ההתנקשות בחיי מוחמד דף-חמאס מודאג מתופעת משתפי הפעולה ברצועה

בעקבות התגברות החיסולים הממוקדים גוברת הדאגה בהנהגת חמאס ברצועה מתופעת משתפי הפעולה. ההערכה בחמאס היא שמודיעין אנושי הוא שהביא לניסיון ההתנקשות בבכירי חמאס מוחמד דף וראפע סלאמה.

 ההלם ברצועת עזה בעקבות ניסיון החיסול של מוחמד דף וראפע סלאמה נמשך והוא שיחת היום ברחוב העזתי.

גורמים ברצועת עזה מדווחים על כך שפעילים של הזרוע הצבאית של חמאס הגבירו את הזהירות  האישית שלהם וגם את פעולות המעקב בתוך החברה הפלסטינית ברצועה בניסיון לאתר חשודים בשיתוף פעולה עם ישראל.

הנהגת הזרוע הצבאית של חמאס מודאגת מאוד משיפור היכולות המודיעיניות של ישראל מאז ה-7 באוקטובר ומכמות המודיעין האיכותי שמצטברת אצל מערכת הביטחון הישראלית, כתוצאה מתפיסת חומר מודיעיני חשוב במנהרות ובמפקדות של  חמאס, מתחקור של מחבלי הזרוע הצבאית של חמאס שנלכדו על ידי צה"ל והשב"כ ומההלשנות ההולכות וגוברות של תושבים ברצועה על חמאס.

נראה כי אכן גוברת הנכונות של תושבים ברצועת עזה לשתף פעולה עם צה"ל והשב"כ ולהעביר להם מידע חשוב על מיקומים של פעילי חמאס ומפקדיהם ועל מיקום מנהרות של חמאס וסליקים שבהם מוסתרים אמצעי לחימה, השינוי הזה נובע מכמה סיבות.

א.בעבור בצע כסף, נוכח המצב הכלכלי וההומניטארי הקשה ברצועת עזה.

ב. רצון לנקום בחמאס שפגע מאז תחילת המלחמה בתושבים חפים מפשע.

ג. הבנה כי המלחמה תסתיים בתבוסת חמאס וכי כדאי לסייע לישראל לסיים את המלחמה מהר יותר ולהפחית את סבלם של תושבי הרצועה.

המצוקה הכלכלית וההומניטארית גוברת, יש התפשטות של תופעות פשיעה בכל רחבי הרצועה כמו שוד, גניבות, וביזה והלכי הרוח הם שהנהגת חמאס הפקירה את התושבים לחסדיה של ישראל.

גורמים ברצועת עזה מדווחים כי בעקבות ההתנקשות במוחמד דף וראפע סלאמה, החל מנהיג חמאס יחיא סינוואר בנקיטת צעדי אבטחה חסרי תקדים מחשש שהוא ואחיו מוחמד יחוסלו על ידי ישראל.

הצעדים כוללים איסור על מפקדים בכירים וזוטרים של חמאס לצאת מתוך המנהרות ולעלות אל פני הקרקע, איסור על שימוש במכשירי טלפון ניידים ומכשירי קשר ופגישות עם בני משפחה.

יחיא ינוואר גם מנסה להגביר את ייצורן מחדש של הרקטות בתוך סדנאות מאולתרות שהוקמו במנהרות כדי שיהיה בידיו נשק לתקוף את ישראל לאחר שצה"ל כבש את "ציר פילדלפי" וניתק את צינור החמצן והברחות הנשק ממצרים לחמאס ברצועת עזה.

בינתיים, ההערכה ברצועת עזה היא כי הוא ניתק קשר עם הנהגת חמאס בחו"ל כדי לשקול את צעדיו ואת חידוש המשא ומתן עם ישראל על עסקת החטופים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי