חסן נצראללה נערך עם איראן להפוך את הים התיכון לזירת לחימה חדשה

חזבאללה נערך ביחד עם איראן לפתוח חזית חדשה נגד ישראל בים התיכון ולנטרל מראש את יכולות חיל האוויר הישראלי שמבחינתו מהווה את הסכנה הגדולה לחזבאללה. חסן נצראללה מתמקד באיום על קפריסין מכיוון שלהערכתו היא מהווה מוקד פעילות אלטרנטיבי לחיל האוויר הישראלי במקרה של מלחמה עם לבנון.

האזהרה ששיגר חסן נצראללה בנאומו שלשום לקפריסין היא חלק מקמפיין הסברה בינלאומי של חזבאללה על ההשלכות של מלחמה כוללת בין ישראל לארגונו וניסיון להרתיע את קפריסין משיתוף פעולה עם ישראל.

חסן נצראללה מנסה לייצר לחץ בינלאומי על ישראל כדי להניא אותה מהתקפה יזומה גדולה על חזבאללה באוויר ובקרקע, כולל הנחתת מכת מנע אווירית מקדימה.

מזכ"ל חזבאללה מנסה להבהיר לעולם ולישראל כי המלחמה הבאה של ישראל עם חזבאללה תהייה מלחמה עם כללי משחק חדשים שהעולם וישראל לא הכירו עד היום, כללים שונים מהאופן שבו התנהלה מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006.

הפעם מאיים חזבאללה להנחית מכה מקדימה על ישראל באמצעות פלישה קרקעית לגליל, תקיפה של ספינות ישראליות בים התיכון, החדרה של מאות נחילי כטב"מים למרחב האווירי של ישראל לתקיפת בסיסי צבא ומתקנים אסטרטגיים ופגיעה באסדות הגז של ישראל בים התיכון.

המסר שחזבאללה מעביר הוא מסר שמכוון לכל השחקנים האזוריים במזרח התיכון ולכל מי שבקהילה הבינלאומית תומך בישראל, חסן נצראללה מתכנן ביחד עם איראן להטיל מצור ימי גדול על ישראל בים התיכון ולהפוך אותו לזירת לחימה חדשה, הכול בסיועו של הצי האיראני של "משמרות המהפכה".

האיראנים וחזבאללה מתכננים את המהלך הזה מאז תחילת המלחמה והאיום על קפריסין הוא חלק מהתוכניות של איראן וחזבאללה שחשף חסן נצראללה בנאומו.

לחסן נצראללה אין חיל אוויר, יש לו צי של כטב"מים, אולם הוא מבין כי האיום העיקרי עליו ועל לבנון בימים הראשונים של המלחמה העתידית יהיה מחיל האוויר הישראלי, שהינו חיל האוויר החזק ביותר במזרח התיכון, לכן הוא שואף לנטרל ככל האפשר את חיל האוויר הישראלי באמצעות שני מהלכים עיקריים.

א.התקפת פתע  של טילים מדוייקים וכטב"מים על כל בסיסי חיל האוויר הישראלי ומתקני המכ"מ וההגנה האוווירית בישראלית, כולל שיתוק נתב"ג.

המטרה שלו היא לקרקע את מטוסי חיל האוויר כדי שלא יוכלו להמריא למשימות תקיפה בלבנון.

ב. הרתעה של קפריסין משיתוף פעולה עם ישראל, חסן נצראללה חושש שישראל תגלה את מועד התקיפה שהוא מתכנן ותקדים אותו בכך שתפרוס את מטוסי חיל האויר שלה מבעוד מועד בבסיסים של חיל האוויר הקפריסאי.

משם הם יוכלו להמריא ולתקוף מטרות בלבנון, חיל האוויר הישראלי כבר התאמן על התרחיש הזה בשורה של תרגילים צבאיים עם קפריסין, כולל בשנה האחרונה.

גורמים בחזבאללה טוענים באמצעות עיתון "אלאח'באר" הלבנוני, השופר של חזבאללה, כי על אדמת קפריסין מתנהלות פגישות של משלחות של המודיעין הישראלי, האמריקני, הבריטי והצרפתי כדי לתאם את את שיתוף הפעולה הצבאי בין הצבאות נגד חזבאללה ונגד איראן.

לטענתם, למפגשים האלה אין שום קשר לביטחון של אירופה אלא לדאוג לתמיכה ביטחונית בישראל במלחמה ברצועת עזה ובלבנון ומתן מטריית הגנה אווירית לישראל כפי שניתנה לה ב-14 באפריל כשאיראן תקפה אותה ביותר מ-300 טילים בליסטיים וכטב"מים בתגובה על חיסולו של הגנרל האיראני חסן מהדאווי  בדמשק.

בחזבאללה טוענים כי מטוסים בריטיים המריאו משדה תעופה בקפריסין ב-14 באפריל כדי ליירט כטב"מים וטילים ששוגרו מאיראן לעבר ישראל.

חסן נצראללה מתמקד בקפריסין מכיוון שהוא טוען שהיא השער של אירופה ללבנון ולכן האחריות הישירה למה שיקרה מוטלת עליה.

ארה"ב ומדינות אירופה מודאגות מהכוונה של חסן נצראללה ואיראן להפוך את הים התיכון לזירת לחימה חדשה, הם כבר ראו דוגמא ליכולות של  השלוחות של איראן בים האדום, ההתקפות הנמשכות של החות'ים מתימן על ספינות בים האדום והמשך המצור שהם הטילו בים האדום על ישראל משמשות כאות אזהרה למה שצפוי בים התיכון.

החות'ים בתימן טוענים כי עד כה הם פגעו ב-150 ספינות שיש להן קשר לישראל.

לחזבאללה יש אמצעים לתקוף גם את הצי האמריקני בים התיכון, חסן נצראללה הזהיר בנאומו הראשון, אחרי פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר, את ארה"ב מפגיעה בצי האמריקני בים התיכון לאחר שהנשיא ביידן הודיע על שיגור שתי נושאות מטוסים לאזור.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי