האם ממשל ביידן משנה את יחסו לישראל?

ממשל ביידן חושף בימים האחרונים את המדיניות שלו כלפי איראן והסכסוך הישראלי-פלסטיני בשורה של נושאים שאיננה עולה בקנה אחד עם ציפיותיה של ישראל. הדרג המדיני בישראל מודאג מהמגמות של הממשל החדש, ברש"פ מרוצים ואומרים כי הגלגל החל להסתובב לאחור.

הנשיא ג'ו ביידן עדיין לא שוחח בטלפון עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אך על פי גורמים בכירים ברש"פ השיחה תתקיים בקרוב.

בינתיים יש במשרד החוץ הפלסטיני אופטימיות נוכח סימנים שהממשל החדש משנה את מדיניותו כלפי ישראל.

פחות ממאה ימים חלפו מאז נכנס הנשיא ביידן לבית הלבן וישראל כבר מזהה סימנים מדאיגים מאוד מצד הממשל בכל הקשור לנושא הסכנה האיראנית והסכסוך הישראלי פלסטיני.

שינוי המדיניות האמריקנית בנושאים הביטחוניים מדאיג מאוד את הדרג המדיני בירושלים, האמריקנים מקשיבים לישראל אך מתעלמים מהמלצותיה והולכים בקו המדיני של הנשיא ביידן: הימנעות מעימותים, דיאלוג ופשרה.

גורם מדיני בכיר אומר כי הגלגל מתחיל להסתובב לרעתה של ישראל בהשוואה למדיניות הקודמת של הנשיא טראמפ.

 בית דין הפלילי הבינלאומי בהאג

 ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס השבוע דיון של כל הצמרת המדינית כדי לדון בעקרונות התשובה הישראלית לבית הדין הבינלאומי בהאג, התשובה צריכה להימסר עד ה-9 באפריל.

ישראל בבעיה, ממשל ביידן הסיר בסוף השבוע שעבר את הסנקציות שהטיל הנשיא טראמפ על בית הדין הבינלאומי, בישראל חוששים שהדבר יחזור אליה כבומרנג.

צה"ל המליץ לדרג המדיני שלא לשתף פעולה עם בית הדין הבינלאומי כדי שלא לתת לו לגיטמציה וכדי שלא ליצור תקדימים לחקירות בעתיד.

בבית הדין הבינלאומי מרוצים מהחלטת ממשל ביידן, גם ברש"פ מרוצים ורואים בצד הזה של הממשל מתן "אור ירוק" לבית הדין ולתובעת הכללית בנסודה להמשיך בחקירות נגד ישראל.

ממשל ביידן לא הפתיע את ישראל בהחלטתו לבטל את הסנקציות נגד בית הדין הבינלאומי בהאג, שר החוץ האמריקני עידכן את שר החוץ גבי אשכנזי, אולם בירושלים יש תחושה של חמיצות, הציפיה הייתה שהממשל יותיר על כנן את הסנקציות שהטיל ממשל טראמפ. עם זאת, יתכן שהממשל החדש סבור שהסרת הסנקציות תסייע  לו לשכנע את בית הדין הבינלאומי לרכך את החקירה נגד ישראל.

 חידוש המו"מ על חזרה להסכם הגרעין

 מחר יפתחו בוינה השיחות בין נציגים של ממשל ביידן לבין נציגי איראן ונציגי המעצמות החתומות על הסכם הגרעין מ-2015 לדיון על האפשרות לחזור להסכם הגרעין.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים טוענים כי "ממשל ביידן דוהר חזרה להסכם הגרעין".

אתר החדשות האמריקני "פוליטיקו" דיווח מפי גורמים בממשל כי ארה"ב מתכוונת להגיש  לאיראנים בדיונים מחר הצעה חדשה כדי לנסות ולהביאם למשא ומתן ישיר.

על פי ההצעה החדשה,ממשל ביידן יציע לאיראן לעצור חלק מפעילותה הגרעינית , כמו למשל את פעולת הצנטרפוגות המתקדמות וההעשרה של האורניום לרמה של 20 אחוזים ובתמורה לכך ארה"ב תסכים להקל בחלק מהעיצומים שהטיל ממשל טראמפ על איראן. בעקבות הפירסום משרד החוץ האיראני מיהר לדחות את ההצעה על הסף,האיראנים משחקים משחק פוקר נוקשה ודורשים הסרה לאלתר של כל הסנקציות שהוטלו עליהם.

 ביטול ההכרזה על המורדים החות'ים כארגון טרור

 המורדים החות'ים בתימן הנאמנים לאיראן הם אויביה של ישראל, הם מאיימים לפגוע בערים בישראל באמצעות טילים בליסטיים ומל"טים ממולכדים.

איום נוסף מצידם הוא לפגוע בכלי שיט ישראלים בים סוף ובבאב אלמנדב.

למרות זאת, ממשל ביידן ביטל את הסנקציות שהטיל ממשל טראמפ על מנהיגי החות'ים וגם את סיווגם של החות'ים כתנועת טרור.

 תמיכה ברשות הפלסטינית

 ממשל ביידן הודיע כי הוא העביר 15 מיליון דולר לרש"פ בגדה וברצועת עזה לצורך ההתמודדות עם מגיפת הקורונה, אולם באופן מעשי הועברו לפלסטינים כ-100 מיליון דולר באמצעות סוכנות הסיוע האמריקנית.

האמריקנים עדכנו את ישראל מראש ולמעשה העמידו אותה בפני עובדה מוגמרת מבלי יכולת להתנגד.

בישראל חוששים שהפיקוח על הכסף הזה איננו מספיק דיו וחלק ממנו יועבר לצורך תשלום משכורות למחבלים ולבני משפחותיהם.

בנוסף לכך, ממשל ביידן חזר להשתמש בטרמינולוגיה המסורתית שלו שבה השתמש משרד החוץ האמריקני לפני כניסתו של הנשיא טראמפ לבית הלבן, בדו"ח השנתי בנושא זכויות האדם של משרד החוץ האמריקני שוב הופיע מחדש המונח "השטחים הכבושים" בהתייחס לשטחי יהודה ושומרון.

 ברש"פ מרוצים מהגישה החדשה של ממשל ביידן כלפי ישראל, בצמרת המדינית בירושלים מודאגים מאוד. ההבדל ביחס לישראל בין ממשל ביידן לממשל טראמפ הוא גדול מאוד,ממשל ביידן איננו שובר את הכלים עם ישראל, הוא מקשיב לעמדות שהיא מציגה אך אינו מתחשב בהן, בפועל הוא מבצע את מה שתכנן מראש, גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי לפעמים התחושה בדרג המדיני היא שהשיחות של הממשל עם נציגי ישראל הן רק לצורך הפרוטוקול.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי