המצוד המודיעיני והמבצעי של ישראל אחרי ראשי הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה

ישראל הכריזה על פרס כספי גבוה על ראשיהם של בכירי הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה. מדובר במהלך חשוב ונכון שעשוי לסייע באיתורם ובחיסולם. גורם ביטחוני בכיר מציע גם להקים ברצועה "מלשינון" טלפוני במסגרת המצוד אחרי יחיא סינוואר ומוחמד דף.

צה"ל הטיל השבוע כרוזים ברצועת עזה שמציעים פרס כספי של 200 אלף דולר לכל מי שיעביר מידע לצה"ל ולשב"כ על ראשי הזרוע הצבאית של חמאס, יחיא סינוואר, מוחמד דף  ועז א-דין חדאד, מפקד חטיבת רפיח של הזרוע הצבאית של חמאס.

אין זו הפעם הראשונה שצה"ל מטיל כרוזים כאלה, מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה, לפני כשמונה חודשים, הוא עשה זאת כמה פעמים אבל המחירון השתנה.

ב-14 בדצמבר שנה שעברה הפיץ צה"ל כרוזים ברצועת עזה שבהם נקראו התושבים להעביר מידע על מיקומם של ראשי חמאס – בתמורה לסכום כסף נכבד. בין היתר, הציע צה”ל פרס של 400 אלף דולרים עבור מידע על מקום המסתור של יחיא סינואר.

בכרוז, הבטיח צה”ל כי ישלם 300 אלף דולרים עבור מידע על מיקומו של מוחמד סינוואר, אחיו של יחיא סינוואר ויד ימינו.

פרס נמוך יותר, בשווי 200 אלף דולרים,נכתב בכרוז, יעניק צה”ל למי שייתן מידע על מיקומו של ראפע סלאמה מח”ט חאן יונס מטעם הזרוע הצבאית.

עבור מיקומו של מוחמד דף הבטיח צה"ל להעניק סכום של 100 אלף דולר בלבד.

נראה כי מערכת הביטחון הישראלית עושה, מאז ה-7 באוקטובר, מאמצים גדולים לאתר את ראשי הזרוע הצבאית של חמאס ולחסל אותם, מעבר למרדף אחריהם במנהרות ומקומות המסתור על פני הקרקע.

בינתיים הייתה לשב"כ הצלחה גדולה אחת והיא חיסולו של מרוואן עיסא, הרמטכ"ל של חמאס, ב-10 במרץ השנה, שהסתתר במערך תת קרקעי במחנה הפליטים נוצייראת, הוא חוסל בהפצצה של מטוסי חיל האוויר.

גורם ביטחוני בכיר אומר לי כי אסור לעמוד עם סטופר ביד וכי הוא מבטיח כי כל ראשי הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה יחוסלו בשלב כזה או אחר, השב"כ הציב זאת כמטרה בעדיפות עליונה וזה רק עניין של זמן עד שהם יתגלו בראדאר המודיעיני, כמובן שאפשר להעריך שהשב"כ יוזם מבצעים מודיעיניים שונים כדי לאתר אותם ולחסלם במקביל למאמצים לאתר את החטופים הישראלים שמוחזקים ברצועת עזה.

גם במהלך האינתיפאדה השנייה לקח בין 3 שנים ל-5 שנים להגיע למחבלים בכירים ולחסל אותם, אולם השעון שלהם מתקתק מהרגע שבו נפלה ההחלטה לחסלם.

עם זאת צריך לזכור כי חיסול ראש הזרוע הצבאית של חמאס איננו מחסל את מפלצת הטרור של החמאס ואת האידיאולוגיה שלה והיא תמיד מצמיחה ראשים חדשים, לכן יש להקפיד על רציפות  בחיסול ראשי הטרור של חמאס, דבר שלא נעשה בשנים האחרונות בגלל החלטות הדרג המדיני, למרות המלצות ראשי השב"כ, הדרג המדיני היה נתון בקונספציה והסתפק בחיסול ראשי הטרור של ארגון הג'יהאד האסלאמי.

הכרזת הפרסים הכספיים על ראשיהם של ראשי הטרור החמאסי היא מהלך נכון מבחינה פסיכולוגית ומבצעית, היא מוסיפה לראשי הזרוע הצבאית של חמאס תחושה של נרדפות והם חושדים בכל אחד שנמצא בקרבתם כי הוא עלול להסגירם עבור בצע כסף.

היא גם תוקעת טריז בינם לבין הרחוב הפלסטיני, התעריפים הכספיים השונים על ראשיהם של בכירי הזרוע הצבאית של חמאס, שמשתנים מדי פעם, פוגעים גם ביוקרתם האישית בעיני הרחוב הפלסטיני, מי מהם שסכום כספי יותר קטן מוקצה על ראשו, נחשב לפחות חשוב ברחוב העזתי ומייד מתחילות ספקולציות סביב הסיבה לכך.

צריך להרבות בשימוש באמצעי הזה, איש מודיעין בכיר ששירת ברצועת עזה עשרות שנים אמר לי לפני כמה ימים שצריך לפתוח ברצועת עזה " מלשינון",כלומר, שיהיה קו טלפון קבוע עם מספר שידוע ברבים שאפשר להתקשר אליו ולמסור מידע על מחבלים בכירים של חמאס,הוא הוסיף ואמר כי יש מלשינים רבים ברחוב העזתי וישראל צריכה לנצל זאת לטובתה.

הרשימה השחורה של פעילי הטרור

גם מדינות במערב משתמשות בשיטה הזו של הקצאת פרסים כספיים על ראשיהם של רבי מחבלים מארגוני טרור כמו אל-קאעדה, דאע"ש, חמאס, הגי'האד האסלאמי, חזבאללה ועוד.

למדינות המערב יש גם "רשימה שחורה" של פעילי טרור ומי שנכנס אליה מוטלות עליו גם סנקציות שונות.

ארה"ב הכניסה ב-9 בספטמבר 2015 את יחיא סינוואר, מוחמד דף ורוח מושתהא, ראשי הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה לרשימת הטרור השחורה.

הם נחשבים מתאריך זה ל "טרוריסטים בינלאומיים" לפי החוק האמריקני.

תחת הגדרה זו ניתן להחרים כל נכס שהם מחזיקים בשטח ארצות הברית, ונאסר על אזרחים אמריקנים לקיים עימם קשרי עסקים.

בהודעה האמריקנית צוין כי מוחמד דף "תכנן פיגועי התאבדות וכיוון חוטפי חיילים ישראליים. במהלך העימות הצבאי של שנת 2014 (מבצע "צוק איתן") בין ישראל לחמאס וכי מוחמד דף היה 'המוח' שמאחורי האסטרטגיה ההתקפית של חמאס".

האיחוד האירופי הודיע ב-16 בינואר השנה כי מנהיג חמאס, יחיא סינוואר, הוכנס רשמית לרשימת פעילי הטרור שלו, מה שאומר, למעשה כי מעתה יוטלו עליו סנקציות כלכליות רבות על ידי המדינות החברות באיחוד האירופי, עם כניסתו של מנהיג חמאס בעזה לרשימה השחורה של הטרוריסטים, צפויה לו פגיעה כלכלית ניכרת ככל הנראה, שכן כל מדינה החברה באיחוד האירופי ושליחיא סינוואר יש בה כסף או נכסים, יוכלו להקפיא אותם.

חלק מהמדינות, בהן בריטניה וצרפת, כבר עשו זאת. ב-31 בינואר 2018 הודיעה ארה"ב כי הכניסה  את אסמעיל  הנייה, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, לרשימה השחורה של פעילי הטרור.

בהודעה האמריקנית נכתב כי לאסמעיל הנייה יש קשרים הדוקים עם הזרוע הצבאית של חמאס שתומכת במאבק מזויין, כולל נגד אזרחים.

המשמעות של הצעד היא גם כלכלית: הנייה נמצא כעת ברשימת האישים אליהם מטיל משרד האוצר האמריקני סנקציות. בין השאר, יוקפא כל נכס שלו בארה"ב, ואסור לכל אדם או חברה בארה"ב לעשות עמו עסקים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי