איראן וחמאס דוחפות ל"אביב ערבי" חדש

ירדן ומדינות המפרץ מאשימות את איראן וחמאס כי הן דוחפות לגל מחאה חדש במדינות ערב כפי שהיה בשנת 2011 בתופעה שנקראת"האביב הערבי" כדי להביא להפלת המשטרים הערבים מתונים. הנהגת חמאס בחו"ל מכחישה אך ההנהגה הצבאית ברצועת עזה שומרת על שתיקה רועמת.

בתנועת חמאס מכחישים כי התנועה, בשיתוף עם איראן ותנועת "האחים המוסלמים", מנסות לזעזע את היציבות בממלכה ההאשמית.

בהנהגת חמאס בחו"ל נבהלו מהתגובה הנחרצת של שלטונות ירדן שרומזת כי המלך עבדאללה לא יהסס ללכת בדרכו של אביו המלך חוסיין בספטמבר 1970 אם יהיו ניסיונות להוריד אותו מכס המלוכה בירדן ולכפות על ירדן חזית חדשה בגבולה הארוך עם ישראל.

חמאס שחוששת מ"ספטמבר שחור" חדש של המלך עבדאללה בפלסטינים בירדן מאשימה כעת את ממשלת ירדן בדמוניזציה של התנועה כאילו שהיא חותרת תחת שלטון המלך.

היא מציגה את ההפגנות בירדן כהפגנות הזדהות ספונטניות של הרחוב הירדני המזדהה עם המאבק של תנועת חמאס ברצועת עזה ללא קשר לחמאס ואיראן.

גורמים בחמאס אומרים כי איראן איננה אויב של הפלסטינים אלא בת ברית אסטרטגית שלהם שמאתגרת את ארה"ב וישראל.

המלך עבדאללה חושש שבכוונת חמאס להפוך את האזור של שגרירות ישראל בבירה עמאן ל"כיכר אלתחריר" שממנה תתפרץ  מחדש תופעת "האביב הערבי" שהפילה כמה שליטים ערביים בשנת 2011.

כל זאת בתיאום עם "מפלגת העבודה האסלאמית", שהינה שלוחה של תנועת "האחים המוסלמים בירדן".

פייצל אלפאיז, יו"ר הפרלמנט הירדני לשעבר הזהיר לפני כמה ימים את חמאס ואת "האחים המוסלמים" מפני המשחק בזירה הפנימית הירדנית באמצעות ההפגנות.

המלך עבדאללה שומר על שתיקה וזהירות ושולח באמצעות מקורביו האשמות ישירות כלפי חמאס כי היא חותרת תחת שלטונו כדי להכניס אותה למצב של מגננה.

כך הוא מנסה גם לפנות לרחוב הירדני ולהזהיר אותו כי הוא מנוצל על ידי חמאס למען השגת מטרותיה הפוליטיות.

חמאס איננה יכולה להכחיש את הקריאות של מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה ושל ח'אלד משעל, בכיר התנועה, שקראו בגלוי לרחוב הירדני להפגין ולפרוץ את הגבול של ירדן עם ישראל כדי לשחרר את מסגד אלאקצא.

רק הנהגת חמאס בחו"ל מתנערת מההאשמות הירדניות כלפיה, ההנהגה הצבאית של חמאס איננה מכחישה, היא זקוקה לכל סיוע אפשרי בהתמודדות במערכה נגד ישראל, פתיחת חזית חדשה מגבול ירדן היא חלק מאסטרטגיית "איחוד הזירות" מבית מדרשה של איראן.

ההיסטוריה חוזרת על עצמה, אותם כוחות שהניעו את מהפכת "האביב הערבי" לפני יותר מעשור הם אותם כוחות שפועלים היום נגד בית המלוכה הירדני  והתופעה הזו מאיימת להתפשט למדינות המפרץ ובעיקר לסעודיה.

הפעם הסיסמה היא הבעיה הפלסטינית ורצועת עזה כשהמטרה היא להפיל את המשטרים הערביים שמשתייכים לציר המתון ולא לציר ההתנגדות בראשות איראן.

במסגרת "יום ירושלים הבינלאומי",ח'אלד משעל נשא בסוף השבוע שעבר נאום מטהרן ששודר בערוצים הערביים שבו קרא להניע את הרחוב הערבי נגד המשטרים הערבים, גם מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה נשא נאום שבו שיבח את איראן ואת תנועת "האחים המוסלמים" אשר פרסמה קריאה ל"ג'יהאד כולל" נגד ישראל.

תנועת "האחים המוסלמים" מנסה לעודד באמצעות הרשתות  החברתיות להניע תופעה הדומה ל"אביב הערבי" בירדן,כווית, בחריין , מרוקו ואפילו סודאן.

המלך עבדאללה הזהיר כבר לפני שנים רבות מפני סכנת "הסהר השיעי", הסכנה הזו עכשיו עלולה להתממש בעקבות מתקפת ה-7 באוקטובר של חמאס, הוא גירש בעדינות את תנועת חמאס מירדן והכוחות הצבא הירדני ערוכים מתחילת המלחמה על גבול ירדן עם עיראק וסוריה למנוע כניסת מליציות פרו איראניות לשטח ירדן.

אחד הפרשנים הידועים בירדן שמזוהה עם "האחים המוסלמים" אומר כי ירדן ומדינות המפרץ תוקפות את חמאס כדי שלא תסית לגל שני של הפגנות במדינות ערב כפי שהיה בתופעת "האביב הערבי" וטועוות כי האסלאם הפוליטי הוא שעומד בראש הפעילות הזו כפי שהיה בשנת 2011 שהביאה לפרוץ "האביב הערבי".

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי