מה יהיה אופי התגובה האיראנית על ישראל לאחר חיסול אסמעיל הניה?

ההערכה בישראל היא כי איראן תגיב באופן צבאי נרחב נגד ישראל על חיסולם של פאדי שוכר ואסמעיל הניה אך היא איננה מעוניינת במלחמה אזורית. האיראנים מתכננים גם לפגוע במטרות אמריקניות במזרח התיכון באמצעות המליציות שלהן.

איראן מנהלת מלחמת עצבים ולוחמה פסיכולוגית נגד ישראל, שדרוכה כמו קפיץ מבחינה ביטחונית, כדי לקדם את פניה של פעולת הנקם של ציר ההתנגדות האיראני על חיסולם של רמטכ"ל חזבאללה פאדי שוכר ומנהיג חמאס אסמעיל הניה.

אברהים אלעזיזי, ראש הועדה לביטחון לאומי בפרלמנט האיראני אמר כי התגובה של אירן היא דבר סופי, היא תהייה נחרצת ומכאיבה, היא גם תהייה מרתיעה ותעורר חרטה בישראל ובארה"ב על החיסול, האיראנים מאשימים רשמית את ארה"ב כי היא סייעה לישראל בחיסולו של אסמעיל הניה.

על פי ההערכות בישראל, התגובה האיראנית תהייה הפעם שונה מהתגובה שלה ב-14 באפריל על חיסולו של הגנרל חסן מהדאווי בדמשק, אז שיגרה איראן יותר מ-300 טילים בליסטיים וכטב"מים לעבר ישראל.

גורמים ביטחוניים בישראל מעריכים כי הפעם תהייה התגובה האיראנית יותר אגריסיבית, הנציגות האיראנית באו"ם אמרה לרשת CBS האמריקנית כי ארגון חזבאללה "יתקוף עמוק יותר בשטח ישראל".

התגובה האיראנית ב-14 באפריל יצרה תקדים צבאי ראשון של התקפה איראנית ישירה על ישראל אך ישראל הצליחה להדוף את ההתקפה בסיוע קואליציה בינלאומית.

הלקח האיראני מאירועי ה-14 באפריל הוא שיש לתקוף את ישראל מטווח יותר קרוב ולכן היא אמורה להסתמך כעת על חזבאללה ועל המליציות השיעיות בעיראק.

איראן גם לא השלימה לגמרי את מערך פריסת השלוחות שלה במזרח התיכון וחיזוקן מבחינה צבאית כדי שיוכלו להגן עליה מפני התקפה ישראלית.

לאיראן אין גם הגנה אווירית מספקת שאמורות לספק לה רוסיה או סין שעמן היא נמצאת בקשרים טובים.

חיסול מנהיג חמאס אסמעיל הניה על אדמתה של איראן מגביר את החששות בקרב הרחוב האיראני כי איראן איננה מסוגלת להגן על המדינה מפני תקיפות ישראליות,לכן,מבחינת ההנהגה האיראנית, איראן חייבת להשיב את כבודה האבוד ולהשתתף ישירות בהתקפת הנקם על ישראל וגם לשאת בתוצאות של ההתקפה הזו.

איראן מתכננת התקפה על ישראל שתהייה יותר עוצמתית מההתקפה ב-14 באפריל, היא הקימה בטהראן חדר מלחמה מיוחד ומפקדי "משמרות המהפכה" נפגשו עם נציגי המליציות השיעיות בעיראק כדי לתאם עימם את ההתקפה על ישראל ועל בסיסי הצבא האמריקני הפזורים ברחבי המזרח התיכון.

איראן לוקחת בחשבון כי ישראל תגיב בעוצמה נגד כל מי שיתקוף אותה במזרח התיכון, הרמטכ"ל הרצי הלוי העביר את המסר הזה באופן ברור בסוף השבוע שעבר.

איראן רוצה לנקום באופן מידתי שלא ייתן לישראל תירוץ להסלים את המצב הביטחוני עוד יותר ולגרור את איראן למלחמה כוללת.

לאחר חיסולו של אסמעיל הניה בטהראן, כינס המנהיג העליון עלי ח'מינאי את מועצת הביטחון הלאומי והורה לראשי "משמרות המהפכה" להגיב על החיסול נגד ישראל.

צריך לזכור גם כי איראן הגיבה בעוצמה על חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני בינואר 2020 על ידי צבא ארה"ב בשדה התעופה בבגדאד ושיגרה מאות טילים לעבר הבסיס האמריקני עין אלאסד בעיראק.

למרות זאת בהחלט קיים חשש להתדרדרות למלחמה כוללת במיוחד אם בצד הישראלי ייפגעו אזרחים, ישראל לא תוכל להבליג על כך.

בכיר חמאס ח'ליל אלחיה, סגנו של יחיא סינוואר, אמר לאחר חיסולו של אסמעיל הניה כי חמאס ואיראן אינן רוצות במלחמה אזורית אבל יש להעניש את אלה שביצעו את פשע חיסולו של אסמעיל הניה.

לארה"ב יש עניין רב למנוע התדרדרות המצב הביטחוני בגלל הבחירות לנשיאות בחודש נובמבר הקרוב.

לכן היא מקיימת מגעים חשאיים עם איראן בנושא כדי למנוע הסלמה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי