הנשיא ביידן משחק על פי הכללים של איראן

לממשל ביידן אין אסטרטגיה במזרח התיכון והוא עוסק בכיבוי שריפות, אחת הטעויות הגדולות שלו היא שהוא משחק על פי הכללים של איראן. לתוך הואקום שיצר הנשיא ביידן במזרח התיכון נכנסו איראן וגם ארגון דאע"ש שהחל להתאושש, הדינמיקה הזו חייבת להשתנות.

האופן שבו מטפל הנשיא ביידן במשברים במזרח התיכון עלול לעלות לו ביוקר בבחירות לנשיאות בחודש נובמבר, כך מעריכים גורמים מדיניים בירושלים.

הנשיא האמריקני מנסה "לאזן" כעת את היחס לישראל לטובת הפלסטינים ברצועת עזה, בגלל הביקורת הקשה של האגף הפרוגרסיבי במפלגתו ושל הקהילה הערבית על תמיכתו בישראל, אבל אין שום וודאות שיצליח לתקן את הנזק האלקטורלי שכבר נגרם לו, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, יריבו המר, עובר אותו בסקרי דעת הקהל.

ביקורת נוספת שמושמעת כלפי הנשיא ביידן היא היחס הרופס שלו לסכנה האיראנית בעוד איראן שועטת לעבר פצצה גרעינית.

המודיעין האמריקני והמודיעין הישראלי מאתרים בתקופה האחרונה פעילות איראנית להשגת רכיבים להרכבת פצצה גרעינית במקביל לפעילות קרקעית איראנית שבנתה מתקן גרעיני תת קרקעי באזור נתנז בעומק של 100 מטר בתוך האדמה כדי שפצצות אמריקניות או ישראליות לא יוכלו להגיע אליו.

ביטוי לביקורת על הנשיא ביידן בנושא איראן נתן  בריאן הוק,השליח האמריקני המיוחד לשעבר לנושא איראן, בראיון לעיתון הסעודי "א-שרק אלאוסט" שהתפרסם אתמול.

הוא האשים את הממשל הנוכחי באי קביעת אסטטרגיה למזרח התיכון "הבוער" באשמתו של הנשיא ביידן  שהזניח את שותפיו באזור ויצר וואקום שאותו ניצלו איראן וארגון דאע"ש.

בריאן הוק האשים בראיון כי ממשל ביידן נכשל בהגנה על הכוחות האמריקניים בסוריה ובעיראק מפני ההתקפות של איראן וכי היא לא שילמה את המחיר שהייתה צריכה לשלם.

"ארה"ב איבדה את מדיניות ההרתעה מול איראן מכיוון שהיא משחקת בכללים של טהראן", הוא הדגיש.

בריאן הוק צודק בביקורתו, ממשל ביידן טעה כאשר הסיר  את המורדים החות'ים בתימן מרשימת ארגוני הטרור שאליה הכניס אותם ממשל טראמפ ובכך שלא הציע תוכנית שלום במזרח התיכון כפי שעשה הנשיא לשעבר טראמפ כאשר הציע את "תוכנית המאה", הוא אפילו לא מינה שליח מיוחד למזרח התיכון והוא גם הפך את חילוקי הדעות שלו עם ראש הממשלה נתניהו לעניין אישי.

ארה"ב הגיבה 11 פעמים בלבד על 175 התקפות של המליציות האירניות על מטרות אמריקניות מאז חודש אוקטובר שעבר.

באחת ההתקפות נהרגו 3 חיילים אמריקנים בירדן, אך התגובה של הממשל הייתה רופסת.

ארה"ב תקפה מבנים ריקים של המליציות האיראניות ונמנעה מלפגוע במשטר האיראני עצמו שמממן ומעודד את ההתקפות על צבא ארה"ב ובכך איבדה את אפקט ההרתעה, איראן מעודדת מכך וממשיכה בהתקפות.

ממשל ביידן עושה הפרדה בין המליציות הפרו איראניות לבין איראן עצמה ומקבל את טענות השקר שלה כי יש להן מדיניות עצמאית וכי הן אינן מקבלות הוראות מטהרן.

דוגמא טובה לאזלת היד של הממשל האמריקני של ג'ו ביידן הינה אופן הטיפול שלו במורדים החות'ים, הם פגעו בשיט הימי בנתיבי השיט הבינלאומיים ולא היו מעיזים לעשות זאת ללא תמיכתה של איראן.

בעוד הממשל של הנשיא טראמפ לא היסס וחיסל את  אדריכל הטרור האיראני,הגנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס" בשדה התעופה בבגדאד בשנת 2020, ממשל ביידן נמנע מסיכולים ממוקדים של פעילי טרור איראניים, הא גם לא מטיל סנקציות על איראן בתחום הנפט כדי לפגוע בהכנסותיה, איראן לא משלמת שום מחיר על התוקפנות שלה כלפי ארה"ב.

בתקופת ממשל ביידן עלו הכנסות הנפט של המשטר האיראני ב-100 מיליארד דולר, הכסף הזה עבר לחיזוק המורדים החות'ים בתימן, לחזבאללה בלבנון ולחמאס ברצועת עזה.

חלק מהסכום עבר  למליציות הפרו איראניות בעיראק ובסוריה שתקפו ופגעו בכוחות של צבא ארה"ב.

ממשל ביידן חוזר על הטעויות של ממשל אובאמה ו"ציר ההתנגדות " בראשות איראן מתחזק, גם ארגון דאע"ש מתאושש מחדש.

הנשיא ביידן הוביל את ארה"ב לתפקיד המתגונן והמכיל במשחק מול איראן בעוד היא זו שתוקפת, הדינמיקה הזו חייבת להשתנות, אבל לא ברור אם הנשיא ביידן מוכן לעשות זאת לקראת הבחירות לנשיאות בנובמבר.

ערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי