קרב הירושה ברש"פ עלול להביא למרחץ דמים בשטחי הגדה

מחלוקות עמוקות בצמרת תנועת פת"ח בעקבות החלטתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לקדם את מקורביו לתפקידי מפתח באש"פ. בכירים בפת"ח מזהירים כי קידומם של חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' יביא למרחץ דמים בקרב הירושה לאחר ירידתו של מחמוד עבאס מהבמה הפוליטית וכי עדיף להם להסכים לחלוקת השלטון עד לעריכת בחירות לנשיאות.

ברחוב הפלסטיני גובר הזעם על המהלכים האחרונים של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס והמינויים שהוא מתכוון לאשר בכינוס המועצה המרכזית של אש"פ ב-6 בפברואר, גם הפלגים הפלסטינים החברים באש"פ מתנגדים למהלכים האלה אך הם תלויים במימון שהם מקבלים ממחמוד עבאס, בתוקף תפקידו כיו"ר אש"פ, ולכן הם שומרים על שתיקה כדי שלא לאבד את התקציב השנתי, בינתיים הודיע ארגון החזית העממית על כך שהוא מחרים את הכינוס של המועצה המרכזית באש"פ.


ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי אינם חברים באש"פ וכלל לא הוזמנו, אבל גם הם מותחים ביקורת חריפה על המינויים של מחמוד עבאס ומתנגדים להם מכיוון שיש להם השלכות על הדילוג בין תנועת פת"ח לתנועת חמאס.

מחלוקת עמוקה בפת"ח בגלל מינוי חוסיין א-שיח' ורוחי פתוח


הביקורת מתמקדת בכוונת יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס למנות את מקורבו חוסיין א-שיח', השר לעניינים אזרחיים ברש"פ, לתפקיד חבר הועד הפועל של אש"פ והאחראי על המו"מ עם ישראל במקום צאיב עריקאת שמת לפני יותר משנה ממחלת הקורונה ואת רוחי פתוח, חבר הנהגת פת"ח מרצועת עזה, לתפקיד יו"ר המל"פ במקום סלים זענון שהתפטר מתפקידו בעיקר בגלל גילו המתקדם.

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי מזכ"ל פת"ח ג'בריל רג'וב רצה מאוד להתמנות לתפקיד יו"ר המל"פ, הוא ראה בכך קרש קפיצה לעבר תפקיד יו"ר הרש"פ אך מחמוד עבאס סירב מכיוון שאינו סומך על נאמנותו.

העיתון "ראי אליום" דיווח ב-30 בינואר מפי גורמים בכירים בפת"ח על מחלוקות עמוקות ופילוג בצמרת פת"ח בגלל שאלת הירושה, על פי הדיווח יש חוסר שביעות רצון גדול מהפירסומים באמצעי התקשורת על הכוונות של מחמוד עבאס למנות את מקורביו לתפקידי מפתח באש"פ ולהכשיר את חוסיין א-שיח' ליורשו האפשרי.

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי קרב הירושה עדיין לא הוכרע וכי חוסיין א-שיח' הינו יציר התקשורת הישראלית, העיתונות הערבית מצטטת את דיווחיה ומעניקה לו משקל יתר בהנהגת פת"ח שהוא אינו ראוי לו.

בשורות תנועת פת"ח גוברים הקולות לקדם את מועמדותו של מרוואן ברגותי,המרצה עונש של חמישה מאסרי עולם בכלא הישראלי לקראת הפיכתו ליורשו של מחמוד עבאס, דבר שיסייע גם לשחרורו מן הכלא הישראלי, ברגותי מוביל בסקרי דעת הקהל הפלסטינים כמועמד המועדף על הציבור להיות יו"ר הרש"פ הבא.

הרושם המתקבל ברחוב הפלסטיני הינו כי ישראל וארה"ב הן שתומכות ודוחפות את המועמדות של חוסיין א-שיח' ושל הגנרל מאג'ד פרג' לתפקיד היורש מכיוון שהם משרתים את האינטרסים הביטחוניים שלה ואת הקו המדיני של מחמוד עבאס המתנגד לטרור ונלחם בחמאס שמנסה להשתלט על שטחי הגדה, הפגישות הגלויות של שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד עם שני האישים האלה רק "שורפות" אותם בדעת הקהל הפלסטינית והם נתפסים כעושי דבריה של ישראל וארה"ב.

הדעה הרווחת ברחוב הפלסטיני כי כל מנהיג פלסטיני שייבחר או ימונה "על גבי הטנקים הישראלים" נדון לכישלון מראש.

ברשתות החברתיות מתנהל קמפיין נגטיבי ומופצות ידיעות על מעשי שחיתות של חוסיין א-שיח' ורוחי פתוח, מאחורי הקמפיין נגדם עומדים בכירים בפת"ח המאשימים את חוסיין א-שיח' בהטרדות מיניות ובמכירת אישורי כניסה לישראל ואת רוחי פתוח בהברחת מכשירי טלפון ניידים מירדן לתחומי הרש"פ.

קוורטט מנהיגותי או מרחץ דמים

על פי גורמים בכירים בפת"ח, המפתח לירושת מחמוד עבאס ברגע שיירד מהבמה הפוליטית נעוץ בשאלה מי יאייש את תפקיד מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ או את תפקיד יו"ר הפרלמנט (המועצה המחוקקת).
את התפקידים האלה מילאו בעבר צאיב עריקאת וסלים זענון.

על פי החוק הפלסטיני, יו"ר הפרלמנט הופך לנשיא זמני לתקופה של 60 יום ברגע שיו"ר הרש"פ מת או נכנס למצב של נבצרות, עד לעריכת בחירות חוקיות לנשיאות.

בגלל שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס פיזר את הפרלמנט, שנשלט על ידי חמאס, לפני כשנתיים, וגם ביטל בחודש מאי שעבר את הבחירות לפרלמנט אין למעשה כיום יו"ר פרלמנט נבחר ומי שאמור למלא למעשה את הוואקום שנוצר הינו יו"ר המל"פ( המועצה הלאומית הפלסטינית שהינה הפרלמנט של תושבי השטחים והפזורה).

גורמים אחרים בפת"ח טוענים שבמקרה כזה מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ הוא שצריך להתמנות לנשיא הזמני עד לעריכת הבחירות.

לאחר מותו של יאסר ערפאת בנובמבר 2004, מונה רוחי פתוח ליו"ר הרש"פ הזמני עד לעריכת הבחירות לנשיאות ב-2005 שבהן נבחר מחמוד עבאס באופן חוקי לתפקיד.

לכן, יש חשיבות רבה למינויו של רוחי פתוח ליו"ר המל"פ ולמינוי של חוסיין א-שיח' לתפקיד חבר הועד הפועל של אש"פ, מינוי מאפשר לו גם להפוך למזכ"ל הועד הפועל לקראת התמודדות על תפקיד יו"ר הרש"פ מעמדת מפתח באש"פ.

גם חלקו של מאג'ד פרג' בקרב הירושה לא יקופח, על פי גורמים בפת"ח, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס עומד למנותו, באמצעות בחירות פנימיות, לתפקיד חבר הוועדה המרכזית של פת"ח בוועידה ה-8 של התנועה שתתקיים בחודש מרץ הקרוב.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לא מגלה סימנים שהוא מתרגש מהביקורת והסערה בצמרת פת"ח, אף בכיר בצמרת התנועה לא מעיז לצאת כנגדו, אבל האופוזיציה בתנועת פת"ח מתארגנת כבר בשטח ל"יום שאחרי".

בכירים בפת"ח אומרים כי ברגע שמחמוד עבאס יירד מהבמה הפוליטית קיים חשש גדול לפרוץ מעשי אלימות קשים בין המליציות השונות של בכירי פת"ח מכיוון שמתנגדיהם של חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' לא יסכימו להמלכתם כראשי הרש"פ.

לכן,אומר בכיר בפת"ח יש להם למעשה שתי אפשרויות: האפשרות הראשונה: להסכים להקמת "קוורטט מנהיגותי" שיכלול את ג'בריל רג'וב, מאג'ד פרג', חוסיין א-שיח' ומחמוד אלעלול שינהלו את ענייני הרש"פ ותנועת פת"ח עד לעריכת בחירות לנשיאות,בתרחיש הזה ימונה רוחי פתוח לתפקיד הנשיא הזמני בהסכמת תנועת חמאס עד שיתבררו תוצאות הבחירות לנשיאות, או, האפשרות השניה: קרב ירושה בשטח עקוב מדם בין המליציות השונות של בכירי פת"ח עד להכרעה צבאית, מי שינצח הוא זה שיהיה השליט בפועל עד שהשטח יירגע וייערכו בחירות לנשיאות, דבר שעלול לקחת זמן רב.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי