איראן:מלחמה כוללת עם ישראל כרגע היא מלכודת

איראן נוקטת אסטרטגיה זהירה בעימות שלה עם ישראל ולמרות שהיא חוטפת מכות קשות בסוריה היא איננה מעוניינת כרגע במלחמה כוללת עם ישראל. איראן מתמקדת בהגברת מלחמת ההתשה נגד ישראל תוך יישום אסטרטגיית "איחוד הזירות".

מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה נשא נאום בסוף השבוע האחרון לרגל "יום ירושלים הבינלאומי" שבו הבטיח תגובה איראנית על חיסולו של חסן מהדווי בדמשק אף הפחית מאפשרות הסכנה של  עימות צבאי כולל עם ישראל.

עם זאת, הוא הדגיש "איננו חוששים ממלחמה".

גורמים איראניים אומרים כי ההנהגה האיראנית סבורה כי אין זה הזמן המתאים למלחמה כוללת עם ישראל, למרות שאיראן רוצה ופועלת לחיסולה, וכי הניסיון של ישראל לגרור אותה כעת לעימות כולל הוא מלכודת ישראלית כדי לפגוע באינטרסים של איראן.

המנהיג העליון עלי ח'מינאי חושש שכוונת נתניהו היא לגרור את איראן למלחמה כדי לאלץ גם את ארה"ב להיכנס למלחמה כדי שהיא תעשה את העבודה עבור ישראל, באמצעות כוחה הצבאי העצום, ובאותה ההזדמנות תתקוף גם את מתקני הגרעין באיראן.

איראן העבירה מסר ברוח הזו למנהיג חזבאללה חסן נצראללה כבר לפני חודש באמצעות הגנרל אסמעיל קאא'ני, מפקד כוח "קודס" במשמרות המהפכה שהגיע במיוחד לביירות עם מסר מהמנהיג העליון עלי ח'מינאי.

איראן מעדיפה כעת להתמקד במלחמת התשה של ישראל, להמתין לתוצאות המלחמה ברצועת עזה ולהדק את טבעת החנק סביב ישראל באמצעות חיזוק המאבק המזויין על ידי קבוצות הטרור בצפון השומרון וגם פתיחת חזית חדשה נגד ישראל מגבול ירדן.

לכן  איראן מגבירה בין היתר את ההסתה להפגנות בירדן על ידי חמאס ותנועת "האחים המוסלמים" ואת הניסיונות להבריח נשק לצפון השומרון.

האסטרטגיה האיראנית מתואמת גם עם אסמעיל הניה וזיאד אלנח'אלה, מנהיגי חמאס והג'יהאד האסלאמי אשר ביקרו באחרונה בטהרן ונפגשו עם המנהיג העליון עלי ח'מינאי ועם בכירי "משמרות המהפכה", עם זאת איראן הבטיחה להם כי שלוחותיה במזרח התיכון יגבירו את ההתקפות על ישראל לקראת כיבוש אזור רפיח כדי למנוע את את מיטוט שלטון חמאס ברצועת עזה.

האסטרטגיה האיראנית כעת היא להגביר את השימוש בשיטת "איחוד הזירות" שבה היא החלה לאחר מבצע "שומר החומות" במאי 2021, לתקוף את ישראל מכמה חזיתות במקביל, אבל מלחמה כוללת כעת פוגעת,מנקודת השקפתה, באינטרסים האסטרטגיים של איראן להגיע להסכם עם ארה"ב על תוכניתה הגרעינית שיביא להפשרת הכספים שלה שמוקפאים בחו"ל והסרת הסנקציות שהוטלו עליה על ידי מדינות המערב.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי