איראן  נערכת  לתגובה צבאית ומבהירה כי לא תוותר על נוכחותה הצבאית בסוריה

איראן מאיימת בתגובה צבאית מיידית נגד ישראל ומאותתת לה כי אין בכוונתה לוותר על נוכחותה הצבאית בסוריה גורמים במפרץ טוענים כי איראן מנהלת משא ומתן חשאי עם ממשל ביידן על תגובה מדודה על החיסול בדמשק כדי להימנע ממלחמה אזורית אך רוצה תמורה מדינית.

שבוע ימים חלף מהחיסול בדמשק של חסן מהדאווי, מפקד גיס "קודס" בסוריה ובלבנון שמיוחס לישראל והנה שר החוץ האיראני אמיר עבד אלהאיאן הגיע לסוריה ונועד עם הנשיא בשאר אסד.

אחר כך הוא השתתף בטקס חנוכת המבנה החדש של הקונסוליה האיראנית שמחליף את המבנה הישן שנהרס בתקיפת חיל האויר הישראלי כשלצידו שר החוץ הסורי פייצל אלמקדאד.

הוא האשים את ארה"ב באחריות ל"פשע הטרוריסטי נגד הקונסוליה האיראנית ואמר שהיא צריכה לשאת באחריות והבטיח כי "הישות הציונית תיענש על הפשע שהיא ביצעה".

הוא הוסיף כי ארה"ב נתנה אור ירוק לישראל לבצע את ההתקפה.

הפתיחה מחדש, בתוך פרק זמן קצר, של הקונסוליה האיראנית הינה השלב הראשון בתגובה האיראנית נגד ישראל, היא נועדה להוכיח לה כי איראן איננה נרתעת מההתקפות הישראליות על יעדים איראניים בסוריה  ואיננה מתכוונת להפחית את מעורבותה הצבאית בה.

איראן רוצה להראות לישראל כי היא התגברה על ההלם וההפתעה הראשוניים כתוצאה מההתקפה וכי היא יכולה גם  להתגבר על חיסולי בכירים, כפי שהתגברה על חיסול קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס" בבגדאד על ידי ארה"ב בשנת 2020.

חשש לתקיפה מיידית של איראן

 

המודיעין האמריקני מעריך כי איראן עלולה לתקוף ישירות את ישראל בטווח הזמן המיידי באופן משמעותי באמצעות שיגור עשרות טילים וכטב"מים על מתקנים צבאיים וממשלתיים.

הנשיא ביידן הבהיר אמש באופן חד משמעי כי ארה"ב תגן על ישראל מפני תקיפה איראנית.

"יש לנו מחוייבות ברזל לביטחון ישראל, נעשה כל מה שנוכל כדי להגן על ביטחון ישראל" הוא הדגיש.

גורם בממשל האמריקני אמר לערוץ אלג'זירה כי ארה"ב לא פוסלת פעולת תגמול משותפת עם ישראל,"נסייע להגן עליה", הוא הדגיש.

מפקד פיקוד המרכז האמריקני(סנטקום) הגנרל קורילה יגיע היום לישראל וייפגש עם שר הביטחון והרמטכ"ל על רקע הגברת המוכנות למתקפה האיראנית האפשרית.

שר החוץ של איראן ערך בשעות האחרונות סבב טלפוני עם שרי החוץ הערביים של סעודיה, קטאר, איחוד האמירויות ועיראק אשר העבירו לו מסר להימנע מהסלמה אזורית שעלולה גם לחבל במאמצים להשיג הפסקת אש ברצועת עזה.

גורמים במפרץ טוענים כי שר החוץ האיראני מנהל משא ומתן חשאי עם  ממשל ביידן באמצעות אמירות עומאן.

בפני האיראניים יש כעת שתי מטרות אסטרטגיות עיקריות: הגעה להבנות עם ממשל ביידן  על תוכנית הגרעין והפשרת הכספים שלהם שמופקדים בבנקים בחו"ל.

לטענת המקורות במפרץ,האיראנים מעבירים מסרים כי הם מוכנים לדון בתגובה צבאית מדודה על חיסלו של חסן מהדאווי  שלא תגרור עימות צבאי ישיר עם ישראל אבל רוצים תמורה מדינית.

אין אישור לידיעות האלה משום מקור נוסף.

יחיא רחים צפאווי, היועץ של המנהיג העליון ח'מינאי, הזהיר כי "כל השגריויות הישראליות אינן בטוחות עוד" ואילו המנהיג הרוחני העליוון עלי ח'מינאי הזהיר בנאום לעיד אלפיטר כי "ישראל תשלם מחיר על כך שתקפה את הקונסליה האיראנית בדמשק,"מדובר בתקיפה ישראלית על אדמת איראן, הוא הדגיש."

בתגובה הזהיר שר החוץ ישראל כ"ץ את איראן כי אם היא תתקוף את ישראל משטחה ישראל תגיב בהתקפה על שטחה של איראן.

שר הביטחון גלנט הזהיר אף הוא את איראן ואמר: "מי שינסה לתקוף אותנו ייתקל בהגנה חזקה, ומיד אחר כך בתגובה עוצמתית בשטחו,אנו מצטיינים בכך שהאויב אף פעם לא יודע מה ההפתעות שאנחנו מכינים לו".

חילופי האזהרות ההדדיים בין ישראל לאיראן מתפרשים במזרח התיכון דווקא כסימן חיובי שאין פניהן למלחמה אזורית, פרשנים ערביים אומרים מעריכים כי בסופו של דבר איראן תעדיף לתקוף מטרות בישראל באמצעות שלוחותיה במזרח התיכון ולא ישירות משטחה.

על פי גורמים אמריקנים, גם ארה"ב פועלת מאחורי הקלעים באופן דיפלומטי כדי למתן את התגובה האיראנית.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי