כיצד תנקום איראן על חיסולו של מוחמד רזא זאהידי?

ההערכה בישראל היא כי איראן מתכננת להוציא בהקדם פיגוע נגד מטרה ישראלית בחו"ל כנקמה על חיסולו של מוחמד רזא זאהידי בדמשק שמיוחס לישראל. גורמי הביטחון מעריכים כי יהיה ניסיון איראני לפגוע בשגרירות או קונסוליה ישראלית באחת המדינות שבה יש לאיראן תשתיות מודיעין וטרור, ישראל נערכת בהתאם.

איראן קיבלה קשה את דבר חיסולו בדמשק של מוחמד רזא זאהידי, מפקד הגיס של כוח "קודס" בסוריה ובלבנון ושל עוזריו המיוחס לישראל.

באיראן נשמעת ביקורת פנימית על המשטר שאיננו נוקם בארה"ב ובישראל על חיסולם של קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס", של מוחסן פח'רי זאדה אבי פצצת הגרעין האיראנית ושל קצינים בכירים במשמרות המהפכה.

כדי לרכך את הביקורת השמיעה הצמרת האיראנית ובראשה המנהיג העליון עלי ח'מינאי שורה של הבטחות פומביות על הנקמה הצפויה בישראל אשר לא הודתה רשמית באחריות לחיסול.

שאלת הנקמה האיראנית בישראל מעסיקה כעת את העולם הערבי לקראת "יום ירושלים הבינלאומי" שנהוג באיראן, ביום שישי האחרון של חודש רמדאן ,שנועד להביע התנגדות לציונות ובפרט לשליטה של ישראל בירושלים.

במערכת הביטחון הישראלית מעריכים כי איראן תנסה לנקום באמצעות תקיפה של אחת השגרירויות או הקונסוליות של ישראל ברחבי העולם, אולי בדרום אמריקה, שם יש לאיראן ולחזבאללה  תשתיות טרור עניפות.

חבר הפרלמנט האיראני רשיד כוג'י הציע לתקוף את שגרירות ישראל באזרביג'אן, הגובלת עם איראן, שמשם פועל לטענתו המוסד הישראלי.

בכירים איראניים טוענים כי המבנה שהותקף בדמשק ושבו אירע החיסול היה למעשה מתקן דיפלומטי ולכן הנקמה בישראל צריכה להיות בהתאם.

בעבר תקפה איראן  בטילים וכטב"מים מטרות אמריקניות בעיראק ובסוריה או במחוז כורדיסטאן ששם טענה כי קיים בסיס של המוסד הישראלי שממנו מופעלות התקפות בשטח איראן.

נראה כי איראן מודאגת מאוד מכך שישראל עושה ככל העולה על רוחה בשטח סוריה ותוקפת מטרות איראניות בהצלחה רבה בזכות מידע מודיעיני מדוייק, דבר ששוחק את כוח ההרתעה האיראני והופך את ההנהגה האיראנית לצחוק בעיני עמה.

מאז תחילת המלחמה ב-7 באוקטובר חיסלה ישראל לפחות 14 קצינים בכירים של משמרות המהפכה האיראניים בסוריה.

בלבנון יש חשש גדול בקרב הציבור הלבנוני כי איראן תטיל על חזבאללה לנקום את מותו בשל מוחמד רזא זאהידי, דבר שעלול להביא למלחמה כוללת עם ישראל, אולם ההערכה בישראל היא שאיראן תמנע ממהלך כזה מכיוון שאיננה מעוניינת בעימות כזה כרגע שעלול לפגוע קשה בלבנון ובתשתית הצבאית של חזבאללה בארץ הארזים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי