מתקפת ה-7 באוקטובר האיצה את היחלשות תנועת פת"ח

מאז תחילת המלחמה נחלש עוד יותר מעמדה של תנועת פת"ח, שהיא עמוד השדרה של הרש"פ ושל אש"פ. בכירים בתנועה מאשימים את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כי הוא דירדר אותה לשפל חסר תקדים וכי במקרה של בחירות כלליות, חמאס תביס אותה בנקל.

מאז מתקפת "מבול אלאקצא" ב-7 באוקטובר, ניכרת ירידה ברמת הפעילות של תנועת פת"ח שהיתה שם דבר בשטחי יהודה ושומרון.

במקביל לירידה במעמדה של תנועת פת"ח, התחזק על חשבונה כוחה של תנועת חמאס.

תנועת פת"ח היא תנועה פוליטית ועמוד השדרה של הרש"פ ואש"פ, היחלשות מעמדה של הרש"פ ברחוב הפלסטיני מקרינה באופן טבעי על תנועת פת"ח וגורמת לה גם כן להיחלש, הפופולאריות שלה ברחוב הפלסטיני נמצאת בשפל לעומת הפופולאריות של תנועת חמאס שהתחזקה מאז הטבח בישובי עוטף עזה.

מעמד הרש"פ נחלש בגלל תופעות השחיתות שהתפשטו במנגנוניה ומכיוון שהיא נחשבת ברחוב הפלסטיני לקבלן הביצוע של מערכת הביטחון הישראלית.

מדובר בתהליך שהחל כבר בשנת 2006, האינתיפאדה השניה הסתיימה בכישלון צבאי, יאסר ערפאת, שהיה סמל המאבק  של תנועת פת"ח, מת בשנת 2004 ובכיר פת"ח מרוואן ברגותי, שהיה אדריכל הטרור של האינתיפאדה השנייה, נעצר על ידי ישראל והועמד לדין.

בעקבות כישלון הסכמי אוסלו זכתה תנועת חמאס בבחירות לפרלמנט הפלסטיני, הרש"פ סירבה לתת לה את חלקה בעוגת השלטון ובשנת 2007 עשתה תנועת חמאס הפיכה צבאית ברצועת עזה וגירשה ממנה את אנשי הרש"פ ואת העומד בראשה.

תנועת פת"ח שומרת על שתיקה פוליטית מאז מתקפת "מבול אלאקצא" של חמאס על ישראל אך בכירים ברש"פ כמו חוסיין א-שיח', מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ ומחמוד אלהבאש, יועצו של יו"ר הרש"פ לענייני דת, יצאו במתקפה על תנועת חמאס ומאשימים אותה כי הביאה אסון על הפלסטינים ברצועת עזה.

הביקורת ברחוב הפלסטיני על תנועת פת"ח נובעת מכך שהיא מתנגדת רשמית לעיקרון "המאבק המזויין" נגד ישראל ורואה בכלי המשא ומתן את הדרך היחידה להגיע להסכם מדיני עם ישראל.

בכירים בתנועת פת"ח מטילים על יו"ר הרש"פ הנוכחי מחמוד עבאס, שהינו גם ראש תנועת פת"ח, את האחריות לכישלון הגדול של התנועה.

לטענתם, הוא החליש את מוסדות אש"פ והרחיק מהם את מתנגדיו הפוליטיים, הוא הקיף את עצמו בחבורה של מקורבים מושחתים ועושי דברו ונלחם במרוואן ברגותי שמנסה לחזור לזירה הפוליטית מתך הכלא הישראלי כדי להתמודד בבחירות לנשיאות שמחמוד עבאס דוחה  בתירוצים שונים מחשש שיפסיד בהן.

על פי בכירים בתנועת פת"ח, מחמוד עבאס דירדר את תנועת פת"ח לשפל המדרגה והיא נחשבת היום לחזית הקדמית של הרש"פ רק באופן רשמי, רבים מחבריה מתנגדים למדיניות של הרש"פ והעומד בראשה.

תנועת פת"ח נמצאת היום במשבר עמוק ומתקפת ה-7 באוקטובר חיזקה עוד יותר את מעמדה של חמאס בזירה הפוליטית הפלסטינית.

על פי סקרי דעת הקהל הפלסטינים, בתרחיש של בחירות כלליות ביהודה ושומרון ורצועת עזה, תנועת חמאס תגרוף את כל הקופה.

בכירים בפת"ח אומרים כי מחמוד עבאס סיים את תפקידו והוא נאחז בקרנות המזבח אך תוצאות המלחמה ברצועת עזה יוליכו אותו הבייתה בעל כורחו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי