ירדן תוקפת את ראשי חמאס שמנסים להתסיסה

הממלכה ההאשמית סוערת על רקע גלי התמיכה בחמאס ברחוב הירדני והמלך עבדאללה שולח את תומכיו למתוח ביקורת על ראשי חמאס. הצבא הירדני תיגבר כוחות בתוך ירדן ובגבול עם ישראל לקראת התנגשויות אפשריות עם אלפי מפגינים על רקע הניסיון של חמאס להסלים את המצב הביטחוני.

ירדן סוערת בעקבות גל ההפגנות הגדול בעריה הראשיות מצידם של תומכי חמאס ותנועת "האחים המוסלמים" לאחר קריאתו של מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה,להמונים הערבים והאסלמיים לצאת אל הגבולות עם ישראל, לחצות אותם ולהגיע לירושלים ולשחרר את מסגד אלאקצא.

הצבא הירדני תיגבר את כוחותיו בכל הצירים המובילים לבקעת הירדן כדי למנוע הגעת מפגינים אל אזור הגבול עם ישראל.

כמו כן תוגבר גבול ירדן-עיראק בכוחות צבא מחשש שאיראן תשגר מליציות שיעיות חמושות לאזור הגבול כדי שינסו להיכנס לשטח ירדן כפי שאירע בראשית המלחמה.

אמש פיזרו כוחות הביטחון של ירדן בכוח התפרעויות במחנה הפליטים בקעה הסמוך לבירה עמאן ועצרו פעילים של חמאס שעסקו בהסתה ובהתססת תושבי המחנה.

דובר ממשלת ירדן הזהיר בעדינות את ראשי חמאס שלא להסית את תושבי ירדן והדגיש כי ירדן מחוייבת להסכם השלום על ישראל, אבל המלך עבדאללה, שמודאג מאוד ממצב הביטחון בממלכתו ,מפעיל אישים המקרובים לו כדי שיתקפו את חמאס באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות כדי שלא יגררו את ירדן לגל של מעשי אלימות על רקע המלחמה ברצועת עזה.

השר לשעבר סמיח אלמועיטה תקף את ההסתה של מנהיגי חמאס ברחוב הירדני ואליו הצטרפו עוד הודעות גינוי רבות ברשתות החברתיות, הוא קרא בחשבון ה-X שלו לשלול ממנהיגי חמאס את האזרחות הירדנית שיש להם כשהוא מרמז למנהיג חמאס ח'אלד משעל.

העיתונאי הירדני חוסיין א-רוואשדה פירסם מאמר שבו ביקורת על הפעילים שמפגינים סמוך לשגרירות ישראל בעמאן.

גם חמאס אינה טומנת ידה בצלחת, תומכיה בירדן גינו ברשתות החברתיות את הביקורת של בכירים בשלטון הירדני על בכירי חמאס ועל כך שיש הסתה מטעם השלטון הירדני נגד ראשי חמאס

תנועת חמאס מנסה להפריד בין שני מושגים, תמיכה והסתה, היא טוענת שפעילה בירדן אינם מסיתים נגד המלך הירדני אלא רק מביעים תמיכה בחמאס ובתושבי רצועת עזה.

המלך עבדאללה גייס לעזרתו את השבטים הירדנים אשר פירסמו הודעות שמזהירות את הפלסטינים מפני הפגיעה בביטחון וביציבות של הממלכה ההאשמית.

המודיעין הירדני חושש מהסלמה במצב הביטחוני בהר הבית בירושלים ובשטחי הגדה לקראת עיד אלפיטר ולקראת הפעולה הצפויה של צה"ל לכיבוש רפיח, איראן הבטיחה למנהיגי חמאס והג'יהאד האסלאמי שביקרו בטהרן בסוף שבוע שעבר כי היא לא תאפשר את קריסת שלטון חמאס ברצועה באמצעות הסלמה נגד ישראל מחזיתות שונות.

המלך עבדאללה חושש שאיראן, תנועת "האחים המוסלמים" וחמאס מנסות להפוך את גבול ירדן לחזית פעילה נגד ישראל באמצעות הסתה באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות.

כוחות הביטחון של ירדן נמצאים בכוננות גבוהה, המצב הביטחוני חמור מאוד בהשוואה לאירועים אחרים שהיו ברצועה במהלך המלחמה הנמשגת כבר חצי שנה, חמאס עומד בפני סכנה של הכרעה צבאית על ידי צה"ל  ברצועת עזה ואיראן מנסה למנוע זאת בכל הדרכים האפשריות, כולל סיבוך המצב הביטחוני בתוך ירדן עצמה ובגבול שלה עם ישראל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי