בחמאס מעריכים כי המלחמה תימשך לפחות עד לאחר הבחירות בארה"ב

גורמים בכירים בחמאס מעריכים כי ראש הממשלה נתניהו איננו מעוניין בסיום המלחמה עד לאחר הבחירות לנשיאות בארה"ב בנובמבר הקרוב. לטענתם, נתניהו מעריך שטראמפ יהיה הנשיא הבא של ארה"ב והוא יסייע לישראל לפתור את כל קשייה הצבאים והמדיניים הנובעים מהמלחמה.

על פי הערכת גורמים מדיניים בכירים בירושלים, לא צפויה פריצת דרך משמעותית בעניין עסקת החטופים לפני ביקורו של ראש הממשלה נתניהו בוושינגטון, פגישתו עם הנשיא ביידן והנאום שלו בפני שני בתי הקונגרס.

בחמאס עוקבים בעניין רב אחרי הביקור המתוכנן של נתניהו בוושינגטון ואחרי האפשרות שהוא ייפגש  במהלך ביקורו גם עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

הנשיא לשעבר טראמפ שיגר כבר בסוף השבוע אזהרה לעבר חמאס ואמר: " תחזירו את כלל החטופים לפני שאכנס לתפקיד כנשיא, או שתשלמו מחיר כבד מאוד".

בחמאס דחו את האזהרה של טראמפ והציעו לו לגבש אסטרטגיה אחרת שתציל את "הבובה" ששמה ישראל ממצבה במלחמה, כך הבהיר בכיר חמאס באסם נעים.

גורמים בכירים בחמאס מעריכים כי ראש הממשלה נתניהו מתכוון לגרור רגליים ולמשוך את המלחמה ברצועת עזה עד לאחר תוצאות הבחירות בארה"ב בחודש נובמבר הקרוב.

להערכתם, ראש הממשלה נתניהו סומך על כך שהנשיא טראמפ, הידוע בתמיכתו הגדולה בישראל, ינצח בבחירות לנשיאות ויתמוך בישראל מדינית וצבאית הרבה יותר מהנשיא ביידן, כדי שהיא תוכל להכריע את חמאס ברצועת עזה.

לכן, לטענת גורמים בחמאס, הוא מאריך את המלחמה ברצועת עזה, מציב קווים אדומים חדשים לעסקה כדי להתחמק ממנה ונמנע מהקמת ועדת חקירה ממלכתית כדי להישאר על כסאו ולהרוויח זמן עד הבחירות לנשיאות בארה"ב בנובמבר.

לדבריהם, הוא רואה בניצחון דונלד טראמפ בבחירות חבל הצלה עבור ישראל במלחמת ההתשה הקשה שהיא מתמודדת עמה ב-7 חזיתות במקביל.

התעקשותו של ראש הממשלה נתניהו על הקווים האדומים שקבע כתנאי לביצוע העסקה מכניסה את הנהגת חמאס לבעייה, מכיוון שהיא הייתה בטוחה שתוכל לעצור את המלחמה בהקדם בגלל הרצון הישראלי לקבל חלק מהחטופים, עכשיו הכדור במגרשה והיא תצטרך להחליט האם להסכים לתנאיו של נתניהו או לדחות אותם, כל זה קורה בעוד ישראל מגבירה את הלחץ הצבאי על חמאס ברצועת עזה ואת החיסולים הממוקדים.

המשא ומתן על עסקת החטופים מתעכב לפי שעה , גם בגלל המחלוקות בין הצמרת הביטחונית הישראלית לבין ראש הממשלה נתניהו על הויתורים הביטחוניים שישראל נדרשת לעשות בעסקה, מצרים וקטאר הסבירו לחמאס שהקשחת העמדות של נתניהו נועדה לחזק את הבייס הפוליטי שלו וכי הוא מוכן להתגמש, אבל בחמאס לא מקבלים את ההסבר הזה.

הם רואים בכך גרירת רגליים מכוונת של נתניהו כדי להתחמק מהעסקה כעת ולהגיע לחודש נובמבר שהוא מועד הבחירות לנשיאות בארצות הברית.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי