איראן מנסה לפתוח חזית חדשה מירדן נגד ישראל

לקראת כיבוש רפיח, איראן פועלת לסייע לחמאס ומתכננת פתיחת חזית חדשה מגבול ירדן נגד ישראל. מליציה פרו איראנית בעיראק הודיעה על נכונותה לצייד בנשק 12 אלף לוחמים בירדן כדי שיילחמו נגד ישראל. המלך עבדאללה מודאג מאוד ומנסה לעצור את ההסלמה בארצו.

איראן מנסה לפתוח חזית חדשה מול ישראל דרך הגבול של ירדן שהוא הגבול הארוך ביותר של ישראל עם מדינה ערבית.

החזית הזו אמורה להתווסף לחזיתות שכבר נפתחו ב-7 באוקטובר מדרום לבנון, סוריה, עיראק ותימן.

מדובר בניסיון איראני להגביר את מלחמת ההתשה נגד ישראל.

לשם כך היא מפעילה את המליציות שלה בעיראק, אחת מהן שיגרה השבוע כטב"מ מתאבד לעבר העיר אילת, הוא פגע במבנה בבסיס חיל הים וגרם לנזק.

פתיחת החזית החדשה היא חלק מהניסיון של איראן לסייע לתנועת חמאס בעזה להחזיק מעמד לקראת הפעולה הצפויה של צה"ל באזור רפיח וגם כנקמה בישראל על החיסולים של קצינים איראניים בסוריה שהאחרון שבהם היה מוחמד רזא זאהידי, מפקד גיס "קודס" בסוריה ובלבנון שחוסל השבוע על ידי ישראל בדמשק.

"מליציית גדודי חזבאללה בעיראק" הודיעה על נכונותה לצייד בנשק 12 אלף לוחמים ירדנים.

אבו עלי אלעסכרי, האחראי הצבאי במליצייה הזו הודיע ב-3 באפריל כי הוא מוכן לצייד את הלוחמים בירדן בנשק קל, תחמושת, RPG וחומרי נפץ כדי לסייע ללחימה של חמאס ברצועת עזה ולנתק גם את הציר היבשתי מירדן לישראל שדרכו עוברת אספקת ירקות טריים מדי יום.

שיתוף פעולה עם חמאס ו"האחים המוסלמים"

בינתיים מתסיסה איראן, בסיוע תנועת חמאס והאחים המוסלמים" את הציבור הירדני.

ההפגנות בירדן נמשכות כבר עשרה ימים ובמיוחד מול שגרירות ישראל בעמאן בדרישה מממשלת ירדן להסלים את היחסים עם ישראל על רקע המלחמה הנמשכת ברצועת עזה.

על פי גורמים ירדנים, ההסלמה במצב הביטחוני בירדן התחילה ב-24 בחודש כתוצאה מפעולת צה"ל בבית החולים שיפאא' שהפך למפקדת טרור ועליית היהודים להר הבית במהלך חג פורים.

זעם הרחוב הירדני גבר בעקבות פייק ניוז ששידר ערוץ אלג'זירה כי חיילי צה"ל אנסו נשים פלסטיניות בבית חולים שיפאא', דבר שהוציא אלפי מפגינים לרחובות בדרישה כי ממשלת ירדן תבטל את הסכם השלום עם ישראל ואת הסכם הגז.

הרחוב הירדני גם זועם על כך שירדן משמשת כגשר יבשתי להעברת סחורות לישראל מאיחוד האמירויות בגלל החרם של המורדים החות'ים על מעבר ספינות ישראליות בים האדום.

המלך עבדאללה מביע הצהרות תמיכה נמרצות בתושבי רצועת עזה ואף יזם הצנחת משלוחי סיוע של מטוסים ירדנים מעל הרצועה, אבל חמאס ותנועת "האחים המוסלמים", בתיאום עם איראן, מנסות להבעיר את ירדן כדי שתיפתח מהגבול שלה חזית חדשה  נגד ישראל.

מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה קרא להמונים הירדנים להסתער על הגבול עם ישראל, לפרוץ אותו ולהגיע למסגד אלאקצא בירושלים כדי לשחרר אותו.

הצבא הירדני במצב כוננות עליונה כדי למנוע חדירות מגבול ירדן לישראל והתפרעויות במחנות הפליטים הפלסטינים בממלכה.

המודיעין הירדני עצר בתחילת השבוע במחנה הפליטים בקעה באזור הבירה עמאן כמה עשרות מפרי סדר ומסיתים.

אבל ההסתה החמאסית נגד ירדן נמשכת ברשתות החברתיות והמלך עבדאללה מודאג מאוד מהמצב הביטחוני בממלכה.

כל מיני חשבונות פיקטיביים ברשתות החברתיות תוקפים את המלך כי הוא "מגן על הישות הציונית" ו"ידיד של האמריקנים".

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס התקשר השבוע בטלפון למלך עבדאללה כדי לחזק אותו ,שניהם מודאגים מאוד מהחתרנות של חמאס שמנסה גם להפיל את שלטונו של מחמוד עבאס ברמאללה.

שלטונות ירדן הפעילו לראשונה את "חוק הפשעים האלקטרוניים", שחוקק בפרלמנט לפני המלחמה ברצועה, וזימנו לחקירה פעילים פוליטיים ועיתונאים מהזרם האסלאמי בעקבות פירסומים שלהם ברשת,

הפוסטים שפורסמו עסקו בקריאה לתושבי ירדן לחטוף חיילים ישראלים בבקעת הירדן ובאילת ולהפסקת יצוא ירקות לישראל.

בקיץ אמורות להתקיים בחירות לפרלמנט בירדן והמלך עבדאללה חושש מהתגברות כוחה של חמאס ברחוב הירדני, אולם, בינתיים המצב הביטחוני בתוך הממלכה עלול לצאת מידי שליטה ולהביא לפיגועים של פעילי חמאס בגבול עם ישראל וגם לניסיונות של מליציות פרו איראניות לחדור לשטח ירדן דרך הגבול עם עיראק כפי שקרה בתחילת המלחמה.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי