מדינות המפרץ נערכות לאפשרות חזרתו של טראמפ לשלטון

במדינות המפרץ מעריכים כי אם טראמפ יהיה הנשיא הבא הוא ינקוט במדיניות כלכלית של איסוף כספים וסגירת עסקאות כדי לשפר את הכלכלה האמריקנית. בסעודיה מעריכים כי טראמפ ידחוף מחדש את נושא הנרמליזציה בין ישראל למדינות ערב ובראשן סעודיה, למרות המלחמה ברצועת עזה.

העולם הערבי עוקב בעניין רב אחרי מערכת הבחירות לנשיאות בארה"ב בחודש נובמבר הקרוב והמאבק הצפוי בין סגנית הנשיא קאמלה האריס לבין הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

ההערכה היא כי במקרה שהנשיא לשעבר טראמפ ייבחר מחדש לנשיא הוא ייעשה שינויים גדולים במדיניות האמריקנית במזרח התיכון ובמיוחד באזור המפרץ.

סיכויו של דונלד טראמפ להיבחר מחדש לתפקיד הנשיא גברו בעקבות ניסיון ההתנקשות הכושל בחייו ופרישתו של הנשיא המכהן ג'ו ביידן מהמרוץ.

במדינות המפרץ מעריכים כי אם טראמפ יהיה הנשיא הבא הוא ינקוט במדיניות כלכלית של איסוף כספים וסגירת עסקאות כדי לשפר את הכלכלה האמריקנית.

גורמים בכירים במפרץ אומרים  כי טראמפ, כנשיא חדש, יחתום עם מדינות במפרץ על הסכמי הגנה חדשים כדי לקבל עוד כספים עבור קופתה של ארה"ב.

מה שמכתיב את המדיניות האמריקנית כלפי מדינות המפרץ הוא כמובן האינטרסים הביטחוניים והכלכליים של ארה"ב במיוחד בנושא הנפט ומחיריו.

בתקופת כהונתו הקודמת דחף הנשיא טראמפ להקמת התאגדות של מדינות המפרץ נגד איראן וחתימת הסכמי נורמליזציה בינן לבין ישראל וגם להכרה אמריקנית בירושלים כבירת ישראל.

בסעודיה מעריכים כי טראמפ ידחוף מחדש את נושא הנרמליזציה בין ישראל למדינות ערב ובראשן סעודיה למרות המלחמה ברצועת עזה.

במדינות המפרץ לא מרוצים, בלשון המעטה, מהמדיניות של הנשיא  ג'ו ביידן כלפי איראן, גורמים בסעודיה טוענים כי הוא נוקט מדיניות רופסת ביחס לאיראן וכלפי הסכנה שהיא מהווה על מדינות המפרץ בפרט ומדינות העולם בכלל.

יש גם כעס עליו על האופן שבו הוא הסיג את כוחות צבא ארה"ב מאפגניסטן והתמיכה הגדולה שהעניק לישראל במלחמתה נגד חמאס ברצועת עזה.

במפרץ מעריכים כי בתקופת נשיאות חדשה של הנשיא טראמפ עלול להסלים העימות ביו ארה"ב לסין וליצור מפץ גדול וסכסוכים חדשים שעדיין קשה להעריך את תוצאותיהם.

דונלד טראמפ לא צפוי לשנות את יחסו למדינות המפרץ שהיה לו בתקופת כהונתו הראשונה כנשיא, אבל הוא צפוי להתמקד בנושא הסכנה האיראנית.

ייתכן שהוא ינסה להפחית את המתיחות בין ארה"ב לאיראן אשר מאשימה במיוחד אותו, באופן אישי, באחריות לחיסולו של קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס" ב"משמרות המהפכה" בשדה התעופה של בגדאד בינואר 2020, גורמים אחרים במפרץ מעריכים כי טראמפ לא יתרכך וימשיך לנהוג ביד קשה כלפי איראן, הוא לא יסיר את הסנקציות הקשות שהטיל עליה ולא יחתם עמה על הסכם גרעין חדש.

באשר ליחסים של מדינות המפרץ עם רוסיה וסין הרי שטארמפ אינו רואה בשתי המעצמות האלה סכנה לארה"ב, הוא לא רוצה שארה"ב תהפוך לשוטר של המזרח התיכון וטוען כי אפשר להסתדר איתן. הוא רואה את עצמו כנושא ונותן מוכשר שאפשר לעשות עמו עסקאות.

להערכת גורמים במפרץ, טראמפ יפעל כנשיא להביא לסיום מהיר של המלחמה ברצועת עזה ולהרגעת האזור.

מומחים במפרץ מעריכים שניצחון של טראמפ  בבחירות בנובמבר ישפיע על השווקים של מדינות מועצת שיתוף הפעולה של המפרץ בכמה דרכים.

הייצור המקומי של אנרגיה יתחזק וגם תעשיית הנפט והגז, דבר שעשוי לחזק את שוק האנרגיה האמריקני  וזה יבוא לידי ביטוי בכלכלות התלויות בנפט של מדינות המפרץ.

ערוץ אלערביה הסעודי ציטט באחרונה כלכלנים שטוענים כי המדיניות המסחרית של טראמפ כלפי סין תשפיע על הדינמיקה של המסחר העולמי והדרישה לנפט ועלולה להביא להאטת הכלכלה של סין.

מדינות המפרץ וארה"ב שמרו על יחסים כלכליים מאוזנים בתקופת נשיאותו של טראמפ, והן המשיכו בכך עד להתפשטות נגיף הקורונה, שעצר את שרשראות האספקה ​​ברחבי העולם.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי