התוכנית לניטרול כוחו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ברצועה

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי התוכנית של איחוד האמירויות ליום שאחרי ברצועת עזה הינה מלכודת לישראל וכי מי שישלוט בפועל מאחורי הקלעים הם חמאס ומוחמד דחלאן. לדבריהם, הפתרון היחיד כרגע שישרת את האינטרסים הביטחוניים של ישראל הינו הקמת ממשל צבאי זמני ברצועה.

הדיונים בין ישראל לארה"ב ואיחוד האמירויות בנוגע ליום שאחרי המלחמה ברצועת עזה תופסים תאוצה גדולה.

על פי גורמים פלסטינים בכירים שמעורים במגעים, איחוד האמירויות מוכן לקחת על עצמו את מימון שיקום רצועת עזה בתנאי שתוקם ממשלה פלסטינית חדשה בראשותו של ד"ר סלאם פיאד, במקום הממשלה הפלסטינית הנוכחית בראשות מוחמד מוצטפא, הנחשב למושחת ומקורב ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

לממשלה החדשה שתוקם יהיו סמכויות בלעדיות לניהול החיים ברצועת עזה, ללא התערבותו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

גורמים בכירים בפת"ח טוענים כי המלחמה ברצועת עזה מקרבת את סופו הפוליטי של יו"ר הרש"פ, המגמה של איחוד האמירויות היא לנטרל את מחמוד עבאס מכל השפעה ולהפוך אותו ל"נשיא של כבוד" בדרך לדחיקתו החוצה מהחיים הפוליטיים.

השנאה בין איחוד האמירויות ליו"ר הרש"פ הינה גדולה בעיקר בגלל שמוחמד דחלאן,יריבו המר של מחמוד עבאס, משמש כיועץ של נשיא איחוד האמירויות השיח' מוחמד בן זאיד.

סלאם פיאד הינו פוליטיקאי וכלכלן פלסטיני עצמאי ששימש כראש הממשלה הפלסטיני בין השנים 2007-2013, הוא מקובל על מדינות המערב ונחשב למי שאיננו מעורב במעשי שחיתות.

ד"ר סלאם פיאד, שנחשב למתון ונקי כפיים, מלמד כעת כלכלה בארה"ב באוניברסיטת פרינסטון הביע עמדה האומרת כי הרש"פ איננה מסוגלת להתמודד עם הבעיות בשטחי יהודה ושומרון וכי היא איבדה את הלגיטימיות שלה, לדבריו הפתרון הוא בהצטרפות חמאס לאש"פ והקמת ממשלה שבה לתנועת חמאס יהיה חלק בשלטון., על פי גורמים בחמאס לסלאם פיאד יש קשר שוטף עם הארגון וגם עם מוחמד דחלאן יריבו המר של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

הרש"פ מתנגדת בתוקף לתוכנית של איחוד האמירויות ורואה בה קונספירציה להדיח מתפקידם בדרך דיפלומטית את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ואת מקורבו חוסיין א-שיח', מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ.

גורמים בכירים בתנועת פת"ח ברצועת עזה אומרים כי הרחוב העזתי יסכים לתוכנית של איחוד האמירויות מכיוון שהוא רוצה שיקום מהיר של הרצועה מנזקי המלחמה ואם איחוד האמירויות מציע זאת יש לחטוף את ההצעה.

המרוויחים העיקריים: חמאס ומוחמד דחלאן

 

 

התוכנית של איחוד האמירויות ברצועת עזה היא גרועה לישראל, פירושה הוא שבאופן מעשי מי שישלוט בשטח ברצועת עזה יהיו ארגון חמאס ומוחמד דחלאן.

חמאס מבין כי לאחר הטבח של ה-7 באוקטובר הוא לא יוכל להיות רשמית מי ששולט ברצועה והוא מוכן לשליטה לא רשמית בשטח, גם מוחמד דחלאן אינו מעוניין לשלוט ברצועה מבלי שנבחר למשימה הזו באופן חוקי בבחירות דמוקרטיות אבל הוא מתואם היטב עם חמאס בעניין.

מוחמד דחלאן עצמו וסגנו סמיר משהראווי נפגשו בעניין הזה עם מנהיג חמאס אסמעיל הנייה בדוחא כדי לתאם עמדות.

על פי גורמים אמריקנים, בשבוע שעבר התקיימה באבו דאבי פגישה משולשת של השר רון דרמר, ברט מקגורק, יועצו של הנשיא ביידן לענייני המזרח התיכון עם נציגים בכירים של איחוד האמירויות לדיון בתוכנית האמירתית, במהלך הפגישה הציג השר דרמר גם את תוכניתו של שר הביטחון גלנט להקמת "איים הומניטריים" ברצועת והקמה הדרגתית של שלטון חלופי לחמאס.

גורמים אמריקניים אומרים כי ישראל מביעה הסכמה ללכת על התוכנית של איחוד האמירויות כדי לדחוק החוצה את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מכל השפעה ברצועה.

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי התוכנית של איחוד האמירויות היא מלכודת לישראל, ד"ר סלאם פיאד יהיה למעשה "בובה" ומי שישלוט בפועל ברצועה מאחורי הקלעים הם מוחמד דחלאן ותנועת חמאס שמתואמים ביניהם, לתנועת חמאס יש עדיין כמחצית מכוחה הצבאי עם אלפי מחבלים חמושים למרות ההצהרות של בכירים ישראלים כי היא בדרך לתבוסה.

לדברי הגורמים הביטחוניים הבכירים, ראש הממשלה נתניהו צריך להיזהר מהמלכודת הזו ולהכריז על שלטון צבאי זמני ברצועה, זהו הפיתרון הטוב ביותר לישראל כרגע.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי