נשיא איראן החדש קורא למזרח תיכון נקי מנשק גרעיני

נשיא איראן החדש מסעוד פזשכיאן פתח במסע יחסי ציבור בעולם הערבי ומציג את איראן כמדינה שוחרת שלום המעוניינת בדיאלוג עם שכנותיה. הוא מתעלם מפרויקט הגרעין האיראני וממדיניות ההתפשטות של איראן וטוען כי הנשק הגרעיני שבידי ישראל מהווה איום על האזור ועל השלום.

 נשיא איראן החדש מסעוד פזשכיאן טוען כי "הנשק הגרעיני שבידי ישראל הוא איום על האזור ועל השלום ועל הביטחון הבינלאומי, הדבר הזה מחייב את מדינות האזור והעולם לשתף פעולה למען מזרח תיכון שהוא ריק מנשק השמדה המוני."

לדבריו, השלום והיציבות באזור המפרץ הפרסי מחייבים עימות עם האיומים השונים והקמת מערכת שיתוף פעולה וביטחון משותפת בין המדינות השכנות.

פזשכיאן כתב את הדברים במאמר מיוחד שפורסם בכמה עיתונים ערביים כמו עיתון "אלאח'באר" הלבנוני והעיתון הקטארי "אלקודס אלערבי".

עוד כתב הנשיא האיראני כי העדיפות העליונה של מדיניות החוץ האיראנית היא להרחיב את שיתוף הפעולה עם שכנותיה על בסיס הכבוד ההדדי וכיבוד הריבונות ואחדות השטחים של המדינות השכנות אם הן יגלו שיתוף פעולה פעיל והדדי".

במאמרו הוא גם שיבח את "העמידה האיתנה האגדתית" של הפלסטינים וההתנגדות הפסלטינית ברצועת עזה בפני התוקפנות הציונית."

הוא גם ציין כי המדינות השכנות במזרח התיכון "צריכות לנהל דיאלוג  ושיתוף פעולה בונה".

פרשנים ערביים רבים במזרח התיכון לגלגו על המאמר של נשיא איראן פזשכיאן אשר מתעלם מפרוייקט הגרעין האיראני, שמטרתו לייצר נשק גרעיני, וממדיניות ההתפשטות של איראן.

פזשכיאן התעלם לחלוטין מהעובדה שאיראן שולטת למעשה באמצעות המליציות החמושות שלה בלבנון, עיראק ותימן ויש לה השפעה גדולה בזכותן גם על סוריה ורצועת עזה.

הנשיא האיראני החדש דיבר במאמרו על מדיניות החוץ האיראנית בזמן שאין לו בכלל שום השפעה על המדיניות הזו, מי שקובע את מדיניות החוץ והביטחון של איראן הינו המנהיג העליון עלי ח'מינאי.

המאמר שפירסם הנשיא האיראני נשלח כאיגרת לממשלות של כמה מדינות ערביות במזרח התיכון, הוא הוסיף בה משפט  חשוב כי " הרפובליקה האסלאמית של איראן מתייחסת לכוח של שכנותיה ככוח שלה, ואינה רואה צורך בכך שהשכנות יחזקו את כוחן על חשבון האחרים".

הוא שלח גם איגרת למנהיג חמאס אסמעיל הניה והבטיח לו "תמיכה כוללת בעם הפלסטיני עד לשחרור ירושלים".

השבוע הוא שלח איגרת דומה למזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה שבה הוא התחייב כי איראן תתמוך בחזבאללה "בכוח" בעימות שלו עם ישראל.

הנשיא פזשכיאן עדיין לא נשבע אמונים בפני הפרלמנט ועדיין לא הרכיב ממשלה חדשה, זה יקרה רק בחודש הבא, בינתיים הוא עוסק ביחסי ציבור בעולם הערבי, הרושם הוא שהוא מנסה ללא הצלחה בינתיים לבנות תדמית "מתונה" שתסתיר את הכוונות האמיתיות של המשטר האיראני, אבל הוא רק מגחך את עצמו.

פרשן סעודי ידוע אמר לי "מה מנסה פזשכיאן מנסה לעשות? אי אפשר לכסות את השמש בענן, כולם יודעים מיהי איראן האמיתית".

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי