מה מסתתר מאחורי מפגש הפיוס הפלסטיני בסין?

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי מפגש הפלגים הפלסטינים בסין נועד להביך את ישראל ולהעמיד אותה בפני עובדה מוגמרת כי הרש"פ וחמאס הן שישלטו ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה אך הדבר לא יקרה. לדבריהם, הרחוב הפלסטיני אדיש לחלוטין ביחס להודעה על תוצאות המפגש בסין מכיוון שהוא יודע כי מדובר במצג שווא של אחדות לאומית פלסטינית.

גורמים מדיניים בירושלים מתייחסים בביטול להודעת הפלגים הפלסטינים ,שנועדו השבוע בביג'ינג שבסין, על הגעה להסכמה על הקמת ממשלת אחדות לאומית פלסטינית זמנית שתשלוט ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה.

לדבריהם, מדובר בהבטחה שנכתבה על הקרח כדי לרצות את המארחים הסיניים וכי תנועת פת"ח ותנועת חמאס הן כמו שני קווים מקבילים שאינם יכולים להיפגש, חילוקי הדעות ביניהן אינם ניתנים לגישור מאז  2007 ועד היום לאחר שחמאס גירשה בכוח את הרש"פ מרצועת עזה באמצעות הפיכה צבאית.

מלבד זאת אומרים אותם גורמים, ישראל היא שתכבוש צבאית את כל רצועת עזה ותנקה את כל שרידי השלטון של חמאס, העמדה הישראלית היא שהרש"פ וחמאס אינן יכולות לשלוט ברצועה בגלל תמיכתן בטרור ולכן יהיה שם שלטון פלסטיני אחר שמקובל על ישראל.

גורם ביטחוני בכיר מעריך כי סיבה נוספת להגעה על הסכמה בין הפלגים הפלסטינים על אופי השלטון ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה, נועדה לנסות ולהציב את ישראל בפני עובדה מוגמרת ולהכתיב לה את המציאות שהפלסטינים רוצים בתום המלחמה, אולם זה לא יקרה מפני שלפלסטינים אין את הכוח לכפות זאת על ישראל או על ארה"ב, במיוחד אם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ יהיה הנשיא הבא של ארה"ב.

הרחוב הפלסטיני קיבל את ההודעה הפלסטינית שהגיעה מסין באדישות מוחלטת ואף אחד לא מתייחס ברצינות לתוכן ההודעה הזו.

בשנים עברו הגיעו תנועת חמאס ופת"ח להסכמי פיוס במכה, בדוחא, בצנעא ובמוסקווה, אף אחד מהם לא יצא אל הפועל.

נראה כי לרש"פ ולחמאס יש אינטרס משותף ליצור בפני הציבור הפלסטיני מצג שווא של אחדות לאומית. הרש"פ ומחמוד עבאס שעומד בראשה שנואים על הרחוב הפלסטיני בגלל תופעות השחיתות הרבות במנגנוני הרש"פ והקשר הביטחוני של הרש"פ על ישראל, ואילו חמאס איבדה הרבה מהפופולאריות שלה ברחוב העזתי בגלל הנכבה החדשה שהיא הביאה על רצועת עזה ב-7 באוקטובר.

הרש"פ הקימה לפני כמה חודשים בלבד ממשלת טכנוקרטים בראשות מוחמד מוצטפא,בלחץ אמריקני ואירופאי, שאמורה לטפל במיגור השחיתות והמלחמה בטרור, אולם היא מקרטעת, עכשיו טוענים גורמים בכירים בתנועת פת"ח כי בעקבות המפגש בביג'ינג, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יפתח בהתיעצויות עם כל הפלגים להקמת ממשלת אחדות לאומית זמנית כדי להשיג אחדות לאומית ולהיערך לשלטון ברצועת עזה אחרי המלחמה.

בדיונים בבג'יניג היו מחלוקות רבות על סוגיית ההכרה בישראל,  אבל הפלגים הפלסטינים טיאטאו מתחת לשטיח את הסוגייה הזו שלא נפתרה בגלל התנגדות חמאס והג'יהאד האסלאמי להכיר בישראל, ארגון הג'יהאד האסלאמי פירסם  הודעה כי הוא לא הסכים להכיר בישראל, שאר הפלגים שותקים אבל אט אט ייצאו החוצה כל המחלוקות שהיו במהלך הדיונים בסין.

למעשה, למרות ההודעה יצאה מסין, הפלסטינים תקועים במשבצת הראשונה מאז שנת 2007 וחילופי ההאשמות בין הפלגים נמשכים.

גורמים בכירים בתנועת פת"ח מעריכים כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יודע כי אין שום סיכוי שאחרי ה-7 באוקטובר הקהילה הבינלאומית תסכים להקמת ממשלת אחדות של הרש"פ עם חמאס אבל הוא משחק את המשחק, הוא מעריך שארה"ב תכשיל את יישום הקמת הממשלה החדשה והוא ייצא נקי מכל אשמה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי