חיסול אסמעיל הנייה בטהראן הוא מכה כפולה לחמאס ולאיראן

איראן הודיעה על חיסולו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה בעת ביקורו בטהראן להשתתפות בטקס ההשבעה של נשיא איראן החדש מסעוד פזשכיאן. מדובר בחיסול חשוב מבחינה מבצעית ומורלית אך הוא כנראה לא ישפיע על המלחמה ברצועת עזה ועל העסקה לשחרור החטופים.

שעות ספורות אחרי חיסולו של בכיר חזבאללה פואד שוכר על ידי מטוסי חיל האוויר הישראלי בשכונת א-דאחייה בביירות, הודיעה איראן רשמית כי מנהיג חמאס אסמעיל הנייה חוסל לפנות בוקר בטהראן ביחד עם שומר ראשו ווסים אבו שעבאן.

חמאס אישר רשמית את דבר החיסול, האשים את ישראל והבטיח נקמה.

ישראל שומרת על שתיקה וראש הממשלה נתניהו אסר על השרים להתבטא בנושא.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס גינה את חיסולו של אסמעיל הניה.

על פי גורמי מודיעין בישראל, אסמעיל הנייה היה בסוד הטבח האכזרי שעשה חמאס בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר.

על פי דיווחים מטהראן, אסמעיל הניה ושומר ראשו חוסלו בדירה שבה הם שהו במקום האירוח של המנהיגים הזרים שמבקרים באיראן.

החיסול בוצע באמצעות טיל ששוגר מרחוק לעבר חדר השינה שבו שהה אסמעיל הניה.

מדובר במכה כפולה לחמאס ולאיראן, אסמעיל הניה ניהל היטב את חמאס מבחינה מדינית וייצר לו קשרים בכל העולם המוסלמי וגם הביא לו כספי תרומות רבים לממן את פעילות הטרור שלו.

הוא היה ראש האגף בהנהגת חמאס התומך בקשר עם איראן השיעית בניגוד לח'אלד משעל שתומך בהידוק הקשרים עם הציר הסוני של "האחים המוסלמים"  בראשות קטאר, טורקיה ופקיסטאן.

איראן נכשלה בגדול כשלא הצליחה לאבטח היטב את אסמעיל הנייה על אדמתה והוא חוסל בלב טהראן, מדובר במחדל ביטחוני גדול, הכישלון הזה מצטרף לכשלונות רבים של איראן כמו הכישלון בהגנה על פח'רי מוחסן זאדה, אבי פצצת הגרעין האיראנית שחוסל באיראן על ידי המוסד הישראלי בנובמבר 2020.

אסמעיל הניה טעה בגדול כשעזב את דוחא בקטאר ויצא לאיראן להשתתף בטקס ההשבעה של נשיא איראן החדש מסעוד פזשכיאן, בכך הוא איפשר למוסד הישראלי לחסל אותו.

הוא אף הוא אף הספיק אמש להיפגש עם המנהיג העליון עלי חמינאי יחד עם מנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה. לפי הדיווחים,

ההערכה היא שהמוסד הישראלי נמנע מלחסל אותו על אדמת קטאר משתי סיבות: קטאר היא אחת המתווכות בין ישראל לחמאס על עסקת החטופים וגם מסיבות מבצעיות שאי אפשר לפרטן כרגע.

גורמים בחמאס טוענים כי חיסולו לא ישנה את המערכה נגד ישראל שחיסלה מנהיגים רבים בחמאס ובראשם השיח' אחמד יאסין, מייסד תנועת חמאס, וכי התנועה תבחר מנהיג חדש.

אבל מדובר במכה מבצעית ומורלית קשה נוספת לחמאס אחרי חיסולו של מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה.

מי שירוויח מהחיסול הזה הינו יחיא סינוואר שהייתה לו יריבות קשה עם אסמעיל הניה, מעמדו יתחזק עוד יותר מכיוון שהוא זה שנלחם בשטח נגד ישראל  ושולט בזרוע הצבאית של חמאס ומחזיק בקלף המיקוח החשוב ביותר שהינו החטופים הישראלים.

בחמאס טוענים כי חיסול אסמעיל הניה היה חלק מניסיון ישראלי להפעיל לחץ על הנהגת חמאס בעניין עסקת החטופים וכי הדבר לא יעזור לישראל וחמאס לא ישנה את עמדותיו.

חיסולו של אסמעיל הנייה לא יביא להפסקת המלחמה ברצועת עזה והיא תימשך כל עוד יחיא סינוואר ושאר חברי ההנהגה הצבאית של חמאס עדיין בחיים.

בעוד חמאס מאשימה ישירות את ישראל, משמרות המהפכה של איראן מסרו כי "אנו חוקרים את אירוע מותו של הנייה ונודיע על תוצאות החקירה בהמשך". חבר הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, איים לאחר חיסול המנהיג הנייה ואמר כי "ההתנקשות במפקד איסמעיל הנייה היא מעשה פחדני שלא יעבור בשקט".

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי