כוננות שיא בישראל לתגובה האיראנית על חיסול מוחמד רזא זאהידי בדמשק

ישראל בכוננות ספיגה בארץ ובחו"ל לקראת תגובה איראנית על חיסולו בדמשק של הגנרל מוחמד רזא זאהידי. איראן עלולה הפעם לשנות את כללי המשחק שהיו נהוגים עד כה וישראל נערכת גם לירי טילים וכטב"מים משטח איראן עצמה.

כחלק מההיערכות הישראלית לתגובת איראן על חיסול מוחמד ריזא זאהידי, מפקד גיס "קודס" בסוריה ובלבנון, דובר צה"ל הודיע אמש על עיבוי וגיוס אנשי מילואים למערך ההגנה האווירית. ההערכה בישראל היא שאיראן תנסה באמצעות שלוחותיה במזרח התיכון לפגוע בישראל.

לאיראנים יש שלוחות בלבנון, סוריה, עיראק ותימן והם יכולים גם לתקוף את ישראל משטחם באמצעות טילי שיוט, טילים בליסטיים או כטב"מים.

תקיפה ישירה משטח איראן על ישראל תיצור משוואה חדשה ותשנה את כללי המשחק, ישראל תגיב באופן שונה לחלוטין שאיראן אינה מצפה לו.

עם זאת, צריך לזכור כי איראן נמנעה עד היום מלתקוף ישירות את ישראל, היא מעדיפה לעשות זאת ללא טביעות אצבעות באמצעות שלוחותיה, כדי לשמור על מרחב ההכחשה וגם מכיוון שבשלב הזה היא איננה מעוניינת במלחמה אזורית אלא במלחמת התשה כדי להחליש את ישראל.

שר הביטחון יואב גלנט אמר אתמול בסיום תרגיל לבחינת מוכנות העורף האזרחי במחוז חיפה לתרחישי מלחמה:

"אנחנו צריכים להיות ערוכים ומוכנים לכל תרחיש ולכל איום, כנגד אויבים קרובים וכנגד אויבים רחוקים. אנחנו נדע כיצד להגן על אזרחי ישראל ואנחנו נדע כיצד לתקוף את האויבים שלנו ואנחנו מחויבים בהכנה גם בצה"ל, גם במערכת הביטחון וגם במרחב האזרחי".

האיומים האיראנים להגיב בחומרה על חיסול הגנרל האיראני בדמשק הגיעו מהדרג האיראני הבכיר ביותר, מהמנהיג העליון עלי ח'מינאי ועד אחרון חברי הפרלמנט.

הכל קורה לקראת "יום ירושלים הבינלאומי" שחל ביום שישי האחרון של רמדאן, שאיראן מציינת אותו בכל שנה כיום מחאה נגד הציונות והשליטה הישראלית בירושלים, ו"לילת אלקדר", הלילה שבו הורד הקוראן מהשמים על פי האיסלאם, שהינו מועד שבו השיעים מעדיפים לתקוף את אויביהם, ראה ארגון חזבאללה.

בישראל  גובר החשש מפעולה איראנית משמעותית בטווח הזמן המיידי בישראל עצמה או בחו"ל, הדרג המדיני ביטחוני אינו מסתכן והדבר מחייב היערכות ומוכנות למתקפה אפשרית.

ישראל גם הכריזה כוננות עליונה בכל נציגויות ישראל בחו"ל וגם במוסדות יהודיים שונים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי