מה עומד מאחורי החיסולים המוצלחים של בכירי חמאס ברצועה?

גורמים בחמאס מאשרים כי השב"כ וצה"ל הצליחו לחסל מנהיגים בכירים בזרוע הצבאית של חמאס ברצועה. לדבריהם, ההצלחה הישראלית נבעה מקריסת חלק מהמנהרות ואובדן הקשר ביניהן וחקירת מחבלי חמאס שנפלו בשבי וסיפקו מודיעין חשוב לישראל במהלך חקירותיהם.

במהלך 10 חודשי המלחמה של צה"ל ברצועת עזה, ישראל הצליחה לחסל מנהיגים בכירים בזרוע הצבאית של חמאס, גורמים בחמאס מאשרים כי בתקופה האחרונה גבר קצב החיסולים הישראלי ויש לשב"כ ולצה"ל הצלחות גדולות.

שיא ההצלחה של של החיסולים הישראלים היה חיסולם של מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס ושל מרוואן עיסא, רמטכ"ל חמאס.

שניהם חוסלו באמצעות הפצצות כבדות של חיל האוויר הישראלי בהסתמך על מידע מודיעיני מדוייק.

לפני כשבועיים חיסלה ישראל באמצעות הפצצה מהאוויר שני בכירים בלשכה המדינית של חמאס רוחי מושתהא וסאמח סראג'.

רוחי מושתהא היה ימינו של יחיא סינוואר מנהיג חמאס ברצועה.

הם נהרגו ביחד עם עוד 3 בכירים בזרוע הצבאית של חמאס בעת שהסתתרו במנהרה במערב העיר עזה.

בנסוף לחיסולים האלה הצליחה ישראל מאז תחילת המלחמה לחסל מח"טים, מג"דים ומפקדי פלוגות של הזרוע הצבאית של חמאס וגם בכירים בלשכה המדינית של חמאס.

מהי הסיבה להצלחות החיסולים האלה?

 

גורמים בחמאס מסבירים כי ההצלחה הישראלית נובעת מכמה סיבות.

א.הרס המנהרות-בתחילת המלחמה הייתה לחמאס יכולת גבוהה לספק הגנה לבכירי התנועה והם הועברו דרך המנהרות ממקום למקום באמצעות רשת סבוכה ועמוקה למרחקים ארוכים, אולם במהלך הזמן, צה"ל השמיד מנהרות רבות, דבר שלא איפשר להם להימלט.

במנהרות היו להם חדרי שליטה וחדרי מנוחה ואספקת חמצן וחשמל, אולם חמאס לא העריך שישראל תפלוש קרקעית עמוק לתוך הרצועה ותישאר בה תקופה כל כך ארוכה, דבר שאיפשר לצה"ל להגיע למנהרות רבות ואילץ את בכירי חמאס למצוא מקומות מסתור חדשים על פני הקרקע.

ב. ניתוק התקשורת הקווית– למרות שחלק מהמנהרות לא הושמד, חלק מהמנהרות שהושמדו גרמו לניתוק הקשר הקווי בין המנהרות ולנתק במערכת אספקת החמצן בחדרי הפיקוד ווהשליטה, כך מצאו את מותם במנהרה בעיר עזה בכירי חמאס רוחי מושתהא וסאמח סראג' ועוד 3 בכירים מזרוע הצבאית של חמאס.

כמה בכירי חמאס נאלצו לעלות על פני הקרקע כמו מוחמד דף וראפע סלאמה, מח"ט ח'אן יונס, דבר שהקל על ישראל לחסל אותם.

כמה בכירים בחמאס נאלצו לעלות אל פני הקרקע כדי לחפש,  נשק, כסף ומצרכי מזון, ואז עלה השב"כ על עקבותיהם באמצעות משתפי פעולה וחיסל אותם.

ג. מעצרים וחקירות-דבר נוסף שסייע לשב"כ לעלות על עקבות בכירי חמאס היה המידע שסיפקו מחבלים שנלקחו בשבי ונחקרו שהיה ברשותם מידע חשוב על המנהרות ועל החטופים הישראלים, כך הצליחה ישראל להחזיר כמה חטופים בחיים ולחלץ גופות של חטופים אחרים.

גורמים בחמאס מסרו לעיתון "א-שרק אלאווסט" ב-5 באוגוסט כי חמאס הצליחה להכניס למנהרות חלק מהחטופים הישראלים בעוד חטופים אחרים  הוחזקו על פני הקרקע, חלק מהחטופים היו צמודים למפקדי חטיבות ומג"דים של הזרוע הצבאית של חמאס.

כשהתגברו ההפצצות הישראליות על המנהרות והמבנים ברצועה הועברו חלק מהחטופים אל מפקדי פלוגות ומפקדי מחלקות של הזרוע הצבאית כדי להגן עליהם מפני פגיעה, התנועות האלה סייעו לישראל לאתר אותם מבחינה מודיעינית.

סיבה נוספת שבחמאס מתעלמים ממנה הינה השיפור הגדול ביכולת השב"כ להפעיל סוכנים ומקורות מודיעין מאז ה-7 באוקטובר, הנכונות של תושבים ברצועה לשתף פעולה עם ישראל גברה בגלל המצוקה הכלכלית וההומניטארית וגם הרצון לנקום בחמאס על האסון שהוא הביא על רצועת עזה.

הערה: פורסם לראשונה ב" אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי