החלה תסיסה עממית במצרים נגד שלטון א-סיסי

גורמי הביטחון במצרים ערכו גל מעצרים של פעילים של תנועת "האחים המוסלמים" שמנסים להתסיס את הרחוב המצרי נגד שלטונו של הנשיא א-סיסי. הרקע לתסיסה הוא ביקורת על יחסו של המשטר המצרי למלחמה ברצועת עזה והמצב הכלכלי הקשה במדינה.

במצרים ניכרת בימים האחרונים פעילות של התגברות הזעם העממי נגד משטרו של הנשיא א-סיסי, הדבר בא לידי ביטוי ברשתות החברתיות שבהן יש קריאות רבות להפגנות תחת הכותרת " מהפכת הכבוד".

באחת החנויות במחוז אלגיזה הוצג גם סרטון המותח ביקורת על מדיניותו של הנשיא המצרי.

על פי גורמים מצריים, גורמי הביטחון של מצרים עצרו 70 חשודים בחשד להתססת הרחוב המצרי, הם נעצרו ל-15 יום והחקירה נמשכת.

להערכת גורמי הביטחון של מצרים, מאחורי המגמה להתסיס את הרחוב המצרי עומדת תנועת "האחים המוסלמים" שהיא תנועת האופוזיציה הגדולה ביותר במצרים שמוגדרת בחוק המצרי כ"ארגון טרור".

תנועת "האחים המוסלמים" היא תנועת האם של חמאס ובחודשים האחרונים היא פועלת ביחד עם איראן לערער את יציבות השלטון של המלך עבדאללה בירדן.

עשרות העצורים יועמדו לדין באשמת השתייכות לארגון טרור והפצת ידיעות כוזבות ברשתות החברתיות כדי לפגוע במוסדות המדינה.

התופעה הזו התחזקה במצרים משנת 2019  ואילך ועד היום הוגשו כבר מאות כתבי אישום נגד חשודים בהתססת הרחוב המצרי באמצעות הרשתות החברתיות.

ארגוני זכויות אדם טוענים כי בבתי הכלא במצרים עצורים כ-60 אלף בני אדם, אולם שלטונות מצרים טוענים כי אין מדובר בעצורים פוליטיים אלא באנשים שנעצרו על רקע פלילי, הרחוב המצרי לא קונה את ההסברים האלה של השלטונות.

הרחוב המצרי זועם על המשטר המצרי על עמדתו כלפי ישראל בעניין המלחמה ברצועת עזה במיוחד בכל הקשור לתיאום עם ישראל של הכנסת הסיוע ההומניטארי ממצרים לרצועה.

הזעם הוא על כך שמשאיות הסיוע ההומניטארי עוברות בידוק ביטחוני של ישראל בשטח מצרים לפני שהם נכנסות לרצועה דרך מעבר רפיח וגם בגלל שצה"ל כבש את הצד הפלסטיני של מעבר רפיח ואת "ציר פילדלפי".

האופזיציה המצרית מפיצה פייק ניוז כאילו המהלכים האלה של ישראל מפרים את הסכם השלום בינה לבין מצרים ומותחת ביקורת על הנשיא א-סיסי כי אינו מגלה עמדה תקיפה מול ישראל.

הרחוב המצרי מתנגד לנוכחות צבאית ישראלית ב"ציר פילדלפי" וגם להקמת גדר אלקטרונית למניעת תופעות ההברחות.

גורמי הביטחון המצרים עצרו גם שני אזרחים מצרים,מאזן דראז וזיאד אלבסיוני, שהקימו תנועה חדשה הנקראת " הסטודנטים למען פלסטין".

גם נגדם הוגשו כתבי אישום על חברות בארגון טרור והפצת הודעות ושמועות כוזבות ברשתות החברתיות.

הרחוב המצרי  גם זועם על המצב הכלכלי הקשה שממשיך להתדרדר שחלקו נובע מכך שמצרים קולטת מיליונים של פליטים רבים מהם מסודאן, יש דרישה עממית לגרש את הפליטים לארצות שמהן הם הגיעו.

נראה כי תנועת "האחים המוסלמים" מנסה כעת גם להתסיס את הרחוב המצרי, לאחר שהצליחה להתסיס את הרחוב הירדני נגד המלך עבדאללה, אבל בניגוד לירדן, הנשיא א-סיסי נוקט יד קשה נגד פעילי התנועה הזו מאז עלה לשלטון והוא אינו מתכוון להרפות מכך, בירדן המצב הרבה יותר קשה מכיוון שכ-70 אחוזים מתושביה הם ממוצא פלסטיני, המלך עבדאללה חושש מהפיכה צבאית נגדו והוא מתנהג בזהירות רבה כלפי עשרות אלפי המפגינים שמביעים תמיכה בחמאס.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי