טקטיקת ההשהייה של איראן משרתת את האסטרטגיה להתיש את ישראל

איראן מתקדמת בהכנות להתקפה על ישראל ופתחה בטהרן חדר מלחמה משותף ל"משמרות המהפכה" והשלוחות שלה במזרח התיכון . בינתיים איראן נוקטת בטקטיקה של השהייה כדי למרוט את עצביהם של תושבי ישראל כחלק מאסטרטגיית ההתשה של ישראל.

מבחינה מוסלמית הלכתית איראן וחזבאללה יכולות לנקום את מותם של פואד שוכר , רמטכ"ל חזבאללה, ושל מנהיג חמאס אסמעיל הניה, ביחד עם שאר השלוחות השיעיות , 3 ימי האבל חלפו והשניים נקברו עמוק באדמה.

אבל בהחלט אפשרי שאיראן מעדיפה למשוך זמן כדי שישראל תמרוט את עצביה בהמתנה למתקפת הנקם, טקקטיקת ההשהייה הזו נצפתה מראש על ידי ישראל והיא חלק מאסטרטגיית הההתשה שאיראן מפעילה נגד ישראל, לא רק התשה צבאית מ-7 חזיתות במקביל, אלא גם התשה כלכלית ופסיכולוגית של ישראל, להאריך את המלחמה נגד ישראל כמה שיותר זמן כדי להחלישה, בינתיים איראן איננה נפגעת ממלחמת ההתשה הזו ומקריבה למען השגת המטרה את הפלסטינים ואת השיעים בשלוחות השונות במזרח התיכון.

האיראנים מנצלים את הזמן להשלים את ההכנות להתקפה על ישראל.

העיתון הלבנוני אלאח'באר דיווח ב-3 באוגוסט כי איראן זימנה לטהרן כמה מראשי המליציות בעיראק כדי לתכנן עמם את ההתקפה על ישראל, היא גם הקימה חדר מלחמה מיוחד שיתאם את הפעילות הצבאית נגד ישראל עם כל השלוחות שלה במזרח התיכון, הכוונה האיראנית היא לתקוף גם את הבסיסים האמריקניים במזרח התיכון.

לאיראן יש סיבות טובות, מבחינה, לתקוף שוב ישירות את ישראל.

א.חיסול מנהיג חמאס אסמעיל הניה בטהרן נחשב לפגיעה בריבונות האיראנית.

ב.החיסול נחשב לפגיעה בביטחון הלאומי של איראן.

ג. החיסול פגע בתדמיתה של איראן בעולם כמעצמה אזורית חזקה ששום מדינה איננה רוצה להתעמת עמה.

ד.פגיעה בכבוד הלאומי של הרפובליקה האסלאמית.

ההערכה בישראל היא שהאיראנים עדיין לא סיימו לתכנן ולתאם היקף התגובה שלהם.

גורם ביטחוני ישראלי אומר כי האיראנים מחפשים דרכים לפרוץ ולחדור את ההגנה האווירית שהקואליציה הבינלאומית תעניק לישראל.

טקטיקת ההשהייה גם מאפשרת לאיראן לתכנן ולתאם בצורה טובה יותר עם שלוחותיה את ההתקפה על ישראל, בינתיים היא פתחה במסע הפחדה ולוחמה פסיכולוגית באמצעי התקשורת שלה וברשתות החברתיות, מטרת האיראניים לזרוע פחד ותבהלה בתוך ישראל ולפגוע בכלכלה הישראלית.

חברות תעופה ביטלו טיסות לישראל, חברות תעשיתיות משביתות פעילות, השקל נחלש, היצוא יורד והיבוא מתייקר, המשק הישראלי בהמתנה, הם עלולים למשוך את המצב הזה זמן רב אם ישראל לא תתעשת ותיקח את היוזמה לידיה.

בעוד ההכנות הצבאיות להתקפה על ישראל נמשכות, איראן נוקטת בפעילות דיפלומטית אינטנסיבית מול האו"ם,האיחוד האירופי, רוסיה, סין ,ירדן ואלג'יריה ומזהירה כי "התעלמות מהצורך להתעמת עם ישראל מסכן את השלום והביטחון באזור".

איראן מכינה את הקרקע מבחינה בינלאומית להצדיק את ההתקפה שהיא מתכננת על ישראל שלטענתה פגעה בריבונותה בכך שחיסלה את אסמעיל הניה בלב טהראן ומאשימה את ארה"ב כי נתנה לישראל אור ירוק לחיסול אסמעיל הניה.

ישראל מעולם לא לקחה את האחריות על חיסולו של אסמעיל הניה.

הרעה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי