הערכה: קמלה האריס כנשיאת ארה"ב תשנה את המדיניות האמריקנית במזרח התיכון

גורמים במפלגה הדמוקרטית בארה"ב מעריכים כי אם קמלה האריס תיבחר לנשיאה החדשה של ארה"ב היא תשנה את מדיניותה כלפי ישראל ותעצור את המלחמה לאלתר ברצועת עזה. הדרג המדיני בירושלים מודאג מאוד מהאפשרות הזו אשר תשאיר את חמאס בשלטון ברצועה ואת מרבית החטופים הישראלים בשבי במנהרות.

פגישת ראש הממשלה נתניהו עם קמלה האריס בוושינגטון הייתה קצרה אך היא הדליקה "אור אדום" בקרב צמרת הדרג המדיני בישראל.

העמדות הפרו פלסטיניות שלה והרצון העז שלה לעצור את המלחמה לאלתר מבלי שהוחזרו כל החטופים וישראל מוטטה את שלטון חמאס ברצועת עזה מעוררות דאגה בירושלים.

קמלה האריס הדגישה בפגישה עם ראש הממשלה נתניהו את דאגתה העמוקה מהקורבנות הפלסטינים הרבים ברצועת עזה וכי הגיעה העת לעצור את המלחמה ההרסנית ברצועה שנמשכת יותר מ-9 חודשים.

מקורביה של קמלה האריס אומרים כי לא חל שום שינוי בעמדתה והיא כבר הביעה את העמדות האלה בפומבי באופן עקבי וכי היא תומכת בישראל.

אולם גורמים במפלגה הדמוקרטית טוענים כי היעדרותה מנאומו של ראש הממשלה נתניהו בקונגרס ביום רביעי שעבר הוא איתות ברור לשינוי שהיא מתכננת ביחסה לישראל אם תיבחר לנשיאה בחודש נובמבר הקרוב וכי כמחצית מחברי הקונגרס מהמפלגה הדמוקרטית הלכו בעקבותיה והחרימו את נאום נתניהו.

בחודש דצמבר האחרון הודלפו ידיעות מהבית הלבן כי קמלה האריס רצתה לנקוט עמדה נוקשה יותר כלפי ראש הממשלה נתניהו על האופן שבו הוא מנהל את המלחמה ברצועת עזה, בהופעה בחודש מרץ שעבר היא כבר ביקרה בחריפות את המחיר הכבד שמשלמים הפלסטינים בחיי אדם ברצועת עזה.

הדעה הזו של האריס מייצגת את העמדה הרווחת בקרב חברי המפלגה הדמוקרטית ובקרב הדור הצעיר בציבור האמריקני.

קמלה האריס היא בת מהגרים, יש עלייה במספר בני המהגרים בארה"ב, עד 2019 יותר מאחד מתוך 10 אזרחים אמריקנים היה בן מהגרים ויותר מ-25 אחוזים מהילדים האמריקנים לפחות אחד מהוריהם היה מהגר.

קמלה האריס בניגוד לג'ו ביידן מייצגת את הדור החדש של האמריקנים שמתייחסים לברית נאט"ו ולישראל כדברים חשובים בשורה של דברים אחרים חשובים לא פחות, אבל הדור הצעיר האמריקני מתייחס לסוגיות כמו שינוי האקלים וזכויות האדם כדברים חשובים יותר.

מקורביה של קמלה האריס טוענים כי יש לה ניסיון מצטבר בתחום מדיניות החוץ כתוצאה מחברותה בוועדת המודיעין והביטחון הפנימי בסנאט.

בתפקידה כסגנית נשיא בארבע השנים האחרונות היא ביקרה 17 פעמים בחו"ל וייצגה את הנשיא ביידן בועידות בינלאומיות חשובות בהן וועידת מינכן לביטחון זמן קצר לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר 2022.

כמו כן היא טיפחה קשרים עם מנהיגי מקסיקו, ואמריקה הלטינית וביקרה שלוש פעמים באפריקה.

זה נותן לה יתרון בתחום יחסי החוץ, למרות ההסכמה הגדולה שיש לה עם הנשיא ביידן בעניין מדיניות החוץ של ארה"ב ברור שיש מחלוקת גדולה ביניהם בנושא המלחמה של צה"ל ברצועת עזה.

אם היא תיבחר לתפקיד הנשיא ההערכה במפלגה הדמוקרטית בארה"ב כי היא תשנה במהירות את מדיניותה  הנוכחית של ארה"ב כלפי ישראל כדי לעצור את המלחמה לאלתר , למרות שלא הוחזרו כל החטופים ולא הושגו כל יעדי המלחמה, במצב כזה, חמאס ימשיך לשלוט ברצועת עזה וישראל תנחל מפלה גדולה במלחמה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"[

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי