האם השב"כ חדר לשורות חמאס במחנה הפליטים נוצייראת?

הזרוע הצבאית של חמאס עושה תחקיר פנימי בנסיבות המבצע המוצלח הישראלי במחנה הפליטים נוצייראת שבמהלכו חולצו ללא פגע ארבעת החטופים הישראלים. בחמאס גובר החשש שהשב"כ הישראלי הצליח לחדור לשורות חמאס במחנה ולגייס סוכנים.

מבצע "ארנון" לחילוץ ארבעת החטופים הישראלים ממחנה הפליטים נוצייראת במרכז הרצועה היכה בהלם את הזרוע הצבאית של חמאס, המבצע היה הפתעה מוחלטת עבורם ונתפס ברצועת עזה ככישלון גדול של חמאס.

על פי גורמים ברצועת עזה, הזרוע הצבאית עושה כעת תחקיר פנימי כדי לנסות ולהתחקות אחרי מקורות המידע של ישראל, החשד הוא שהשב"כ הישראלי הצליח לגייס סוכנים משורות חמאס או מתוך תושבי מחנה הפליטים שסייעו לו בהכנת המבצע המוצלח  שקיבל את הכינוי מבצע "ארנון"  על שמו של לוחם הימ"מ ארנון זמורה ז"ל שנהרג במהלך המבצע.

אחד הנושאים הנבדקים על ידי חמאס הינו חלקו של עבדאללה אלג'מל, כתב וצלם פרילנסר שעבד גם עבור ערוץ אלג'זירה, במה שקרה,דובר צה"ל מסר רשמית כי מבדיקת צה"ל ושב"כ עלה כי אלג'מל היה פעיל חמאס והחזיק בבית משפחתו את החטופים אלמוג מאיר,אנדרי קוזלוב ושלומי זיו שחולצו ללא פגע על ידי הימ"מ.

על פי גורמים ברצועת עזה, עבדאללה אלג'מל שוחח בטלפון הנייד שלו עם פעיל חמאס אחר בדוחא שבקטאר וסיפר לו שהחטופים מוחזקים בידיו, השב"כ הישראלי יירט את השיחה והחל לעקוב אחרי המתרחש בביתו באמצעות רשת של סוכנים במחנה.

בהמשך נשלחה אל ביתו של עבדאללה אלג'מל, פלסטינית, גם היא סוכנת של השב"כ, שהצליחה לברר פרטים נוספים על תנאי האחזקה של שלושת החטופים.

מה שמגביר את החשדות של חמאס הינה העובדה שכבר במהלך חודש מרץ היה לשב"כ הישראלי מידע על הימצאותו של מרוואן עיסא, הרמטכ"ל של הזרוע הצבאית של חמאס, במתחם תת קרקעי במחנה הפליטים נוצייראת, המתחם הופצץ על ידי חיל האוויר הישראלי והוא חוסל.

בחמאס חושדים כי אותם סוכנים שגייס השב"כ והסגירו את מקום מסתורו של מרוואן עיסא הם אותם אלה שהעבירו לשב"כ גם את המידע על ארבעת החטופים.

כדי לטשטש את החקירה ואת המחדל הביטחוני של חמאס, הפיצה הזרוע הצבאית שלו הודעה כי במהלך פעולת החילוץ במחנה הפליטים נוצייראת, הרגו לוחמי הימ"מ בטעות 3 חטופים ישראלים מכיוון שהם לא ידעו שהם מוחזקים במקום, השקר הזה נועד להראות לציבור הפלסטיני כי כנראה שלא הייתה דליפה של מידע מתוך שורות חמאס אחרת  הימ"מ היה מחלץ גם את 3 החטופים הנוספים שכביכול נהרגו במהלך הפעולה.

המידע שהשב"כ קיבל מסוכניו היה מדוייק להפליא ואיפשר לו לתכנן את פעולת החילוץ באופן כמעט מושלם.

בניגוד לפייק ניוז שמפיצה הזרוע הצבאית של חמאס שום ישראלי או פלסטיני שעובד עבור המודיעין הישראלי לא נהרג במהלך הפעולה במחנה הפליטים, חמאס עוקבת עכשיו האם מישהו מהמחנה עזב אותו לחו"ל מחשש לחייו, לאחר שקיבל כסף בעקבות מידע מדוייק שמסר לשב"כ על מקום הימצאותם של החטופים.

אפשרות נוספת שנבדקת על ידי חמאס היא שהשומרים שהופקדו לשמור על ארבעת החטופים עשו טעויות נמרצות בשטח כמו עישון סיגריות דבר שסייע בהמשך לגלותם.

אכן, נראה,לפי התחקיר של חמאס, כי כוחות של חמאס ששמרו על נועה ארגמני עשו כמה טעויות והפעילו טלפונים סלולריים לצורך התקשרויות שיורטו על ידי המודיעין הישראלי.

המבצע המוצלח של צה"ל, השב"כ והימ"מ מדגיש כי הוא התנהל על פי מודיעין מדוייק מבלי שאף אחד מארבעת החטופים נפגע בעוד כל המאבטחים של חמאס ששמרו על החטופים נהרגו  יחד עם עוד מחבלים נוספים של חמאס במחנה שניסו לתקוף את חיילי צה"ל והימ"מ.

בזרוע הצבאית של חמאס חוששים שהמבצע המוצלח הזה של ישראל יעודד תושבים ברצועה לשתף פעולה עם השב"כ הישראלי, לכן יש לצפות להרבה פייק ניוז שתפיץ הזרוע הצבאית של חמאס בימים הקרובים כדי ליצור את הרושם שהמבצע היה כישלון ולא הצלחה, אבל, האמת והמציאות חזקים הרבה יותר.

אחד השקרים שכבר הפיצה חמאס הוא שארה"ב סייעה מבחינה לוגיסטית לישראל לחלץ את ארבעת החטופים ממחנה הפליטים נוצייראת באמצעות כוחות שהגיעו מהמזח הצף האמריקני על חוף הרצועה, הצבא האמריקני הכחיש בתוקף את הטענה הזו של חמאס.

גורמי הביטחון בישראל אינם  מתייחסים לחשדות של חמאס, אבל גורמים יודעי דבר אומרים כי המבצע המוצלח היה תוצאה של שילוב בין מודיעין אנושי(יומינט) עם מודיעין טכנולוגי ועם יכולת מבצעית גבוהה של לוחמי היחידה המבצעית של שב"כ ולוחמי הימ"מ.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי