס

הנהגת חמאס ברצועת עזה לא השתנתה בהרבה, זו אותה ההנהגה הפרו-איראנית אבל היא עברה "מתיחת פנים" כדי להראות התחדשות כביכול, מספר חברי ההנהגה של חמאס ברצועת עזה גדל ל-20 לעומת 15 בבחירות הקודמות אך הצוות המוביל לא השתנה: בראש יחיא סינוואר ולצדו סגנו ח'ליל אלחיה והנאמנים: רוחי מושתהא ומרוואן עיסא.

לראשונה נבחרה אישה להנהגת התנועה ברצועה ושמה ג'מילה א-שנטי, חברת הפרלמנט הפלסטיני לשעבר, היא שולבה בהנהגת התנועה ביחד עם פאטימה שורב, ראש התנועה נשית בחמאס במסגרת מסע יחסי ציבור, כדי להציג תדמית ליברלית יותר לאחר שחמאס הותקפה כי היא תנועה אסלאמית חשוכה שאיננה נותנת יצוג לנשים מסיבות דתיות.

בכיר חמאס מחמוד א-זהאר אמר בראיון לערוץ "אל-אקצא": "הבחירות בחמאס שלחו מסר לעולם כי תנועת חמאס מחדשת תמיד את הנהגתה והיא צריכה לשמש דוגמא לרחוב הפלסטיני".

 המדיניות החדשה של סינוואר

 לאחר ניצחונו הדחוק של יחיא סינוואר לתפקיד ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, הוא הבטיח לפעילי התנועה כי יפיק לקחים וישנה את התנהלותו.

בפני יחיא סינוואר נמצאים כמה אתגרים חשובים ותיקים "כבדים" שבהם יש לטפל בארבע השנים הקרובות.

א.הכנת תנועת חמאס לבחירות לפרלמנט, הכנת הרשימות של המועמדים של חמאס לבחירות ושילוב מועמדים חדשים.

ב.קידום עסקת חילופי השבויים החדשה עם ישראל.

ד. המשך המאמצים להסרת המצור מעל הרצועה.

ה.שיפור תנאי החיים ברצועה, פיתוח הבנות הרגיעה עם ישראל.

ו. המשך שמירה על הקשרים הטובים עם מצרים.

ז.המשך ההתעצמות של הזרוע הצבאית "עז א-דין אלקסאם".

ח.המשך תהליך הפיוס הלאומי בין תנועת חמאס לתנועת פת"ח.

יחיא סינוואר דוחף להשגת פיוס לאומי בין חמאס לפת"ח, הוא כבר הגיע להבנות של פיוס לאומי עם מוחמד דחלאן שהיה האויב הקשה של חמאס, במסגרת הזו חזרו עשרות מפעילי "הזרם הרפורמיסטי" של דחלאן לרצועה אחרי היעדרות של 14 שנים. כמו כן חמאס הסכימה לחזרתם של שני מקורביו הבכירים של מוחמד דחלאן לרצועה,מדובר ברשיד אבו שבאכ שחזר שלשום לרצועה ממצרים ושל סמיר משהראווי שאמור לחזור לרצועה בקרוב.

חמאס מאפשרת למוחמד דחלאן לחזק את כוחו כדי להחליש את כוחו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ותנועת פת"ח, פיצול הכוחות בבחירות לפרלמנט משרת את האינטרסים שלה.

 אחת השאלות הבלתי ברורות היא מי יבחר לתפקיד יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, בימים אלה מתקיימות הבחירות לתפקיד החשוב הזה שהוא למעשה מנהיג התנועה,על התפקיד מתמודדים ראש הלשכה הנוכחי אסמעיל הניה, הנתמך על ידי איראן, ומולו בכיר חמאס ח'אלד משעל הנתמך על ידי ציר "האחים המוסלמים" בראשות טורקיה וקטאר.

תוצאות הבחירות האלה ישפיעו ללא ספק על רצועת עזה,אם אסמעיל הניה יבחר מחדש, סביר להניח שתימשך המדיניות הנוכחית של יחיא סינוואר, אבל בחירת ח'אלד משעל לתפקיד עלולה ליצור חיכוכים רבים.

הדבר הראשון שמעריכים שהוא יעשה הוא להעביר את מרכז קבלת ההחלטות מרצועת עזה לדוחא שבקטאר וניטרול השפעתה של ההנהגה העזתית.

בין חא'לד משעל לבין יחיא סינוואר והזרוע הצבאית קיימת מתיחות רבה שבאה לידי ביטוי במבצע "צוק איתן" ב2014.

כתוצאה מהיחסים הגרועים האלה הפסיד ח'אלד משעל בבחירות הפנימיות הקודמות בחמאס.

חא'לד משעל מוביל קו קיצוני מול ישראל בעוד הנהגת חמאס ברצועה בראשות יחיא סינוואר מובילה קו פרגמטי מול ישראל, צריך להמתין ולראות כיצד יתפתחו פני הדברים בימים הקרובים.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי