במדינות המפרץ מעריכים כי צפויה הסלמה גדולה בין החות'ים בתימן לישראל

מדינות המפרץ רואות בהתקפה הישראלית על נמל חודיידה בתימן נקודת מפנה אסטרטגית במלחמה בין ישראל למורדים החות'ים. ארגון "אנצאר אללה" נערך למלחמה ארוכה עם ישראל, והוא מתכנן לתקוף מאגרי אנרגיה ישראלים בהם שדות הגז "ליוויתן" ו"תמר" ואת תחנות החשמל אורות רבין, רוטנברג, אשכול וחיפה.

ההתקפה של חיל האוויר הישראלי על נמל חודיידה בתימן ממשיכה להדהד ברחבי המזרח התיכון, למרות שהחות'ים הודיעו כי הנמל חזר לעבודה סדירה.

התגובה הישראלית על שיגור הכטב"מ החות'י לעבר תל אביב נחשבת בעולם הערבי לנקודת מפנה חשובה במלחמה בין ישראל לציר ההתנגדות בראשות איראן, רבים שואלים האם ישראל עוברת כעת למדיניות תגובה עוצמתית על הפגיעה בה או שזה היה אירוע חד פעמי.

בפעם הראשונה ישראל תקפה באמצעות חיל האוויר שלה מטרות אסטרטגיות של החות'ים אשר הטילו מצור ימי על ישראל בים האדום ושיגרו לעבר שטחה יותר מ-200 כטב"מים.

התקיפה הישראלית בתימן על היעד החשוב של נמל חודיידה נחשבת בעולם הערבי כמסר לאיראן ולשלוחותיה במזרח התיכון כי ידה יכולה להגיע לכל מקום, אולם ההערכה בעולם הערבי היא שהחות'ים יבצעו בקרוב פעולת נקם נרחבת בעומק הישראלי.

דיווחים בלבנון אתמול דיברו על כוונות החות'ים לתקוף מאגרי אנרגיה ישראלים בהם שדות הגז "ליוויתן" ו"תמר" ואת תחנות החשמל אורות רבין, רוטנברג, אשכול וחיפה.

גורמים בכירים במפרץ אומרים כי החות'ים רוצים לראות את ישראל בוערת בכמה אתרים  אסטרטגיים חשובים, הרבה יותר זמן מאשר בער נמל חודיידה בתימן.

החות'ים הודיעו רשמית על מותם של 9 בני אדם ופציעתם של 83 אחרים בהתקפה הישראלית בנמל חודיידה, אך לדבריהם הם יגבו מישראל מחיר הרבה יותר כבד.

הדובר הצבאי של  החות'ים הודיע כי ארגון "אנצאר אללה" נערך למלחמה ארוכה עם ישראל, שלשום שוגר טיל קרקע קרקע מתימן לעבר ישראל שיורט על ידי מערך ההגנה האווירית, בעוד החות'ים נערכים להתקפה גדולה על ישראל, הם שיגרו בינתיים טיל בודד להראות שהם לא שכחו את התגובה הצבאית שהבטיחו.

גורמים במפרץ טוענים כי החות'ים מתאמים כעת את התגובה הצבאית שלהם על ישראל עם המליציות השיעיות בעיראק, הכוונה היא לשגר בו זמנית מתימן ומעיראק כטב"מים וטילים לעבר ישראל כדי לחדור את מערך ההגנה האווירית שלה.

ישראל יצרה משוואה חדשה של תגובה על ההתקפות על שטחה, היא העלתה את סף התגובה לרמה של פגיעה ביעדים אסטרטגיים, החות'ים נענים לאתגר הישראלי ומרימים את הכפפה לכן חשוב שישראל תשמור על מדיניות עקבית ובמקרה שההתקפה החות'ית תגיע לישראל להכות את החות'ים מנה אחת אפיים ביעדים אסטרטגיים שלהם.

גורמים במפרץ טוענים כי החות'ים הופתעו מעוצמת התגובה הישראלית, הם לא העריכו כי ישראל תעיז לתקוף את נמל חודיידה וכי כבודם הלאומי נפגע והם לא יעברו על ההתקפה הישראלית בשתיקה.

פרשנים במפרץ מעריכים כי הפגיעה הישראלית במאגרי הנפט בנמל חודיידה תיצור מחסור בדלק בתימן, הם רואים בתקיפה הישראלית צעד שמוביל למלחמה אזורית כוללת במזרח התיכון.

ההערכה היא כי התלקחות החזית הנוספת בין ישראל לחות'ים בתימן לא תשפיע באופן משמעותי על הלחימה ברצועת עזה אך היא תגביר את הלחץ הצבאי על ישראל מכיוון שהחות'ים מתכננים לפגוע במטרות אסטרטגיות בתוך ישראל, המלחמה נגדם תהייה ארוכה אלא אם ישראל תסכים ללכת לעסקת עם חמאס והפסקת אש כוללת ברצועת עזה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי