הסבלנות האסטרטגית של איראן בדרך לפצצה גרעינית

איראן איננה מעוניינת כעת במלחמה אזורית, העדיפות הראשונה שלה היא לשפר את מצבה הכלכלי הרעוע ולהפשיר את כספיה המוקפאים במערב. אבל, בחשאי, היא עושה את כל ההכנות הדרושות לפריצת הדרך לייצור פצצת הגרעין, המנהיג העליון ח'מינאי עדיין לא קיבל את ההחלטה הסופית.

המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי נשא בשבוע שעבר נאום לרגל השנה החדשה(נורוז-בפרסית) שבמרכזו המצב הכלכלי באיראן.

דבריו היו ברורים והוא אמר כי " המצב הכלכלי המתדרדר הוא נקודת החולשה העיקרית של איראן."

הדבר מסביר את הרצון של איראן להימנע ממלחמה אזורית במזרח התיכון, שתפגע בה עוד יותר מבחינה כלכלית, גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי איראן ממשיכה במדיניות ההליכה על הסף והיא אינה מעוניינת בעימות ישיר עם ארה"ב, היא מחזיקה בידיה את המפתח ליציבות במזרח התיכון, באמצעות השלוחות שבנתה במשך שנים בלבנון, סוריה, עיראק, תימן ורצועת עזה אך כרגע היא מעוניינת בעימות מבוקר עם המערב שיאפשר לה להביא להסרת הסנקציות  שמקפיאות את הכספים שלה בבנקים במערב, אחרי הפשרתם המשחק ישתנה, זוהי "הסבלנות האסטרטגית" שעליה מדבר המנהיג העליון  עלי ח'מינאי, במקביל פועלת איראן להשלים את בניית היכולת הצבאית שלה בתחום הגרעין.

המשימה הדחופה שלה היא להרגיע את המתיחות בדרום לבנון בין חזבאללה לבין ישראל כדי שלא תידרדר לעימות צבאי כולל שיבעיר את המזרח התיכון.

גורמי מודיעין אמריקניים מסרו כי ב-14 בפברואר הגיע לשכונת א-דאחיה בביירות הגנרל אסמעיל קאאני, מפקד כוח "קודס" ב"משמרות המהפכה", עם מסר מהמנהיג העליון ח'מינאי לחסן נצראללה הדורש ממנו לגלות זהירות ואיפוק ולא להסתבך בעימות עם ישראל שיביא לעימות אזורי שיפגע כלכלית באיראן וגם יחליש את כוחו הצבאי של חזבאללה שאליו זקוקה איראן במקרה של התקפה על מתקני הגרעין שלה, לכן היא בנתה את הכוח הזה של 150 אלף טילים, רקטות וכטב"מים מאז 2006 ועד היום.

חסן נצראללה הבין את המסר והפנים אותו, הוא לא יעז לפגוע באינטרסים של איראן.

התקדמות לעבר נשק גרעיני

 במקביל למדיניות המחושבת מול המערב והניסיון לשפר את מצבה הכלכלי, איראן שהפכה כבר מזמן למדינת סף גרעינית, החלה להאיץ את מאמציה להשגת נשק גרעיני.

יש לה כבר את כמות האורניום  המעושר הדרושה לייצור כמה פצצות ועל פי גורמי מודיעין ישראלים, היא פועלת בחשאי להשיג רכיבים שדרושים להרכבת ראש נפץ גרעיני, זאת למרות שהיא חתומה על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני.

כיום יש לה כבר יכולת לעבור במהירות רבה מרמת אורניום מועשר של 60 אחוזים להעשרת אורניום לרמה צבאית של 90 אחוזים, מאמציה מתמקדים כעת בקידום מה שנקרא "קבוצת הנשק" כדי לייצר את ראש הנפץ של הפצצה הראשונה, יש לה כבר מספיק טילים ארוכי טווח שאותם היא ייצרה שעליהם ניתן להרכיב את ראש הנשק הגרעיני.

על פי גורמי מודיעין בכירים בארה"ב וישראל, המנהיג העליון של איראן עדיין לא קיבל את ההחלטה האסטרטגית לפרוץ לעבר פצצת הגרעין אבל "משמרות המהפכה" עושים את ההכנות הלוגיסטיות כדי לקצר את התהליך לייצור פצצה גרעינית למקרה שתתקבל ההחלטה בקרוב.

רשמית , המשטר האיראני מכחיש את הדברים וטוען כי המנהיג העליון פירסם כבר לפני כמה שנים,פסק הלכה (פתווא) האוסר על ייצור ושימוש בנשק להשמדה המונית.

בפועל, הדברים הם אחרים, איראן גם בונה בחשאי במעבה האדמה מתקן להעשרת אורניום בנתנז, בעומק של כ-100 מטרים כדי שהפצצות של ישראל לא יוכלו לפגוע בו.

טווח הפעולה של ישראל לעצור את ייצור פצצת הגרעין האיראנית נע, להערכת גורמי מודיעין, בין שנה וחצי לשנתיים.

לכן, הדרג המדיני חייב לתת עדיפות לנושא הזה שהינו סכנה קיומית לישראל ויש לו השלכות אסטרטגיות גדולות על האזור, זוהי הסיבה שישראל צריכה להכריע במהירות את המלחמה ברצועת עזה כדי להתפנות ולטפל בסכנה האיראנית ההולכת וגוברת מתחת לרדאר המודיעיני של ישראל, אין כל ודאות שהמודיעין הישראלי יודע את כל פרטי התוכנית הגרעינית האיראנית וייתכן שאיראן מקדימה בהרבה את לוח הזמנים של התחזיות הישראליות.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי