חמאס מנסה להבעיר את ירדן

המלך עבדאללה מודאג מהניסיונות של תנועת חמאס להבעיר את הממלכה ההאשמית באמצעות הפגנות אלימות לקראת פעולת צה"ל ברפיח. מנהיגי חמאס קוראים בגלוי לציבור הירדני לפרוץ את הגבולות ולהגיע לירושלים ומסגד אלאקצא, כוחות הביטחון של ירדן מגלים איפוק כלפי גל ההפגנות הענק ומכילים אותו לפי שעה.

 גורמים ירדנים אומרים כי המלך עבדאללה חושש מאוד מהניסיונות של תנועת חמאס להבעיר את ירדן בהפגנות אלימות לקראת פעולת צה"ל ברפיח.

בסוף השבוע היו הפגנות גדולות בערי ירדן לתמיכה בחמאס ובקריאה להפסקת המלחמה ברצועת עזה, הפגנה גדולה במיוחד הייתה בבירה עמאן בסמוך לבניין השגרירות הישראלית.

לכן, המלך שיגר את דובר ממשלת ירדן, השר מוהנד מבידין, להזהיר את תנועת חמאס מבלי לציין את שמה במפורש.

הוא הופיע באמצעי התקשורת הערביים בסוף השבוע האחרון ושיגר עצה לכמה ממנהיגי חמאס "להתרכז במצבם של תושבי רצועת עזה ולדאוג לשלומם ועמידתם האיתנה" לאחר שמוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס, פירסם הקלטת אודיו שבה הוא קרא להמונים הערביים והאסלמיים, המתגוררים על גבולות מדינת ישראל, "לפרוץ אותם ולנוע לעבר ירושלים ומסגד אל-אקצא".

המודיעין הירדני עדכן את המלך עבדאללה כי תנועת חמאס מנסה להתסיס את הרחוב הירדני, שכש-70 אחוזים ממנו הינם ממוצא פלסטיני להתפרעויות וניסיונות לחדור מגבול ירדן לישראל לביצוע פיגועים לקראת עיד אלפיטר בסוף חודש רמדאן.

בשבוע שעבר לכדו כוחות צה"ל בבקעת הירדן שני פלסטינים חמושים ברובה קלצ'ניקוב שחדרו משטח ירדן לישראל.

גם הברחות הנשק מאיראן לסוריה ומשם לירדן נמשכות, והמבריחים שמקבלים שכר גבוה, מנסים להעביר את אמצעי הלחימה לקבוצות הטרור הפלסטיניות בצפון השומרון.

דובר ממשלת ירדן הדגיש בדבריו כי בכוונת ירדן להישאר מחוייבת להסכם השלום שלה עם ישראל וכי הדבר הזה הוא שמסייע לממלכה ההאשמית להקל את המצור ואת התוקפנות מצד ישראל על העם הפלסטיני.

בשבוע האחרון היו הפגנות עממיות גדולות וחסרות תקדים בכל ערי ירדן, תנועות "האחים המוסלמים" וחמאס מלבות את האווירה ודורשות מהתושבים להמשיך ולהזדהות עם חמאס ועם הפלסטינים ברצועת עזה.

בכיר חמאס ח'אלד משעל נאם דרך הטלפון בהפגנת נשים בירדן והודיע כי "ההתנגדות במצב טוב והיא זקוקה לתמיכת ההמונים הירדנים".

שלטונות ירדן פועלים בזהירות יתרה מול המפגינים ואינם מפזרים אותם בכוח, בחלק מההפגנות מגיעים המפגינים עם נשותיהם וילדיהם, אך הם מודאגים מהאפשרות של הסלמה ביטחונית במחנות הפליטים בירדן בעשרת הימים האחרונים של חודש רמדאן שיביאו להתנגשויות עם כוחות הביטחון.

המפגינים בעמאן אומרים כי בכוונתם להישאר באופן קבוע בסמוך לשגרירות ישראל ולאלץ את ממשלת ירדן לנתק את קשריה עם ישראל ולהפסיק כל סוג של נורמליזציה עמה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי