פתרון משפחתי לסכסוך בבית המלוכה הירדני

הסכסוך בבית המלוכה הירדני בדרך לפיתרון, הציבור הירדני איננו קונה את הגירסא הרשמית של השלטונות על מעורבותו של הנסיך חמזה בניסיון לערער את היציבות בממלכה בשיתוף עם "גורמים זרים". ירדן רומזת למעורבות של סעודיה ואיחוד האמירויות בפרשה אך נזהרת ושומרת על עמימות, ישראל שומרת על שתיקה.

נראה כי הסכסוך בין המלך עבדאללה לנסיך חמזה, המואשם בקשירת קשר נגדו, בדרך לפיתרון במסגרת המשפחה ההאשמית.

המלך עבדאללה הסמיך את דודו הנסיך חסן, הנחשב למבוגר האחראי במשפחת המלוכה לפתור את המחלוקת המשפחתית, הנסיך חסן שוחח עם הנסיך חמזה שהסכים להצעת המלך עבדאללה, הפיתרון הזה ירגיע את המתיחות בירדן.

מדיווחים המגיעים מגורמים שונים בירדן עולה כי רבים ברחוב הירדני אינם קונים את הגירסא הרשמית של שלטונות ירדן על הקשר שנקשר נגד שלטונו של המלך עבדאללה באמצעות הנסיך חמזה ומקורביו כדי לערער את מצב הביטחון והיציבות בירדן.

לנסיך חמזה יש פופולאריות גדולה ברחוב הירדני, הרבה יותר מאשר ליורש העצר הנוכחי, חוסיין בן עבדאללה, שאביו המלך עבדאללה השני מנסה להכשיר כיורשו וכמלך הבא.

הפרשן הידוע עבד אלבארי עטוואן כתב בעיתון "ראי אליום" ב-4 באפריל כי מה שקורה בירדן הינו מכה מקדימה שהנחית המלך עבדאללה על אחיו למחצה, הנסיך חמזה, ולא בניסיון הפיכה, מכה שנועדה למנוע התערבות של ישראל ומדינות המפרץ בעניינים פנימיים של ירדן תוך ניצול המצב הכלכלי הקשה ומגיפת הקורונה.

ואכן, המלך עבדאללה ומקורביו עושים כל מאמץ לקעקע את האמינות של הנסיך חמזה ולפגוע בלגיטימציה שלו כדי לחזק את יורש העצר הנוכחי, יתכן שהפרשה מנופחת יתר על המידה כדי להסיט את תשומת הלב ממחדלי השלטון בטיפול במצב הפנימי הקשה ולגלגל את האחריות לעבר גורמים חיצוניים שמעוניינים כביכול לפגוע בממלכה וביציבותה.

 שאלת מיליון הדולר

 ואכן, שאלת מיליון הדולר שמעסיקה את הרחוב הירדני היא מי הם אותם "גורמים זרים" ו"אופוזיציה חיצונית" שעמם היה לנסיך חמזה קשר ושעימם תיכנן לערער את היציבות הפנימית והביטחון בממלכה.

השלטון הירדני איננו מספק עד כה תשובה לשאלה החשובה הזו שמעסיקה את הציבור הירדני,שר החוץ הירדני איימן א-צפדי שערך אמש מסיבת עיתונאים על הנושא שמר על עמימות מלאה  כדי שלא לקלקל את יחסיה של ירדן עם מדינות המפרץ.

הנסיך חמזה ערך בחודשים האחרונים סיורים ברחבי ירדן, בין היתר נפגש עם ראשי השבטים המקורבים לו ומתח ביקורת על המצב הפנימי הקשה בירדן והמחדלים של בית המלוכה ההאשמי, כולל תופעות השחיתות החמורות במנגנוני השלטון, אולם, מכאן ועד האשמתו בקשירת קשר נגד המלך המרחק גדול מאוד.

המלך עבדאללה מנסה לבסס את האשמותיו נגד הנסיך חמזה בהתבסס על שני אנשי מפתח המקורבים לנסיך חמזה שנעצרו כחשודים בפרשה.

האחד הוא באסם עוואדללה, ראש הלשכה המלכותית לשעבר, איש עסקים ובעל חברה בדובאי שמקורב מאוד ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ולגורמים באיחוד האמירויות.

יש לו גם קשרים עם מוחמד דחלאן וגורמי הביטחון בירדן הדליפו מידע לתקשורת הירדנית כי הוא  חשוד במכירת קרקעות ליהודים באמצעות אנשיו של דחלאן במזרח ירושלים.

השני הוא הנסיך חסן בן זאיד שיש לו אזרחות סעודית ושהיה שליחו של המלך עבדאללה לריאד.

הירדנים נזהרים מאוד מלנקוב מפורשות בשמן של סעודיה או איחוד האמירויות בניסיון קשירת הקשר נגד שלטונו של המלך עבדאללה ומפזרים רמזים עמומים, סעודיה הייתה אחת המדינות הראשונות שמיהרה להתייצב לצדו של המלך עבדאללה ולהביע בו תמיכה פומבית.

אמש היה גם ניסיון ירדני לשרבב את ישראל לפרשה, סוכנות הידיעות הירדנית "עמון" פירסמה כי קצין מוסד ישראלי לשעבר בשם רועי שפושניק התקשר לרעייתו של הנסיך חמזה, בשיחה שיורטה על ידי המודיעין  הירדני הוא נשמע מציע לה לשלוח מטוס פרטי שיקח אותה מירדן למדינה זרה.

הספין הירדני התגלה כקשקוש מקושקש, מדובר באזרח ישראלי המתגורר שנים רבות באירופה, אמש הוא פירסם הודעה רשמית המכחישה כל קשר למוסד הישראלי, הוא ספר כי הוא ידיד קרוב של הנסיך חמזה וכי הזמין את רעייתו של הנסיך וילדיו להתארח בביתו בחו"ל.

 ישראל שומרת על שתיקה

 בניגוד למדינות רבות בעולם ובראשן ארה"ב שפירסמו הודעות תמיכה במלך עבדאללה, ישראל שומרת על שתיקה, בהתייעצויות בדרג המדיני הוחלט לשמור על שתיקה מחשש שדבר יזיק למלך עבדאללה.

היחסים  בין ראש הממשלה נתניהו לבין המלך עבדאללה עכורים ביותר, אין ביניהם שום קשר אישי ואפילו הם אינם משוחחים בטלפון.

בין ישראל לירדן יש מצב של מתיחות מדינית שגברה בשבועות האחרונים על רקע ביטול ביקורו של יורש העצר הירדני בהר הבית, האיסור הירדני על מטוסו של ראש הממשלה לטוס במרחב האווירי של ירדן בדרכו לאבו דאבי וסירובו של ראש הממשלה נתניהו לאשר אספקת 8 מיליון קוב נוספים של מים מישראל לירדן.

ישראל איננה מתערבת בעניינים הפנימיים של ירדן, אך לא מן הנמנע שהמלך עבדאללה ינסה להסיט בסופו של דבר את המאבקים הפנימיים בבית המלוכה הירדני ולקשור את הנסיך חמזה לישראל כדי להבאיש את ריחו.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי