טעות אסטרטגית של איראן תעלה לה ביוקר

התגובה האיראנית לא תחצה כנראה את הקווים האדומים של ישראל ותהייה מדודה. איראן תקבל החלטה שמשרתת בראש ובראשונה את האינטרסים האסטרטגיים שלה ולא את האינטרסים של הפלסטינים.

גורמים בכירים בארה"ב ובישראל מעריכים כי איראן תגיב בימים הקרובים על חיסולו בדמשק של חסן מהדאווי, מפקד גיס "קודס" בסוריה ובלבנון המיוחס לישראל אך אופי התגובה שלה יהיה מדוד באופן שלא יביא למלחמה כוללת בין ישראל לאיראן שעלולה להתדרדר למלחמה אזורית.

הנשיא ביידן שוחח בטלפון בסוף השבוע שעבר עם ראש הממשלה נתניהו על הנושא והבטיח לו לשמור על ביטחון ישראל.

ישראל איננה מתמודדת לבדה עם האיום האיראני החדש עליה באופן ישיר או באמצעות השלוחות שלה,לישראל יש מערך הגנה אווירי מצויין מפני כל הטילים והכטב"מים של איראן וגם יכולת תגובה מהירה בירי טילים נגדי, אבל ברור גם שישראל תיעזר ביחידות צבא ארה"ב הפרוסות ברחבי המזרח התיכון כדי להגן על אזרחיה.

איראן הזהירה את ארה"ב שלא להתערב בתגובה שלה נגד ישראל אך ארה"ב השיבה כי היא הבהירה לה מייד אחרי החיסול בדמשק כי אין לה שום קשר לפעולה של ישראל, גורמים אמריקנים אומרים כי איראן יודעת היטב שארה"ב תיחלץ לעזרתה של ישראל במידת הצורך.

ההנהגה האיראנית איננה טיפשה, היא יודעת את הסיכונים הכרוכים בהתקפה משטח איראן של משמרות המהפכה על ישראל, לכן סביר להניח שהיא תחשב בזהירות את צעדיה לגבי אופי פעולת הנקם שלה בישראל.

האיראנים צריכים לדעת  שאם הם יעשו טעות שום מדינה לא תתיצב לצידם אם התגובה הצבאית שלהם תביא למלחמה כוללת במזרח התיכון.

הם אינם יכולים לסמוך בעניין הזה על מעורבות ישירה של רוסיה או על סין במלחמה שכזו.

גם שום מדינה ערבית לא תסייע לאיראן והיא תצטרך להתמודד לבדה מול ישראל וארה"ב.

ההערכה בישראל ובארה"ב היא כי התגובה האיראנית לחיסול חסן מהדאווי תהייה שונה מתגובה לחיסולים דומים בעבר שמיוחסים לישראל, אבל היא לא תחצה את "הקווים האדומים" של ישראל או ארה"ב באופן שעלול להביא למלחמה אזורית.

ג'עפר קנאדבאשי, הפרשן האיראני לענייני המזרח התיכון בעיתון "הם מיאן" כתב בסוף השבוע האחרון:

" כפי שאיראן הגיבה באופן מחושב על חיסולו של קאסם סולימאני בידי ארה"ב, היא תעשה אותו הדבר גם הפעם. איראן לא תיכנס למשחק של ישראל.

איראן תנהג בחוכמה ובהיגיון, התגובה שלה לא תיתן לישראל תירוץ להסלים את המאבק".

סביר מאוד להניח שהתקוות של הפלסטינים שאיראן תיכנס למלחמה ישירה עם ישראל יתבדו, ההיגיון של האיראנים שונה מאוד מההיגיון  של הפלסטינים, למרות ששניהם שונאים את ישראל ורצים להשמידה, האיראנים מקבלים החלטות בקור רוח ולאחר חשיבה מעמיקה ולא יקבלו החלטה רגשית שפוגעת באינטרסים שלהם.

איראן תקבל החלטה שמשרתת בראש ובראשונה את האינטרסים האסטרטגיים שלה ולא את האינטרסים של הפלסטינים.

בינתיים איראן שומרת על עמימות ולמרות כל האיומים שלה על ישראל לא ברור מתי תגיע תגובתה ובאיזה אופן.

ה-CIA מעריך שזה יקרה עד סוף חודש רמדאן.

הערה: פורסם לראשונה ב"אייפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי