האם עסקת הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה מתרחקת?

הנשיא ביידן קידם את עסקת הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה אך נוכח מצבו הפוליטי בארה"ב נראה כי סעודיה תאט את קצב המגעים לקראת העסקה עד לאחר התבהרות המפה הפוליטית האמריקנית. גורמים סעודיים מעריכים כי יורש העצר מוחמד בן סלמאן עשוי להמתין עם העסקה לנשיא האמריקני הבא.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן עוקב באדיקות רבה אחרי מערכת הבחירות האמריקנית,הוא מודע לחשיבותה והשלכותיה האפשריות על ההתפתחויות האזוריות והבינלאומיות.

על פי גורמים סעודים, יורש העצר הסעודי מלעולם לא אהב, בלשון המעטה, את הנשיא ביידן אשר האשים אותו באחריות לרצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול באוקטובר 2018 וגם ניסה, לאחר כניסתו לבית הלבן, להפוך את סעודיה ל"מדינה מצורעת" בעולם בגלל פרשת חאשוקג'י.

הנשיא ביידן נאלץ בסופו של דבר לשנות את יחסו ליורש העצר הסעודי בן סלמאן ולסעודיה עצמה בגלל עליית מחירי הנפט בעולם וגם בגלל התחזקות מעמדה של סין במזרח התיכון אשר הידקה את קשריה הכלכליים עם סעודיה  ואף תיווכה בהצלחה בינה לבין איראן עד שהביאה לחידוש היחסים הדיפלומטיים ביניהן.

פרשנים סעודים מעריכים כי תוצאות העימות הפומבי בין הנשיא ביידן לנשיא שלעבר טראמפ ייאטו את  המגעים בין ממשל ביידן לבין סעודיה על קידום העסקה הביטחונית המשולשת בין ארה"ב לסעודיה ולישראל, שבמסגרתה אמורה גם להיחתם עסקה נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, וכי יורש העצר הסעודי ימתין עד לתוצאות הועידה של המפלגה הדמוקרטית בארה"ב, במחצית חודש אוגוסט הקרוב, כדי לקבל את ההחלטה האם להתקדם במסלול הזה או להמתין לתוצאות הבחירות לנשיאות בחודש נובמבר.

לדברי גורמים אמריקנים בכירים, היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבאן סיכם בביקורו האחרון בסעודיה עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן את כל פרטי העסקה המשולשת וכי הדבר האחרון שנותר לסגור היה את הסכם הנומרליזציה בין ישראל לסעודיה, אבל תוצאות העימות הפומבי בין ביידן לטראמפ והדרישה להחליף את הנשיא ביידן ולמנות מועמד אחר במקומו, משנות את תמונת המצב ויורש העצר הסעודי יעדיף להמתין ולראות מי יהיה המועמד הסופי של המפלגה הדמוקרטית בבחירות הנשיאות לפני שיגבש את עמדתו הסופית בנושא הסכם הנורמליזציה.

גורמים ביטחוניים בישראל מעריכים כי התפתחויות האלה יפחיתו בשבועות הקרובים את הלחץ האמריקני על ישראל להתקדם לעבר עסקת הנורמליזציה עם סעודיה, כולל את הדרישה להכיר במדינה פלסטינית, לפחות עד שיורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן יגבש את דעתו הסופית עליה.

אם תיפול ההחלטה להחליף את הנשיא ביידן כמועמדה של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות הבאה, עשוי הדבר לשנות את כל החזון האמריקני של הקמת ציר חדש מתון במזרח התיכון שיאזן את ציר ההתנגדות בראשות איראן, כל הנושא הזה עשוי להידחות עד לאחר בחירת הנשיא האמריקני החדש.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי