ירדן חוששת מכיבוש רפיח

המלך עבדאללה חושש שהכיבוש של אזור רפיח על ידי צה"ל והכרעת חמאס ברצועה עלולים לערער את היציבות בממלכה ההאשמית. תבוסה צבאית של חמאס ברצועה והפסד של הנשיא ביידן בבחירות לנשיאות עלולים להשפיע על הבחירות המתוכננות לפרלמנט הירדני ולהגביר את התסכול של תושבי ירדן שרובם ממוצא פלסטיני.

על פי גורמים ירדנים, בית המלוכה הירדני מבין כי רגע האמת של כיבוש רפיח על ידי צה"ל מתקרב וכי לאחר חזרתם של ראש המל"ל צחי הנגבי והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר לארץ מוושינגטון שם נפגשו עם בכירי הממשל, צה"ל יקבל אור ירוק מהדרג המדיני ויתחיל לפעול נגד כוחות חמאס ברפיח.

ייתכן שהפעולה תתחיל כבר במהלך חודש רמדאן, להערכת ראש הממשלה נתניהו ייקח לצה"ל כחודשיים ימים לפרק את ארבעת הגדודים של חמאס באזור רפיח וזו תהיה, להערכת המודיעין הירדני, תקופה פנימית קשה, גם כך מפלגות האופוזציה בירדן יוזמות הפגנות גדולות בערי הממלכה נגד המלחמה בעזה.

העיר רפיח נחשבת למעוז הגדול האחרון של חמאס ברצועה ונפילתה בידי צה"ל פירושה כי צה"ל השלים את ההשתלטות על הרצועה והכריע את הזרוע הצבאית של חמאס.

כיבוש העיר רפיח שוב מעורר את החשש אצל המלך עבדאללה מפני הגירה של מאות אלפי פלסטינים משטח רצועת עזה למצרים ולירדן, הוא מודאג מהאפשרות שהימין הישראלי עדיין מחזיק בדיעה כי "ירדן היא פלסטין" והוא יעודד את הפלסטינים לעבור מרצונם לשטח ירדן.

המודיעין הירדני מעריך כי הזרוע הצבאית של חמאס לא תרים דגל לבן וכי היא תעבור ללוחמת גרילה נגד כוחות צה"ל, גם אחרי ההכרעה הצבאית של חמאס, שהיית כוחות צה"ל ברצועה והקמת שלטון חלופי לחמאס יהוו מקור מתיחות מתמיד שישפיע על היציבות הפנימית בירדן.

האווירה הפוליטית בירדן כבר מתחממת על רקע הבחירות לפרלמנט שאמורות להתקיים עד סוף השנה הנוכחית, המלך עבדאללה ימתין עד סוף המלחמה ברצועת עזה, עד שתמונת המצב שם תתברר, ורק אז יאפשר את קיום הבחירות בממלכה.

בכל מקרה, הבחירות לפרלמנט בירדן יתקיימו בצל ההשלכות של המלחמה ברצועת עזה על מצב הפלסטינים ביהודה ושומרון, יהיו למלחמה גם השלכות אזוריות בעקבות תבוסת חמאס, לכך יש להוסיף את העובדה שבחודש נובמבר יתקיימו הבחירות לנשיאות בארה"ב.

הפסד אפשרי של הנשיא ביידן בבחירות והכישלון של חמאס במלחמה ישפיעו לרעה על האפשרות לקידום חזון פתרון שתי המדינות לתקופה ארוכה וירדן תצטרך להתמודד עם הלחץ הפנימי בממלכה כאשר יותר מ-70 אחוזים מהתושבים הם ממוצא פלסטיני.

המצב החדש יאתגר את בית המלוכה הירדני, תחושת התבוסה של הפלסטינים במלחמה בעזה תגביר את התסכול שלהם גם בירדן.

מעמדה של מפלגת "חזית העבודה האסלאמית" המזוהה עם תנועת "האחים המוסלמים", המובילה את ההפגנות בערי הממלכה נגד המלחמה ברצועת עזה, עלול להתחזק ברחוב הירדני.

לירדן לא הייתה השפעה ממשית על המלחמה ברצועת עזה, המלך עבדאללה היה מעורב אישית בהצנחת משלוחי מזון לרצועת עזה, והוא חושש שגלי ההדף של ההפסד של חמאס במערכה יגיעו לירדן.

המלך עבדאללה מאוכזב מעמדת הנשיא ביידן אשר תמך בישראל במהלך המלחמה, למרות חילוקי הדעות הקשים בינו לבין ראש הממשלה נתניהו, ארה"ב נחשבת אצל הפלסטינים בירדן כאויב מכיוון שסיייעה צבאית ומדינית לישראל במהלך המלחמה ברצועת עזה.

המלך עבדאללה יהיה חייב להמשיך את הסכם השלום עם ישראל למרות הדרישה העממית לבטל אותו, ירדן זקוקה לאספקת מים מישראל והמלך אינו יכול להתעלם מכך.

בשורה התחתונה, ידיה של ירדן קשורות והמלך עבדאללה יצטרך למצוא דרכים להכיל את התסכול והאכזבה הפלסטיניים מבלי שהדבר יאיים על המשך שלטונו.

המלחמה עדיין עלולה להתפשט מרצועת עזה לדרום לבנון ולחזיות נוספות כמו עיראק וסוריה שיש להן גבול משותף עם ירדן, כל זה עלול להוות גורם נוסף שיערער את יציבות שלטונו של המלך עבדאללה.

פורסם לראשונה באתר "אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי