יחיא סינוואר לא רוצה כעת עסקת חטופים

על פי גורמים בחמאס, למרות המשא ומתן על עסקת החטופים המתחדש ברומא, יחיא סינוואר איננו מעוניין בעסקה כעת. יחיא סינוואר מעודד מההתפתחויות האחרונות שלהערכתו משפרות את מצבה של חמאס במלחמה והוא מעדיף להמתין לעיתוי אחר.

על פי גורמים בחמאס, אחרי חיסולם של מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית ושל ראפע סלאמה, מפקד חטיבת ח'אן יונס, בהפצצה ישראלית מתוכננת היטב, יחיא סינוואר נעלם במנהרות בבטן האדמה וניתק קשר עם ההנהגה בחו"ל מחשש שהמודיעין הישראלי יאתר אותו ויחסל אותו.

השיחות המתחדשות ברומא על עסקת החטופים והפסקת האש ברצועת עזה אינן מעניינות במיוחד את יחיא סינוואר, הוא ימשיך לסחוט את ישראל בשיטת הסלאמי לויתורים נוספים, אבל הוא חש שההתפתחויות האחרונות הן לטובתו ולכן איננו ממהר לעסקה. במה מדובר?

א.ההצהרות של הנשיא ביידן, סגניתו קמלה האריס והמועמד לנשיאות דונלד טראמפ אשר האיצו בראש הממשלה נתניהו לסיים את המלחמה ברצועת עזה לאלתר.

כשיחיא סינוואר שומע את ההצהרות האלה שמבטאות לחץ אמריקני על ראש ממשלת ישראל לסיים את המלחמה, מדוע שימהר לעסקה? עדיף לו לחכות להתגברות הלחץ על ישראל עד שהיא תפחית את הלחץ הצבאי על חמאס.

ב.ההסלמה בגבול הצפון בעקבות הטבח שעשה חזבאללה בתושבי הכפר הדרוזי מג'דל שמס ברמת הגולן, בחמאס מעריכים כי ישראל תגיב בעוצמה נגד חזבאללה בלבנון וכי המצב עלול להתדרדר עד למלחמה כוללת  ואפילו מלחמה אזורית בהשתתפות איראן.

בתרחיש כזה, יחיא סינוואר מעריך שצה"ל ייאלץ להרפות את הלחץ הצבאי על תנועת חמאס ברצועת עזה ולהעתיק כוחות מהרצועה לגבול הצפון, דבר שייתן לזרוע הצבאית של חמאס זמן להתאושש ולהתארגן מחדש.

ג. בניגוד לידיעות המופצות בישראל, חמאס עדייין מחזיק במחצית מכוחו הצבאי לאחר 9 חודשים של לחימה.

יש לו עוד כ-15 אלף מחבלים חמושים במאות ק"מ של מנהרות ברצועת עזה, באחרונה גייס חמאס מאות  פעילים חדשים לשורותיו והכניס מחרטות לתוך המנהרות כדי לחדש את ייצור הרקטות ופצצות המרגמה.

ד. יחיא סינוואר דוחה את הקווים האדומים שהציב ראש הממשלה נתניהו לעסקה כמו הישארות צה"ל ב"ציר פילדלפי" ומניעת מעבר מחבלים חמושים מדרום הרצועה לצפונה דרך מסדרון נצרים, הוא מעריך שככל שיחלוף הזמן, הלחץ הפנימי בישראל והלחץ החיצוני על נתניהו יתגברו והוא ייאלץ להתקפל ולהיכנע לדרישות חמאס.

לכן, יחיא סינוואר איננו ממהר לשום עסקה, הכוח הצבאי שבידיו מספיק לו להילחם נגד צה"ל ברצועה עוד כמה חודשים לפחות בעוד ישראל מסתבכת צבאית בלבנון ובזירה הבינלאומית.

מבחינתו,ההתפתחויות האלה הן לטובתו והוא ינצל אותן כדי להשיג מקסימום של הישגים במשא ומתן על העסקה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי