העיכוב בתגובה האיראנית על החיסול בדמשק

התגובה הצבאית האיראנית על חיסולו בדמשק של בכיר כוח "קודס" חסן מהדווי , שמיוחסת לישראל, מתעכבת. גורמים בכירים באיראן מבטיחים כי היא תגיע בעיתוי המתאים לאיראן וכי היא תסגור את החשבון עם ישראל.

איראן מאכזבת את תומכיה בעיכוב התגובה שלה על חיסולו של הגנרל חסן מהדווי, או בשמו השני מוחמד ריזא זאהידי, בדמשק המיוחס לישראל.

יש רצון בקרב הציבור האיראני לראות "נקמה מהירה ומוחצת" לאחר הפגיעה המבצעית הקשה בקצין בכיר במשמרות המהפכה שנחשבת גם להשפלה לאומית.

השאלה הנשאלת היא האם התגובה נגד ישראל תענה על רף הציפיות הגבוה באיראן לנקמה?

העימות הנוכחי בין ישראל לאיראן הוא הקשה ביותר בהיסטורית המאבק הישראלי איראני ב-20 השנים האחרונות, השאלה היא האם איראן תגיב ישירות על החיסול משטחה או באמצעות שלוחותיה בלבנון, סוריה, עיראק ותימן.

איך איראן מסבירה את העיכוב?

שני גורמי מודיעין אמריקניים אמרו אמש  לרשת CNN  כי התגובה הצבאית האיראנית נגד ישראל תבוצע ככל הנראה על ידי המיליציות הפרו-איראניות, ולא על ידי איראן ישירות.

לדברי המקורות, המודיעין האמריקני מעריך שאיראן דחקה בכמה מהמליציות שלה לפתוח במקביל במתקפה רחבת היקף נגד ישראל, באמצעות טילים וכטב"מים, וכי הם יכולים לתקוף כבר השבוע. לדברי אחד המקורות, ישנו ויכוח אם הם יחכו עד אחרי סיום רמדאן כדי  לתקוף.

"האיום מאוד ברור ואמין", אמר אחד המקורות. "הם השלימו את ההכנות כדי לתקוף עכשיו, ורק מחכים לזמן הנכון".

פרשנים איראניים שונים מנסים להסביר את פשר העיכוב בתגובה האיראנית נגד ישראל בכך שאיראן ממתינה כדי לראות אם בימים הקרובים תושג עסקת חטופים כדי לתאם עם חמאס את מועד ההתקפה.

אחד ההסברים הנוספים שמונפקים לציבור האיראני הוא שהעיכוב הוא חלק  מלוחמה פסיכולוגית כדי להתיש את ישראל.

מנהיג חזבאללה חסן נצראללה הסביר זאת בנאום שהוא נשא בסוף השבוע האחרון לרגל "יום ירושלים הבינלאומי", הוא אמר:" חלק מהמערכה הוא שאלת התשת האויב בכל מה שקשור לעיתוי, המיקום ואופי התגובה על החיסול בדמשק".

הסבר נוסף הוא כי איראן משתמשת בשיטת "הסבלנות האסטרטגית" שקבע המנהיג העליון עלי ח'מינאי,  איראן לא ממהרת להגיב כדי שלא ליפול לתוך מה שנראה לה כמלכודת שטומן לה ראש הממשלה נתניהו שרוצה להערכתה להרחיב את חזית המלחמה.

לכן אומרת איראן כי התגובה האיראנית תגיע בוודאות אך היא מבוססת על שיקולים צבאיים וכי תהייה זו תגובה חזקה.

חיסול מפקד גיס "אלקודס" בלבנון ובסוריה חסן מהדווי היה  מכה קשה לאיראן בקרב יועציה הצבאיים בסוריה ובאיראן עצמה, הכבוד הלאומי והיוקרה שלה נפגעו.

טהרן נמצאת בסיטואציה קשה שהיא חייבת להגיב על חיסולו של חסן מהדווי אחרת היא תתבזה באזור ותחשב ל"נמר של נייר".

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי