איראן בוגדת בשלוחותיה במזרח התיכון

בחלוף ארבעה חודשים מתחילת המלחמה מתברר כי איראן אינה מעוניינת במלחמה אזורית והיא הורתה לשלוחותיה שלא להרחיב את המלחמה במזרח התיכון. האיראנים הוליכו שולל את חמאס ואחרי שהבינו שהוא עומד להפסיד את המלחמה הפקירו אותו לגורלו.

המלחמה ברצועת עזה ובגבול הצפון חשפה את האופן שבו פועלת איראן נגד ישראל, כיצד היא משתמשת בשלוחותיה לתקוף את ישראל ומטרות אמריקניות במזרח התיכון ,מכמה חזיתות, אך היא עצמה איננה מוכנה ללכלך את ידיה ולתקוף ישירות את ישראל מחשש לתגובתה התקיפה בלב איראן.

האיראנים פועלים ללא טביעת אצבעות וכשהמצב מסתבך, מבחינתם, וישראל או ארה"ב פוגעות בתגובה במטרות איראניות או מטרות של המליציות השיעיות הנאמנות לאיראן, הם מכחישים כל קשר להתקפות על מטרות אמריקניות וישראליות וטוענים כי המליציות האלו פועלות באופן עצמאי וללא הוראות מטהראן.

האיראנים מוכנים להילחם נגד ישראל ונגד ארה"ב עד אחרון הפלסטינים ועד אחרון הפעילים במליציות השיעיות שנאמנות להן, אבל הם לא יקריבו לשם כך אפילו חייל איראני אחד.

איראן מבינה כבר כי חמאס הפסיד את המערכה ברצועת עזה וכן גם ארגון הג'יהאד האסלאמי הנלחם לצדו, פירוש הדבר הוא שהיא איבדה כתוצאה מהמלחמה את בסיסי הכוח שלה ברצועת עזה.

איראן איננה מעוניינת במלחמה אזורית במזרח התיכון ושואפת להגיע להסדר עם ארה"ב על תוכנית הגרעין שלה שיאפשר את הסרת הסנקציות מעליה.

היא חוששת מהסלמה של השלוחות שלה, דבר שיביא להתרחבות המלחמה במזרח התיכון, גורמים אמריקנים רשמיים מסרו לעיתון "וושינגטון פוסט" ב-18 בפברואר כי איראן הפצירה בחיזבאללה ובשאר שלוחותיה לנהוג באיפוק נגד ישראל וכוחות ארה"ב. גורמים אמריקנים אמרו שלהודעה עשויה להיות השפעה במידה מסוימת. לפי שעה, המיליציות הנתמכות על ידי איראן בעיראק ובסוריה לא תקפו את כוחות ארה"ב במשך יותר מ-13 ימים, "רגיעה" שנחשבת לחריגה מאז שהחלה המלחמה ב-7 באוקטובר.

על פי הדיווח, איראן הזהירה את חזבאללה להימנע מהסלמה והעבירה לו מסר: "אל תתנו לנתניהו סיבה למלחמה, הוא נמצא עם  הגב אל הקיר ואל תתנו לו לצאת משם באמצעות מלחמה בלבנון".

המליציות הפרו איראניות הוזהרו גם מפני תקיפות אמריקניות שעלולות לעלות בחיי פעילים בכירים, בהשמדת תשתיות ובתקיפות ישירות של מטרות בעיראק, סוריה ותימן.

להערכת גורמי מודיעין אמריקניים הלחץ על איראן מגיע גם מהשטח עצמו, מהמליציות שספגו אבידות מהתקפות ישראליות ואמריקניות.

הבגידה בחמאס

ככל  שנוקף הזמן, בחלוף ארבעה חודשים מתחילת המלחמה מתברר היקף הבגידה של איראן וחזבאללה בארגון חמאס ברצועת עזה.

במסגרת הפעילות האינטנסיבית של כוחות צה"ל בח'אן יונס, נתפסו מסמכים של הצמרת הצבאית בראשות יחיא סינוואר שמהם עולה כי יחיא סינוואר כתב לאנשיו דו"ח מצב ובו הדברים הבאים:

"קיבלנו התחייבות שהציר (האיראני) ישתתף בפרויקט השחרור הגדול בשל אופי הקשר שאנחנו עובדים עליו".

כמו כן עולה מהמסמכים כי יחיא סינוואר קיבל התחייבות מהציר האיראני כי ההתקפה של חמאס בישובי עוטף עזה תגרור אחריה התקפה מקבילה של חזבאללה על הישובים הישראלים בצפון.

בפועל ההתקפה של חזבאללה לא התבצעה, גורמים בחמאס טוענים כי חסן נצראללה חשש מתגובת ישראל והעדיף להמתין ולראות כיצד מתפתחיפם הדברים בחזית הדרום, בינתיים צה"ל התארגן ותיגבר את  כוחותיו בגבול הצפון וחזבאללה איבד את אלמנט ההפתעה של פלישה של כוחותיו לשטח הגליל.

חזבאללה החל  לתקוף משטח לבנון את הישובים בקו הגבול והביא לפינוי של יותר ממאה אלף תושבים ישראלים מבתיהם עד עצם היום הזה, זהו ההישג היחיד שלו.

סיבה נוספת להתנהגות הזו של חזבאללה הייתה שאיראן ריסנה את התגובה שלו, היא חששה שישראל תשמיד את מרבית ארסנל הנשק האדיר שלו שאותו היא בנתה בכסף רב מאז 2006 ועד היום ושמטרתו היא להגן על איראן במקרה של התקפה ישראלית על מתקני הגרעין האיראניים.

איראן השיעית  רוצה בדיאלוג עם ארה"ב על נושא הגרעין,זהו האינטרס שלה ולשם כך היא מוכנה גם להשליך את ארגון חמאס הסוני מתחת לגלגלי האוטובוס, למעשה ארגון חמאס נלחם כעת לבדו ברצועת עזה נגד ישראל.

אסטרטגיית "איחד החזיתות" נגד ישראל שעיצב קאסם סולימאני היא סמלית בלבד ואיננה מיושמת במלוא הכוח נגד ישראל, היא בעיקר "מס שפתיים" כדי להראות לחמאס שאיראן ושלוחותיה, כמו חזבאללה והחות'ים בתימן, הם "גוף תומך" במאבק של חמאס אך הם אינם מוכנים למלחמה מלאה עם ישראל.

חמאס נלחם לבדו ברצועת עזה נגד כוחות צה"ל כבר ארבעה חודשים, הוא איבד כוחות רבים אבל איראן ושלוחותיה אינן מוכנות לסייע לו מעבר לעזרה שהוא כבר קיבל.

איראן מבינה היטב כי חמאס איננו יכול להביס את צה"ל שהינו צבא חזק ביותר, יחיא סינוואר, שנמצא במנוסה במנהרות,עדיין משלה את עצמו שהוא יכול לעשות זאת, אבל הוא לא מצליח לשכנע את איראן שמתנערת ממנו באופן מעשי, האיראנים אינם אוהבים לוזרים ולא רוצים שהכישלון ידבוק בהם.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי