המלחמה ברצועת עזה היא חלק מניסיון איראני לערער את היציבות במזרח התיכון

ישראל חייבת לנצח במלחמה ברצועת עזה מכיוון שבפניה עומדים אתגרים קשים יותר כמו מלחמה אפשרית נגד חזבאללה וסיכול ההצטיידות של איראן בנשק גרעיני. ישראל חייבת לסמוך רק על עצמה אבל אסור לה להיכנס לעימותים מיותרים עם הממשל האמריקני שבינתיים ניצב לצידה של ישראל מפני הסכנה האיראנית.

איראן מנסה לנצל את מתקפת הפתע של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר כדי לערער את היציבות במזרח התיכון, להגביר את מלחמת ההתשה נגד ישראל, לסכל הקמת ציר חדש נגדי בראשות סעודיה ולחזק את ציר ההתנגדות שבראשותה.

חצי שנה עברה מפרוץ המלחמה, חילופי המהלומות הצבאיות בין ישראל לבין חמאס והמליציות הפרו איראניות נמשכים ללא הכרעה ברורה, איראן ניצלה את המלחמה כדי לבחון באופן מעשי את אסטרטגיית "איחוד הזירות" נגד ישראל, היא פועלת נגד ישראל מכמה חזיתות והיא כבר הגיעה למסקנה ראשונה כי הלחץ הצבאי שיצרה באמצעות שלוחותיה איננו מספיק די הצורך והיא מנסה לפתוח חזית חדשה מירדן נגד ישראל.

לירדן יש את הגבול הארוך ביותר שיש למדינה ערבית עם ישראל וכ-70 אחוזים מתושביה הם פלסטינים, זהו פוטנציאל מצויין מבחינתה של איראן להגביר את בידודה של ישראל והלחץ עליה.

המדיניות של הנשיא ביידן עומדת למבחן וגם האסטרטגיה שלו, האם הוא יצליח בניסיונו לסייע לישראל להפיל את שלטון חמאס ברצועה ולהקים ציר מתון חדש בראשות סעודיה שיאתגר את ציר הרשע בראשות איראן?

בינתיים, המשא ומתן על שחרור החטופים והפסקת אש ברצועה תקוע במבוי סתום, החות'ים בתימן ממשיכים לתקוף ספינות בים האדום ובמפרץ עדן ומשבשים את השיט בנתיבי המים הבילאומיים למרות הנוכחות של כוחות הקואליציה הבינלאומית.

איראן, שהפכה כבר מזמן למדינת סף גרעינית, מאיצה את הקצב כדי לייצר פצצה גרעינית, יש לה כבר כמות מספקת של אורניום מעושר שמספיק ל-3 פצצות גרעין.

הנשק הגרעיני יספק לה הגנה מפני אויביה, היא תשתמש בו לתמיכה בבנות בריתה השיעיות ותרתיע באמצעותו את אויביה.

תוצאות הבחירות לנשיאות בארצות הברית בחודש נובמבר אינן ידועות עדיין, בישראל אין סיכוי להקדים את הבחירות ואם הנשיא ביידן ייבחר מחדש לכהונה נוספת, עשוי הדבר לסבך עוד יותר את היחסים בין ממשלת ישראל בראשות נתניהו לבין ממשל ביידן.

על פי ההערכוות בצה"ל, המלחמה העצימה ברצועת עזה תסתיים בעוד כשלושה חודשים אבל בחזית הצפונית עלולה להתלקח מלחמה חדשה בין ישראל לחזבאללה שתהייה הרסנית יותר מהמלחמה הקודמת בשנת 2006 שתביא להרס וחורבן בישראל וגם לחורבנה של לבנון.

ישראל נמנעה בתחילת המלחמה ברצועת עזה מלהנחית מכה מקדימה על לבנון, הייתה זו החלטה נכונה נוכח חוסר יכולתה לנהל שתי מלחמות מכריעות בו זמנית בחזית הצפונית ובחזית הדרומית.

בעיית הגבול הצפוני חייבת להיפתר בקרוב, עשרות אלפי ישראלים נאלצו לעזוב את בתיהם והפכו לפליטים בארצם, הם לא יסכימו לחזור לבתיהם כשכוח "רדואן" של חזבאללה יושב על הגבול ומאיים במעשי טבח כפי שעשה ארגון חמאס ב-7 באוקטובר.

המצב בגבול הצפון מחייב הכרעה צבאית מהירה למרות כוחו הצבאי הגדול של חזבאללה, שיש לו ארסנל נשק אדיר של כ-150 אלף רקטות, טילים וכטב"מים.

עימות צבאי כולל בין ישראל לחזבאללה איננו אינטרס של איראן כעת, הוא פוגע בתוכניות האסטרטגיות שלה להפוך למדינה גרעינית עם פצצות גרעין ועלול לתת לישראל הזדמנות לתקוף את מתקני הגרעין של איראן, אבל חסן נצראללה מסרב לפנות את כוח רדואן שלו אל מעבר לנהר הליטאני.

סיום המלחמה ברצועת עזה עשוי להפחית בהרבה את המתיחות באזור אבל לא לפתור את המשבר הביטחוני בגבול הצפון, חזבאללה מסרב  כרגע לפתרון מדיני ואם לא תהייה לישראל ברירה היא תצא למלחמה נוספת בגבול הצפון.

מעבר למלחמה האפשרית בין ישראל לחזבאללה, איראן ממשיך לדהור לעבר הפצצה הגרעינית, אם היא תשיג אותה, הדבר ישנה לחלוטין את המזרח התיכון ואת מאזני הכוח שבו.

ארה"ב וישראל יצטרכו להחליט אם הן משלימות עם המצב הזה שלאיראן יש נשק גרעיני, ישראל תעשה הכל כדי למנוע זאת בכוחות עצמה, אין בכוונתה להשלים עם הפיכתה של איראן למדינה עם נשק גרעיני.

ממשל ביידן אומר כי לא יאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני אך לא ברורה מידת נחישותו בעניין, ישראל יכולה לסמוך רק על עצמה אבל היא חייבת לשמור על יחסים תקינים עם הממשל האמריקני ועל תיאום אסטרטגי.

נראה שסיום המלחמה ברצועת עזה בניצחון ישראלי רק יוביל את ישראל לשורה של אתגרים חדשים ומורכבים יותר במזרח התיכון והתמודדות עם אויב מסוכן ששמו איראן.

ישראל יכולה לסמוך רק על עצמה, לכן היא חייבת לעשות הכל כדי להביס את חמאס ברצועת עזה מהר ככל האפשר כדי להיערך לאתגרים החדשים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי