הפיתרון המעשי של ראש השב"כ לשעבר יורם כהן

בעוד בכירים במערכת הביטחון בהווה ובעבר מיישרים קו באמצע המלחמה עם רעיון הקמת מדינה פלסטינית עצמאית, מציע ראש השב"כ לשעבר יורם כהן פתרון פרגמטי לסכסוך. מדובר בדמות ביטחונית מקצועית וערכית שכדאי שתשתלב בפוליטיקה נוכח המשבר המנהיגותי החמור.

לאחר שראש השב"כ לשעבר נדב ארגמן הופיע ב-7 במרץ בכנס הבינלאומי השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS – וטען כי הרשות הפלסטינית, בראשותו של מחמוד עבאס,  איננה גוף שמעודד טרור, הופיע  ראש שב"כ לשעבר אחר בשם יורם כהן והביע התנגדות נחרצת להקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

יורם כהן נשא השבוע דברים במהלך ועידת "מקור ראשון והתייחס לרעיון שתי המדינות.

"זה מסוכן ביטחונית ואסטרטגית לישראל. מחד נוכחנו לתשתית המפלצתית שהתפתחה בשנים שלאחר יציאת ישראל מרצועת עזה ולאכזריותה. מאידך התוודענו לאורך השנים, לחולשה הכרונית של הרשות הפלסטינית ביו"ש בתחומים שונים ובמיוחד בהיעדר משילות בערים ובמחנות הפליטים הפלסטיניים, והעדר נכונות ויכולת למאבק אפקטיבי בטרור. גם הרעיון של הידרדרות מחוסר מעש למציאות של 'מדינה אחת' מסוכן לא פחות, לאינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל", אמר כהן.

הוא התייחס לפתרון שצריך להיות לדעתו ברצועת עזה וביהודה ושומרון ואמר כי "יש לבצע צעדים מחושבים לניתוק מקסימלי מרצועת עזה ולהפרדות פונקציונאלית בהדרגה מהפלסטינים ביהודה ושומרון, תוך הגדרת יעד מקסימלי עתידי בדמות "אוטונומיה פלוס". כלומר שלטון פלסטיני מוגבל, המפורז ביטחונית בעזה וביו'ש."

"הסטטוס קוו בירושלים, ביישובים הישראליים ביו"ש ומאפייני הפעילות הביטחונית יישמרו בשיטה הישראלית הנהוגה היום, גם בעתיד הנראה לעין",הוא הדגיש.

פתרון ה"אוטונומיה פלוס" הינו הפתרון שכיום מציע גם ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר שבשנת 2009 הוא הציע בנאום, שזכה לכינוי "נאום בר אילן", הקמת מדינה פלסטינית מפורזת מנשק ביהודה ושומרון.

התוכנית הזו שמציע ראש השב"כ לשעבר יורם כהן בעוד המלחמה ברצועת עזה נמשכת ובעוד ממשל ביידן מנסה לכפות על ישראל את ההכרה במדינה פלסטינית עצמאית בקווי 67 שמזרח ירושלים היא בירתה, היא התוכנית הריאלית ביותר כעת שאיננה מסכנת את קיומה של מדינת ישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו חייב להסביר לקהילה הבינלאומית כי ישראל איננה יכולה להסכים למדינה פלסטינית עצמאית מסיבות ביטחוניות, להסביר למנהיגי העולם  כיצד הפלסטינים ניצלו שטח שהיה בריבונותם המלאה, ללא נוכחות כוחות צה"ל, להפכו לבסיס טרור שממנו תקפו את ישראל מאז שנת 2007 ועד היום כששיא התוקפנות היה הטבח של חמאס בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר.

הקמת מדינה פלסטינית עצמאית היא גם מסוכנת מכיוון שיש היום סיכוי סביר שחמאס עלול לעלות לשלטון פעם נוספת, ישראל איננה יכולה להפקיד את ביטחונה בידי חמאס שהינו ארגון טרור שביצע באזרחיה את הטבח הנורא, ושמבטיח מעשי טבח נוספים ואת השמדתה של מדינת ישראל.

הופעתו הפומבית של ראש השב"כ לשעבר יורם כהן בעיתוי הנוכחי היא חשובה מאוד, הוא אומר דברי טעם בעיתוי קריטי לישראל בעוד בכירים לשעבר במערכת הביטחון מציעים פתרונות שמתיישרים עם התוכנית האמריקנית ההזויה של הנשיא ביידן.

חבל מאוד שהתקשורת הישראלית אינה מהדהדת את דבריו של יורם כהן שנובעים מהכרה מעמיקה של המציאות הביטחונית המסוכנת ביהודה ושומרון ורצועת עזה.

אינני יודע אם יורם כהן אומר את הדברים מכיוון שהוא מתכוון להיכנס לפוליטיקה בבחירות הבאות לאחר המלחמה, להערכתי הוא מתכוון להם ברצינות ואין מדובר פה בגימיק למטרות פוליטיות.

מדובר בדמות ביטחונית רצינית, כריזמטית וערכית שיש לה הבנה עמוקה בסכסוך הישראלי-פלסטיני ואם היא תשתלב במערכת הפוליטית, הדבר יהווה בהחלט תרומה חשובה לביטחון מדינת ישראל במיוחד נוכח הוואקום ההנהגתי החמור בפוליטיקה הישראלית.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי