מסלול התנגשות בלתי נמנע

על פי גורמים בכירים ברש"פ,ישראל והרש"פ עלו על מסלול התנגשות מדיני על רקע שתי התפתחויות שאירעו בשבועות האחרונים זאת לאחר שרק לפני כמה חודשים נפתר משבר העברת כספי המיסים לרש"פ וחודש עמה התיאום הביטחוני.

שתי ההתפתחויות האחרונות קשורות להתעקשותו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לקיים את הבחירות לפרלמנט הפלסטיני ב-22 במאי בהשתתפותה של תנועת חמאס, שהינה תנועת טרור, וההחלטה הפלסטינית לפעול מול בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג כדי להאיץ את הפתיחה בחקירה נגד ישראל באשמת "פשעי מלחמה" ואף להגיש אליו תלונות נוספות נגד ישראל.

על פי גורמים מדיניים בירושלים, יש הבנות בין ישראל לממשל ביידן בשני הנושאים החשובים האלה אך יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מעוניין כנראה ליזום משבר מדיני על רקע אכזבתו הגדולה מממשל ביידן עד כה, הציפיה של יו"ר הרש"פ הייתה כי הנשיא האמריקני החדש יזמין אותו לפגישה בבית הלבן, יבטל את הסנקציות שהטיל הנשיא טראמפ על הרש"פ וינקוט במדיניות נוקשה כלפי ישראל בכל הקשור להתנחלויות והבניה במזרח ירושלים.

בפועל, לא קרה שום דבר, הנשיא ביידן שוחח בטלפון עם ראש הממשלה נתניהו ויו"ר הרש"פ עדיין ממתין לשיחה מהנשיא האמריקני, הממשל החדש ממתין כנראה לתוצאות הבחירות בישראל אך בכל מקרה הוא תומך בעמדה הישראלית בנושא הבחירות הפלסטיניות ובית הדין הבינלאומי בהאג.

יו"ר הרש"פ דחה את דרישת ישראל לדחות את הבחירות לפרלמנט הפלסטיני ולהפסיק את שיתוף הפעולה הפוליטי של הרש"פ עם תנועת חמאס, ישראל חוששת שמהלך הבחירות בהשתתפות תנועת חמאס יביא להתחזקותה בשטחי הגדה, מהלך דומה היה בבחירות לפרלמנט ב-2006, חמאס ניצחה בבחירות ומינפה את הניצחון, שנה לאחר מכן, כדי לעשות הפיכה צבאית נגד הרש"פ ולהשתלט בכוח על רצועת עזה.

תנועת חמאס היא ארגון טרור ואסור לה להשתתף בבחירות על פי הסכמי אוסלו,ההסכמה הישראלית להשתתפותה בבחירות ב-2006 הייתה טעות והיא נבעה מלחץ מדיני כבד שהפעיל הנשיא ג'ורג' בוש על ראש הממשלה דאז אריאל שרון ז"ל.

ממשל ביידן מבין את הסכנה בהשתתפות חמאס בבחירות הפעם והוא תומך בעמדת ישראל.

יו"ר הרש"פ יצטרך לקבל החלטה קשה נוכח עמדות ישראל וארה"ב בנושא, הוא יזם את המהלך כדי לקבל סיוע כספי מהאיחוד האירופי ומממשל ביידן ולהראות כי הוא מעודד "תהליכים דמוקרטיים" כביכול ונלחם בשחיתות, אבל בסופו של דבר ישראל היא זו ששולטת מבחינה ביטחונית בשטחי הגדה והיא יכולה למנוע את הבחירות, ישראל גם עדיין לא נענתה לבקשת הרש"פ לאשר את השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות, הסוגיה הזו תוכרע בשבועות הקרובים.

ממשל ביידן גילה עמדה נחרצת נגד התערבותו של בית הדין הפלילי הבינלואמי בהאג במחלוקות המדיניות בין ישראל לפלסטינים והחלטת התובעת הכללית שלו לפתוח בחקירה נגד ישראל באשמת "פשעי מלחמה",זוהי התפתחות חשובה לטובתה של ישראל. על פי גורמים מדיניים בירושלים, ישראל גיבשה חבילה של צעדים נגד הרש"פ במידה שתחליט להמשיך במדיניות הזו של הפיכת בית הדין הבינלאומית לכתובת קבועה כדי לנגח את ישראל ולפגוע בקציני וחיילי צה"ל.

שלילת תעודת ה-VIP של שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלכי הייתה רק הצעד הראשון, ישראל תנקוט סנקציות נוספות נגד בכירים ברש"פ שיעסקו בפעילות אנטי ישראלית בבית הדין הבינלאומי בהאג.

גורמים במשרד החוץ בירושלים הבהירו כי לא יהיו שום פרוייקטים כלכליים בין ישראל לפלסטינים כל עוד תימשך הפעילות האנטי ישראלית של הפלסטינים בבית הדין הבינלאומי בהאג.

כמה מדינות פנו לישראל בשבועות האחרונים במטרה ליזום שיתופי פעולה כלליים בין ישראל לרש"פ אך הם קיבלו תשובה כי עד שהפלסטינים לא יצהירו שלא ישתפו פעולה עם בית הדין הפלילי בהאג, היוזמות האלה לא יצאו אל הפועל.

ברש"פ מתעלמים מתמיכת ארה"ב, גרמניה ואוסטרליה בעמדת ישראל בנושא בית הדין בינלאומי בהאג ומתכוונים להמשיך בעימות עמה, אחמד א-דיכ, יועצו המדיני של שר החוץ הפלסטיני, אמר כי הרש"פ תמשיך לשתף פעולה עם בית הדין הבינלאומי בהאג בהתאם לאמנת רומא" עד להבאתם לדין של פושעי המלחמה הישראלים".

ההיבטים המדיניים והביטחוניים של הבחירות הפלסטיניות ושל החקירה נגד ישראל מטעם התובעת הכללית של בית הדין הבינלאומי לא יושפעו כנראה מתוצאות הבחירות בישראל, כל ממשלה שתיבחר תתנגד להתחזקות חמאס בשטחי הגדה או לחקירה פלילית נגד קציני וחיילי צה"ל, לכן, נראה שההערכה הפלסטינית היא נכונה, שוב מתחדשת המתיחות ביחסי ישראל עם הרש"פ בעוד ישראל בדרך החוצה ממשבר הקורונה ובעוד הרש"פ מתבוססת במשבר, נראה כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הולך באופן מודע למשבר הזה כדי לנסות ולחלץ הישגים מדיניים מישראל וממשל ביידן.

.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי