קווי הדימיון בין יחיא סינוואר ליאסר ערפאת

שני רבי מחבלים, יחיא סינוואר ויאסר ערפאת, ניסו לנצח את ישראל בשתי מתקפות טרור גדולות אך נכשלו וגרמו נזק גדול לפלסטינים. למרות המחיר הכבד ששילמה, ישראל מנצחת את הטרור הפלסטיני בזכות האחדות הלאומית והנחישות להילחם בטרור, אסור לשכוח זאת.

גורם בכיר בתנועת פת"ח שעמו שוחחתי השבוע אומר כי יש קווי דימיון רבים בין יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה לבין יו"ר אש"פ יאסר ערפאת שמת בנסיבות מסתוריות בשנת 2004 בבית חולים בפאריז, מקורביו טוענים עד היום כי הוא הורעל למוות על ידי גורמים פלסטינים שקשורים לישראל.

הגורם הבכיר בפת"ח אמר לי כי קו הדימיון העיקרי בין השניים היה רצונם, כל אחד מסיבותיו שלו,לשחרר את ירושלים ואת מסגד אלאקצא, להידמות למצביא המוסלמי הגדול צלאח א-דין אלאיובי אשר במאה ה-12 לסה"נ שיחרר את ירושלים מידי הצלבנים.

ליאסר ערפאת וליחיא סינוואר יש אהבה גדולה למסגד אלאקצא ולירושלים, הוא טען, ושניהם היו מוכנים למות עבורם ולהירשם בהיסטוריה המוסלמית כמי ששיחררו אותם מידי ישראל.

יאסר ערפאת כבר מת וכאמור אי בהירות שוררת לגבי נסיבות מותו, הפלסטינים הקימו ועדת חקירה שקבעה כי הוא כנראה הורעל למוות, לעומתו, יחיא סינוואר עדיין חי אך נראה שסופו הינו רק שאלה של זמן.

אם הוא יחוסל בסופו של דבר במנהרות ברצועת עזה יהיה זה כנראה אחרי מצוד ארוך של כמה חודשים, בעוד יאסר ערפאת מת לאחר מצור ארוך שישראל הטילה עליו במוקטעה ברמאללה.

במהלך המצוד אחרי יחיא סינוואר במנהרות ח'אן יונס איתרו כוחות צה"ל מסמכים רבים המוכיחים את מעורבותו של יחיא סינוואר בטבח בישובי עוטף עזה ובפיגועים רבים נגד ישראל, גם בחיפוש שעשו חיילי צה"ל במוקטאעה ברמאללה באפריל 2002 נמצאו מסמכים הקושרים את יאסר ערפאת לפיגועי טרור נגד ישראל.

יחיא סינוואר הפתיע את ישראל בהתקפת טרור גדולה ב-7 באוקטובר 2023 כדי לכפות עליה בסופו של דבר קבלת מדינה פלסטינית עצמאית בקווי 67 כשלב ראשון בדרך להשמדתה, גם ליאסר ערפאת היה חלום דומה, הוא תקף את ישראל בשנת 2000 בגל טרור גדול שנקרא האינתיפאדה השנייה.

גל הטרור של יחיא סינוואר שנקרא "מבול אלאקצא" נכשל וישראל כבשה בתגובה את רצועת עזה במבצע "חרבות ברזל", גל הטרור של יאסר ערפאת באינתיפאדה השנייה נקרא "אינתיפאדת אלאקצא", שהיה מלווה בפיגועי התאבדות נגד אזרחים וחיילים, וגם הוא נכשל, וישראל כבשה מחדש את כל שטחי יהודה ושומרון במבצע "חומת מגן".

כפי שהדברים נראים כעת, גם יחיא סינוואר וגם יאסר ערפאת נכשלו במשימתם, גלי הטרור הפלסטיני שלהם רק מרחיקים פיתרון מדיני לבעיה הפלסטינית ואת האפשרות להקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

האינתיפאדה השנייה נרשמה בהיסטוריה הפלסטינית ככישלון גדול שרק גרמה נזק לפלסטינים ולשימוש בשיטת המאבק המזויין נגד ישראל, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אמר אחרי מותו של יאסר ערפאת כי  לפלסטינים אסור יותר להשתמש בנשק חם נגד ישראל וכי הם צריכים לעבור לשיטת "המאבק העממי" בדרכי שלום.

גם מתקפת " מבול אלאקצא" של יחיא סינוואר תרשם בהיסטוריה הפלסטינית ככישלון גדול שהביא נכבה חדשה על יותר משני מיליון פלסטינים ברצועת עזה, רבים מהפלסטינים האלה הם פליטים של הנכבה הראשונה ב-1948 והם טוענים כי הנכבה הנוכחית הרבה יותר קשה.

יחיא סינוואר ויאסר ערפאת גררו את מדינת ישראל למאבקי דמים עם הרבה קורבנות, ישראל שילמה מחיר כבד בחיי אדם אך ניצחה במאבקים האלה בזכות אחדותה הלאומית ונחישותה להילחם נגד הטרור הפלסטיני האכזר,אסור לעולם לשכוח זאת, בשורה התחתונה,אין שום פיתרון באופק, שני הצדדים כבר נערכים לסיבוב הבא במאבק.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי