מסר אזהרה ישראלי לאיראן

חיסולו בדמשק של מוחמד רזא זאהדי, מפקד כוח "קודס" בסוריה ובלבנון, הוא מכה מבצעית ומורלית קשה על איראן וחזבאללה. התקיפה נועדה להעביר מסר אזהרה לאיראן על אחריותה להתקפות על ישראל מאז ה-7 באוקטובר ולקראת התקפות מתוכננות בהמשך,איראן צפויה להגיב על החיסול. ישראל נערכת לגל פיגועים נגד מוסדות ישראלים ויהודים ברחבי העולם.

ישראל לא קיבלה על עצמה באופן רשמי את האחריות לחיסולו בדמשק של מוחמד רזא זאהדי, מפקד כוח "קודס" של משמרות המהפכה האיראניים בסוריה ובלבנון, היא שומרת על שתיקה אך פרשנים בעולם הערבי  מעריכים כי היא ביצעה את התקיפה בתגובה על כך שהמליציות הפרו איראניים שיגרו שלשום משטח עיראק כטב"מ לעבר העיר אילת שפגע במבנה בבסיס של חיל הים.

שני חיסולים משמעותיים עשתה ישראל, על פי מקורות זרים, מאז הטבח ב-7 באוקטובר, הראשון היה חיסולו של צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, בשכונת א-דאחייה בביירות והחיסול אתמול, שהוא יותר משמעותי, של מוחמד רזא זאהדי.

החיסול הזה מהווה שלב נוסף במדיניות החיסולים של בכירים במשמרות המהפכה לאחר חיסולו של מפקד כוח "קודס" עצמו קאסם סולימאני על ידי צבא ארה"ב בבגדאד בינואר 2020.

התקיפה הייתה מבוססת על מודיעין מדוייק ביותר והביצוע עצמו היה גם כן מדוייק, מוחמד רזא זאהדי  שידוע גם בשם חסן מהדאווי,חוסל באמצעות תקיפה מהאוויר, בעת ששהה במבנה סמוך למבנה שגרירות איראן בדמשק ועמו נהרג סגנו חאג'י רחימי וכמה מעוזריו.

העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח אמש כי קיבל אישור ממקורות ישראלים כי ישראל היא שתקפה בדמשק.

לדברי העיתון, יעד התקיפה היה פגישה של בכירים פלסטינים ואיראניים ממשמרות המהפכה, בדיווח מסוריה נמסר כי בתקיפה נהרג גם מוחמד סעיד איזדי, האחראי על ענף פלסטין בכוח "קודס" האיראני".

ערוץ "סקיי ניוז ערביה" דיווח מפי מקור אמריקני כי ישראל הודיעה לארה"ב על התקיפה ברגע ביצועה.

מוחמד רזא זאהדי הכווין את כל פעילות הטרור נגד ישראל מכל הזירות, כולל פעילות חזבאללה מלבנון והיה בקשר ישיר עם חסן נצראללה.

חיסולו הוא גם מכה קשה לחזבאללה.

תחת ידיו אושרו כל התוכניות להכוונת אמצעי לחימה מאיראן לשטח סוריה ולבנון.

אפשר להעריך כי חיסולו נועד לבוא חשבון עם איראן על כל הפעילות שלה נגד ישראל באמצעות שלוחותיה מאז ה-7 באוקטובר וגם כמסר אזהרה לעתיד לבוא, בעיקר לקראת עיד אלפיטר והפעולה הצפויה של צה"ל באזור רפיח.

בשבוע שעבר ביקרו מנהיגי חמאס והג'יהאד האסלאמי בטהרן ונועדו עם ההנהגה האיראנית, על פי גורמים בחמאס הם קיבלו הבטחה מהמנהיג העליון עלי ח'מינאי כי איראן לא תאפשר לישראל למוטט את שלטון חמאס ברצועה.

חיסולו של מוחמד רזא זאהדי הוא מכה מבצעית ויוקרתית קשה לאיראן, סוריה גינתה את החיסול ושגריר איראן בסוריה  אמר כי "מדובר בחציית כל הקווים האדומים" ואיים כי "התגובה על החיסול תהייה חריפה”.

שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן אמר: "נתניהו יצא מאיזון בגלל ההפסדים בעזה ואי השגת יעדי המלחמה. התוקפנות הזו היא הפרה של הנורמות הדיפלומטיות והאמנות הבינלאומיות. אנו רואים בישראל אחראית להשלכות הצעד הזה. על הקהילה הבינלאומית לנקוט עמדה נחרצת נגד הפשעים האלה".

המודיעין הישראלי מזהה סימנים כי איראן  מתכננת ליזום התקפות נוספות בעומק ישראל באמצעות שלוחותיה, לכן יש לראות בחיסול בדמשק גם איתות אזהרה ישראלי לאיראן כי ידה של ישראל ארוכה והיא יכולה לפגוע בה בכל מקום במזרח התיכון.

גורמים ביטחוניים בישראל מעריכים כי אין להוציא מכלל אפשרות גם תקיפות בקרוב של צה"ל נגד המליציות הפרו איראניות בעיראק ונגד המורדים החות'ים בתימן.

בכל מקרה, איראן נזהרת מאוד שלא לתקוף את ישראל ישירות ועושה זאת באמצעות שלוחותיה במזרח התיכון, היא איננה מעוניינת בעימות ישיר עם ישראל, אבל בעקבות המכה החזקה שחטפה, גורמי ביטחון בישראל מעריכים כי היא תהייה חייבת להגיב בהקדם  על חיסולו של מוחמד רזא זאהדי.

ישראל נערכת כבר עכשיו לאפשרות של גל פיגועים נגד שגרירויות ומוסדות ישראלים ויהודים ברחבי העולם.

ישראל נערכת גם להסלמה גדולה יותר בחזית הצפון שמתחממת עוד יותר, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי אישר אתמול בפיקוד צפון תוכניות להמשך הלחימה. בהליך אישור התוכניות השתתפו גם מפקד פיקוד הצפון אלוף אורי גורדין וחברי פורום מטכ"ל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי