איראן משנה את מדיניותה כלפי תקיפות ישראל בלב ים

איראן תקפה בפעם השניה בתוך חודש ספינה ישראלית ומעבירה מסר לישראל כי היא עוברת למדיניות של "עין תחת עין". מערכת הביטחון בישראל תעשה הערכת מצב מחודשת בכל הקשור למלחמה הימית בין ישראל לאיראן.

על פי גורמי ביטחון בישראל, המלחמה הימית בין ישראל לאיראן נכנסה לשלב חדש, ההתקפה האיראנית שלשום על הספינה הישראלית "לורי" בעת ששטה בים הערבי מעידה על כך שאירן משנה את האסטרטגיה שלה כלפי העימות הימי עם ישראל ועוברת למדיניות של פעולות תגמול.

מדובר בהתקפה השנייה במספר על ספינות ישראליות בתוך תקופה של חודש ימים, הספינה "לורי" ששטה תחת דגל של ליבריה שייכת לאיש העסקים הישראלי אודי אנג'ל והאיראנים ידעו זאת, לא צריך מודיעין מיוחד כדי לגלות את זהותה, מדובר במידע גלוי שנמצא באינטרנט.

סביר להניח שהמודיעין האיראני עקב תקופה מסויימת אחר תנועותיה ואסף מודיעין על נתיב ההפלגה שלה טרם ביצוע ההתקפה עליה.

ספינת המכולות הישראלית הותקפה באזור מפרץ עומאן בעת שהייתה בדרכה  מטנזניה להודו, היא נפגעה קלות מטיל אחד או שניים, או על ידי מוקשים ימיים שהוצמדו אליה, והמשיכה בדרכה, לא היו נפגעים.

ההערכה במערכת הבטחון הישראלית היא ש"משמרות המהפכה" של איראן אחראים להתקפה על הספינה וכי היא באה בתגובה להתקפה על הספינה האיראנית "שאהר קורד" שהותקפה בים התיכון בתחילת החודש בעת שהעבירה נשק לסוריה.

ההתקפה הזו יוחסה, בזמנו, באמצעי התקשורת הזרים ,לישראל והיא באה בתגובה על ההתקפה האיראנית על הספינה הישראלית "הליוס ריי" השייכת לאיש העסקים הישראלי רמי אונגר בעת שהייתה במימי מפרץ עומאן בחודש שעבר.

שתי ההתקפות האיראניות על הספינות הישראליות אירעו בעת שהן שטו בלב ים בטווח הטילים האיראניים, או בטווח הפעולה של הקומנדו הימי של "משמרות המהפכה", והן היו מדודות ומחושבות היטב כדי שלא להטביע את הספינות, גם ההתקפה על האונייה האיראנית "שאהר קורד" המיוחסת לישראל הייתה מדודה וזהירה, נראה כי שני הצדדים מעבירים מסרים האחד לשני והם נזהרים שלא להביא להסלמה.

אולם, להערכת גורמי ביטחון בישראל, ההתקפה האיראנית השנייה על ספינה הישראלית "לורי" מעידה על שינוי האסטרטגיה האיראנית כלפי ההתקפות המיוחסות לישראל על עשרות ספינות איראניות בלב ים שהבריחו נפט ונשק לסוריה בשנתיים האחרונות, תוך הפרת משטר הסנקציות הבינלאומי שהוטל על איראן.

האיראנים עוברים כעת, להערכת גורמי הביטחון בישראל, למדיניות של "עין תחת עין" כדי לאלץ את ישראל לשנות את מדיניותה, המסר האיראני החדש לישראל הוא כי איראן עוברת למדיניות של פעולות תגמול,דהיינו, על כל פגיעה ישראלית בספינה איראנית תבוא תגובה איראנית נגד ספינה ישראלית.

במערכת הביטחון הישראלית לוקחים ברצינות את שינוי המדיניות האיראנית ותתבצע הערכה מחדש של המצב, מדובר במצב מורכב וישראל צריכה לטפל בו בזהירות רבה.

לישראל יש כ-300 ספינות השטות ברחבי העולם וחשופות לפגיעה של איראן בהן או של שלוחותיה  השונות, פגיעה בהן יכולה להיות פגיעה קשה בכלכלה השראלית, כ-90  אחוזים מן הסחורות שמגיעות לישראל מחו"ל מגיעים דרך הים,כ-12 אחוזים מהסחורות מגיעים דרך מיצרי באב אלמנדב וים סוף.

לאיראן יש את היכולת הצבאית לאיים על שלומן של הספינות הישראליות בלב ים, אך באותה המידה הספינות האיראניות חשופות ליכולות המודיעיניות והצבאיות של ישראל, בעיקר באזור מיצרי באב אל מנדב, ים סוף והים התיכון ופחות באזור המפרץ הפרסי, קיים מעין "מאזן אימה" בין שני הצדדים שמבינים את הסכנה בהסלמה ההדדית ולכן הם נמנעים ממנה.

ישראל תצטרך לבחון מחדש את מדיניותה כלפי המלחמה הימית מול איראן מכיוון שהעניינים עלולים לצאת מכלל שליטה, במקרה שאחת הספינות האיראניות שתותקף על ידי ישראל תטבע או שיהיו בה מספר גבוה של הרוגים כתוצאה מתקלה שתיגרם על ידי הפגיעה הישראלית, עלול הדבר להביא להסלמה ותקיפה איראנית קשה של ספינות ישראליות.

כזכור, ב-14 ביולי 2006, שיגר ארגון חזבאללה טיל חוף-ים איראני מסוג 802  C-לעבר ספינת חיל הים הישראלי "אח"י חנית", 4 לוחמי צה"ל נהרגו, לספינה נגרם נזק כבד והיא נגררה לנמל חיל הים בחיפה.

ישראל תוקפת ספינות איראניות שמבריחות נפט ונשק לסוריה כדי לגרום נזק כלכלי לאיראן ולמנוע את מימון ארגון חזבאללה בכספי הרווחים של ההברחות האלה ואת התחמשותו באמצעי לחימה איראניים, מטרה נוספת היא למנוע העברת ציוד טכני מאיראן לחזבאללה הקשור לפרוייקט הטילים המדוייקים.

ישראל ואיראן נמנעות לקחת באופן פומבי אחריות להתקפות הימיות והן שומרות על עמימות כדי להימנע מהסלמה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

 

 

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי