ישראל קובעת עקרונות למשא ומתן על העסקה עם חמאס

ישראל מקשיחה עמדות לקראת המשא ומתן עם חמאס ומבהירה פומבית את הקווים האדומים שלה לעסקה. בירושלים מנמיכים ציפיות לקראת חידוש המשא ומתן העקיף עם חמאס.

 על פי גורמים מדיניים בירושלים, השבוע, כנראה ביום רביעי, אמור להתקיים מפגש פסגה בדוחא בירת קטאר בהשתתפות ראש ממשלת קטאר, ראש ה-CIA וויליאם ברנס, ראש המוסד דוד ברנע וראש המודיעין המצרי עבאס כאמל כדי לנסות ולקדם את עסקת החטופים והשגת הפסקת אש ברצועת עזה.

על פי גורמים המעורים במשא ומתן, חמאס לא שינה באמת את עמדתו באשר לדרישותיו המקוריות להפסיק לחלוטין את המלחמה, הוא עשה שינוי טקטי אבל עדיין דורש את סיום המלחמה לפני שהוחזרו כל החטופים לישראל בעודו מחזיק בעוד כמאה חטופים.

במצב כזה הוא יכול להמשיך לסחוט את ישראל מבלי שיש לה מנופי לחץ עליו.

העמדה הזו איננה מקובלת על הדרג המדיני, ראש הממשלה נתניהו כינס אמש התייעצות ביטחונית לקראת חידוש המשא ומתן העקיף עם וחמאס שבה סוכמו עקרונות המשא ומתן והקווים האדומים מבחינתה של ישראל.

גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי ממשלת ישראל מבהירה את תנאיה למשא ומתן באופן פומבי כדי שיהיה ברור בישראל ובעולם כי היא מוכנה להתקדם לעבר עסקה רק על פי המתווה שפירסם הנשיא ביידן, ללא שום שינויים.

ראש הממשלה נתניהו פירסם אמש הודעה על המשא ומתן לעסקת החטופים, והדגיש מהם העקרונות שעליהם ישראל לא תוותר במסגרת המגעים עם חמאס.

1 . כל עסקה תאפשר לישראל לחזור ולהילחם עד להשגת כל מטרות המלחמה.

2.לא יתאפשרו הברחות נשק לחמאס מגבול עזה למצרים.

  1. לא תתאפשר חזרת אלפי מחבלים חמושים לצפון הרצועה.
  2. ישראל תמקסם את מספר החטופים החיים שיוחזרו משבי החמאס .
  3. המתווה שהוסכם על ישראל וזכה לברכת הנשיא ביידן יאפשר לישראל להשיב חטופים מבלי לפגוע ביתר מטרות המלחמה.\

ראש האגף האסטרטגי בצה"ל, האלוף אליעזר טולדנו, אמר אתמול לשרי הממשלה כי אחיזה של צה"ל בשטחים משמעותיים שנתפסו ברצועת עזה במהלך המלחמה, הכרחית להשגת יעדיה.

טולדנו, אמר את הדברים בתשובה לשאלה של השר עמיחי שיקלי, ששאל מהם התנאים המבצעיים ההכרחיים לתפיסת צה"ל כדי להשיג את יעדי המלחמה.

האלוף טולדנו, שהיה גם אלוף פיקוד דרום ושמייצג את עמדות הצבא בישיבות הממשלה מאז פרוץ המלחמה,הסביר כי חיוני שצה"ל ימשיך להחזיק במסדרון נצרים, ציר פילדלפי והפרימטר הביטחוני החדש שצה"ל הקים כדי להגן על ישובי עוטף עזה.

בנוסף, אמר האלוף טולדנו כי חופש התנועה של צה"ל ברצועה צריך להישמר וכן בים.

גורמים מדיניים בירושלים הבהירו כי ישראל איננה מוכנה להתחייב להפסיק את המלחמה בשלב א' של העסקה, היא תשאיר כוחות צבא ב"ציר פילדלפי" כדי למנוע את חידוש הברחות הנשק ממצרים לחמאס ברצועה והיא איננה מוכנה להסיג את כוחות ממסדרון נצרים ולאפשר חזרת מחבלים חמושים לצפון הרצועה.

אלו הן עמדות הפתיחה הישראליות לקראת חידוש המשא ומתן, לכן יש להנמיך ציפיות ממנו, המשא ומתן יהיה ארוך וממושך כשברקע הדברים צריך לזכור כי חמאס עדיין שומר על מחצית מכוחה של הזרוע הצבאית בתוך מאות ק"מ של מנהרות שלא הושמדו והוא מנסה לשקם את כוחותיו תוך כדי הלחימה.

ההערכה בצה"ל היא כי  חמאס ינצל את הפסקת האש הראשונה, אם אכן היא תושג במשא ומתן, לשיקום יכולתיו הצבאית בדגש על ייצור רקטות כדי שיוכל לחדש את הירי לעבר ישראל כמנוף לחץ להמשך המשא ומתן.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי