האם איראן תאפשר את קריסת חמאס ברצועת עזה?

המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי הבטיח למנהיג חמאס אסמעיל הניה שביקר בטהרן כי איראן לא תאפשר לישראל למוטט את שלטון חמאס ברצועת עזה. חמאס מתייחסת בחשדנות להבטחות האיראניות אך נערכת ברצינות למערכה באזור רפיח שיש לה חשיבות צבאית גדולה לגבי המשך שלטון חמאס ברצועה.

צה"ל החל בהכנות  לכיבוש רפיח וגם ארגון חמאס נערך לאפשרות הזו, גורמים בחמאס מדווחים כי הזרוע הצבאית של הארגון הזרימה לאזור רפיח, דרך המנהרות, תגבורת של כאלפיים מחבלים חמושים וגם אמצעי לחימה שונים.

יחיא סינוואר ומוחמד דף מייחסים חשיבות רבה למערכה הצפויה על המאחז האחרון הגדול של חמאס באזור רפיח וחוששים מאוד שישראל תשתלט על "ציר פילדלפי" ותנתק את צינור החמצן של חמאס שממנו מוזרם לה נשק רב ממצרים.

מחבלי חמאס עוסקים כעת בהכנת מארבים ומילכוד בתים ומנהרות במטעני חבלה לקראת המבצע של צה"ל באזור רפיח.

גורם בכיר בחמאס אמר לעיתון "אלערבי אלג'דיד" ב-28 במרץ כי המבצע של צה"ל ברפיח "לא יהיה טיול כפי שסבורים מנהיגי ישראל, לוחמי ההתנגדות מכל הפלגים מוכנים לגרום אבידות גדולות לצבא הכיבוש".

גורמים בכירים בחמאס התייחסו לביקורם של מנהיג חמאס אסמעיל הניה  ומזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד אלנח'אלה בשבוע שעבר באיראן, אסמעיל הניה נפגש עם המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי, ,עם נשיא איראן אברהים ראיסי ועם קצינים בכירים ב"משמרות המהפכה", ואמרו כי הביקור נועד להשיג את עזרת איראן במניעת קריסת שלטון. חמאס ברצועת עזה בעקבות המבצע הצפוי של צה"ל ברפיח.

לדבריהם, התיאום היה ברמות הגבוהות ביותר בין חמאס להנהגת איראן וכי אסמעיל הניה קיבל הבטחה מפורשת כי איראן תעשה הכל, באמצעות שלוחותיה במזרח התיכון, למנוע את קריסת חמאס ברצועת עזה.

"לא נאפשר לישות הציונית לשבור את ההתנגדות ברצועת עזה בשום מחיר", כך אמר עלי ח'מינאי לאסמעיל הניה.

אולם, בחמאס מתייחסים בחשדנות רבה להבטחות של איראן,  עלי ח'מינאי שלח בחודש שעבר את הגנרל אסמעיל קאא'ני, מפקד כוח "קודס"  לביירות לפגוש את חסן נצראללה עם מסר ברור שלא להסלים את המערכה נגד ישראל באופן שיביא למלחמה אזורית שתסכן את האינטרסים של איראן שאיננה מעוניינת כרגע בהסלמה כזו.

האיראנים עדיין כועסים על יחיא סינוואר שהסתיר מהם את המועד המדוייק של ההתקפה ב-7 באוקטובר על ישובי עוטף עזה.

בחמאס היו מאוכזבים מאוד שבמשך 5 חודשים איראן הפקירה אותם ולא תקפה את ישראל למרות הבטחותיה.

ההזמנה של ההנהגה האיראנית לאסמעיל הניה להגיע לטהרן מעידה על כך שאיראן מנסה לשפר את היחסים עם הנהגת חמאס  וחוששת לאבד את המאחז החשוב הזה מבחינתה ברצועת עזה.

ציר ההתנגדות בראשות איראן הוא האיום הישיר הממשי על ישראל במשך שנים רבות  וגורמים איראניים הסבירו זאת למשלחת חמאס, לכן, נאמר לחברי המשלחת, אין שום אפשרות שאיראן תפקיר את חמאס ותאפשר לישראל להפיל את שלטונה ברצועת עזה.

גורמים בחמאס אומרים כי גם אם ישראל תצליח למוטט את שלטון התנועה ברצועת עזה, הלחימה בשטח תימשך כמלחמת גרילה וחמאס תתאושש ותגרש בסופו של דבר את כוחות צה"ל וכל משטר אחר שיקום ברצועה כפי שגירשה ממנה את הרש"פ בשנת 2007.

לדבריהם, הסיבה היחידה שישראל מתקשה לחסל את חמאס היא העובדה שאיראן ניצבת לצידה ותומכת בה בכסף ובאמצעי לחימה.

הביקור המתוקשר של אסמעיל הניה וזיאד אלנח'אלה בטהרן נועד לשדר מסר פומבי על התמיכה של איראן בחמאס ובג'יהאד האסלאמי אבל עדיין לא ברור עד כמה רחוק איראן מוכנה ללכת כדי למנוע את קריסת שלטון חמאס ברצועה, בכל מקרה ישראל חייבת לקחת בחשבון כי ברגע שיתחיל המבצע של צה"ל באזור רפיח צפוי שאיראן תגביר את התקפותיה על ישראל בזירות השונות כדי לנסות ולסייע לחמאס.

צה"ל חייב להיערך בהתאם לתרחיש הזה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי