מפקד יחידה  8200 משדר אווירת טיוח של המחדל המודיעיני

שמונה חודשים חלפו מהמחדל המודיעיני הגדול של ה-7 באוקטובר , מפקד יחידה 8200 מסרב לשאת באחריות לכישלון ולהתפטר וראש אמ"ן החדש והרמטכ"ל אינם פועלים להחליפו. קצינים ביחידה טוענים כי בצמרת היחידה יש אווירה של טיוח המחדל המודיעיני,מדובר בתהליך מסוכן שייפגע בשיקום היחידה החשובה והגדולה ביותר בחיל המודיעין.

ככל שנוקף הזמן מיום המחדל המודיעיני הגדול ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל ביום ה-7 באוקטובר 2023, כך מתבררים פרטים מדאיגים מאוד על המחדל הגדול של צמרת יחידה 8200 בראשות תת אלוף יוסי שריאל במתן ההתראה לדרג המדיני ולצה"ל על ההתקפה הצפויה של חמאס.

כידוע, יחידה 8200 היא יחידת האיסוף הגדולה ביותר והמרכזית של חיל המודיעין שעליה בעיקר נסמך צה"ל לקבלת התראה למלחמה.

בימים האחרונים פירסמו אמצעי תקשורת מרכזיים בישראל שתי ידיעות חמורות המעידים על הכישלון המודיעיני הגדול של יחידה 8200.

ידיעה אחת דיברה על כך שתקלה חמורה שיתקה מערכת התראה חשובה ביחידה 8200 בליל ה-7 באוקטובר ואילו פעלה המערכת ייתכן שהייתה מתקבלת בה ההתראה להתקפת חמאס על ישובי עוטף עזה.

הידיעה השנייה הייתה הרבה יותר מפורטת והיא דיברה על כך שביחידה 8200 הוכן מסמך מודיעיני מפורט, שבועיים לפני מתקפת ה-7 באוקטובר, בעקבות מעקב צמוד אחר תרגילים שחמאס ביצע שבועות לפני המתקפה, במסמך היה תיאור מפורט מראש של הפשיטה המתוכננת על ישובי עוטף עזה ושל כל מה שקרה אחר כך בשבת ה-7 באוקטובר, אפילו הערכה מדוייקת על מספר החטופים הישראלים בין 200 ל-250.

למרות זאת, כותבי הדו"ח החמור הזה לא זכו לשום התייחסות ממפקדיהם הבכירים.

החיילים שהכינו את המסמך זועמים וקצינים ביחידה 8200 מדווחים על אווירה של דכדוך ותסכול ביחידה.

הדבר החמור ביותר הוא שמפקד היחידה תא"ל יוסי שריאל וחבורת קצינים בכירים שמקורבת אליו, שאחראים למחדל הנורא הזה, ממשיכים להתנהל כרגיל, שמונה חודשים אחרי פרוץ המלחמה.

על פי גורמים ביחידה, תת אלוף שריאל אומר בשיחות סגורות שהוא לא חש אשם במחדל ומגלגל את האחריות על אחרים, אין לו גם שום כוונה להתפטר מתפקידו.

לדברי הגורמים, הוא כבר הכין מסמכים פנימיים שמטרתם לטייח את החקירה של כישלונו הגדול בבוא העת, כשתקום וועדת חקירה ממלכתית, אם תקום.

זהו אחד המחדלים הגדולים ביותר של הרמטכ"ל הרצי הלוי ושל ראש אמ"ן החדש שלומי בינדר, הם חייבים להוליך הבייתה, לאלתר, את תת אלוף יוסי שריאל ואת חבורת מקורביו כדי שניתן יהיה לשקם את היחידה החשובה הזו שבה עשרות אלפי חיילים וקצינים עושים עבודת קודש למען ביטחון המדינה.

והיכן שר הביטחון יואב גלנט? מדוע הוא לא פועל בעניין הזה?

איזו מסר מעביר צה"ל לחיילים שלו? היכן הדוגמא האישית והנשיאה באחריות?

כמי ששירת כקצין ביחידה הזו כמה שנים, יצא לי גם לשוחח עם כמה קציני מילואים ותיקים ובכירים של היחידה, הם פשוט מזועזעים ממה שמתרחש ביחידה כיום, זוהי אחת היחידות המפוארות של צה"ל וחיל המודיעין שהייתה לה תרומה אדירה לביטחון ישראל במשך עשרות שנים עד הכישלון של ה-7 באוקטובר.

ראש אמ"ן החדש חייב לשים קץ לדבר הזה, אין לי כבר ציפיות מהרמטכ"ל הרצי הלוי, עכשיו האחריות הישירה מוטלת על ראש אמ"ן החדש שלומי בינדר להחליף לאלתר את צמרת יחידה 8200 ולהתחיל בשיקום היחידה, בהפקת הלקחים מהכישלון  המודיעיני הגדול ובהטמעתם, אסור לו לתת יד לטיוח המחדל!

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי